Arvio: Pulpin taika on yhä tallella – Yhtye pystyy edelleen löytämään uusia yl­lättäviä polkuja ja olemaan samalla tunnistettava itsensä

Jos yhtyeen taru päättyy tähän levyyn, on se komeampi päätös uralle kuin edeltäjänsä.
Arvio julkaistu Soundissa 6/2025.
Kirjoittanut: Nuutti Heiskala.

Arvio

Pulp
More
Rough Trade

Pulp on palannut 24 vuoden tauon jälkeen, joskin vähän eri kokoon­panossa. More on sitten Freaksin (1987) ensimmäinen Pulp-albumi ilman vuonna 2023 kuollutta Steve Mackeyä. Mukaan ovat liittyneet laulaja Jarvis Cockerin projektis­sa Jarv Isissa vaikuttaneet basisti Andrew McKinney ja viulisti Emma Smith. Studio Orbbissa Englannis­sa äänitetyn levyn moderni soundi on sekoitus Jarvisin soololevyjä ja Pulpin eri aikakausia.

Vaikka single Common People toi Pulpin valtavirtaan vasta brittipopin aallonharjalla vuonna 1995, bändi oli aloittanut jo 1978 ja ehtinyt kokea useammankin muodonmuutoksen. Jos ensimmäinen albumi It (1983) tarjosi vähän epäonnistunutta Cohen-pastissia, klaustrofobinen goottilevy Freaks lukeutuu Pulpin parhaisiin. Yhtä hienolla Separation­sillä (1992) bändi yhdisteli tarinalli­sia biisejään acid houseen. Vasta His ’n’ Hersillä (1994) Pulp löysi kuitenkin soundin, josta se tunnetaan.

More alkaa Separationsin tun­nelmat mieleen tuovalla, elektro­nista äänimaailmaa hyödyntävällä Spike Islandilla. Toisella biisillä Ti­nalla kuullaan freaksmäisen paha­enteisiä sointukulkuja. Eniten More muistuttaa kuitenkin Pulpin kahta edellistä levyä, We Love Lifea (2001) ja This Is Hardcorea (1998).

Loppupuolen Partial Eclipse ja A Sunset olisivat sopineet musiikilli­sesti ensin mainitulle. Temaattisesti palataan ennen muuta jälkimmäisen tunnelmiin. Jos vanhenemisen tee­moihin keskityttiin This Is Hardco­rella keski-iän kriisin näkökulmasta, Morella 61-vuotias Jarvis Cocker lähestyy aihetta eri vinkkelistä. Baa­rielämän ja hampaat irvessäkin bi­lettämisen sijaan ollaan pehmeäm­millä linjoilla, kuten Got to Have Love osoittaa: ”Without love, you’re just jerking off inside someone else.”

Tina muistuttaa sanoitukseltaan This Is Hardcoren Sylviaa, mutta päähahmon vaikean elämän käsit­telyn sijaan laulun tragiikka löytyy menetetystä ajasta ja tapahtumat­tomista asioista. Jos Tina kalpenee Sylvian rinnalla, se johtuu vain siitä, että jälkimmäinen on ehkä koko Pulpin katalogin paras biisi.

More sekoittaa kauniita me­lodioita, nokkelia sanoituksia sekä akustisia ja elektronisia elementtejä tavalla, joka tuo mieleen Arab Strapin comebackin jälkeiset levyt. Mutta siinä missä Arab Strap on palannut täyteen tehoonsa, Pulp suhtautuu tule­vaisuuteensa ambivalentimmin. Bändi ei vielä tiedä, jääkö More sen viimeiseksi julkaisuksi vai tuleeko sille jatkoa.

Cockerin soolojulkaisut ovat olleet erittäin hyviä, mutta jotain maagista tapahtuu, kun Pulpin jäsenet kokoontuvat yhteen, eikä tuo magiikka ole himmentynyt. Toivottavasti bändi päättää jatkaa, sillä mainion Background Noisen tapaiset biisit todistavat, että Pulp pystyy edelleen löytämään uusia yl­lättäviä polkuja ja olemaan samalla tunnistettava itsensä. Jos yhtyeen taru kuitenkin loppuu, More on paljon puolikuntoista We Love Lifea komeampi päätös sen uralle.