Arvio: Pelon Punainen kirja saattelee kuulijan loppua enteileviin tunnelmiin – Katarsista ei kuitenkaan tunnu tulevan

Arvio julkaistu Soundissa 4/2025.
Kirjoittanut: Samuel Järvinen.

Arvio

Pelko
Punainen kirja
Omakustanne

Pelko liikkuu uudella albumillaan maailmanlopun mai­semissa. Musiikilli­sesti kappaleet tuovat mieleen post-punkiin hurahtaneen PMMP:n. Kappalema­teriaali on suhteellisen kevyttä, mutta tarkoin valituista kohdista löytyy rockpurskahduksia, jotka tuovat sopivaa rosoa muutoin erittäin ilmavaan kokonaisuuteen.

Albumin meriitit löytyvät tart­tuvista popmelodioista, jotka ovat parhaimmillaan miellyttäviä, joskin toisinaan hivenen liian lastenlau­lumaisia. Laulut ovat puhtaita ja heleitä, mutta niissä on sopivasti voimaa kantamaan tekstiä ja me­lodiaa.

Levyllä lupaillaan olevan sinfo­nisia äänimaisemia ja katarttisia äänivyöryjä, mutta allekirjoittaneen on niitä vaikea löytää. Punainen kirja saattelee kuulijansa loppua enteileviin tunnelmiin, mutta varsi­naista siiville nousua tai katarsista ei tunnu tulevan. Kappaleita on myös välillä hieman vaikeaa erottaa toisistaan. Selkeitä intensiteetin­vaihdoksia ei juuri löydy, oli syynä sitten tuotanto- tai sävellyspuoli.

Olen todistanut Pelon livenä muutamaan otteeseen, ja meininki on ollut erittäin energistä ja villiä. Äänimaisemat näyttävät tulevan paremmin esille juuri isoista kai­uttimista ja bändin yhteiskemiasta. On sääli, että sama ydin ei tunnu taltioituvan studiossa.