Arvio: Saint Etiennen levytysura päättyy laadukkaaseen elektropoppiin ja myöhäiskeski-ikäisen maltilliseen tanssimusaan

Taivaita tavoittelevien kertosäkeiden sijaan International pelaa ti­lalla ja kaiholla.
Arvio julkaistu Soundissa 9/2025.
Kirjoittanut: Niko Peltonen.

Arvio

Saint Etienne
International
Saint Etienne

Brittitrio Saint Etienne on harvojen ja valittujen rakastama instituu­tio, joka lopettaa 35-vuotisen levytysuransa periaat­teessa lipuin ja fanfaarein. Käytännössä International kiinnostaa niitä, jotka kuuluvat jo kerhoon. Lasken itseni heihin.

Koska Saint Etiennen visionääri Bob Stanley on popin kävelevä tie­topankki, International on varmasti niin tarkkaan harkittu jäähyväisele kuin olla voi. Se on myös ”puhdas poplevy”, erotuksena parin edeltä­jänsä äänimaisemoidusta tunnel­moinnista. Oli siis lupa odottaa ekstaasia.

Mutta myös Saint Etienne elää rajallisten resurssien todellisuu­dessa. Siinä viiden tähden hurmi­oon ei pääse vain koska aika on otollinen. Vuoden 2012 Words and Musicilla siihen päästiin, ja jääköön se heidän popnäkemyksensä kitey­tymäksi.

International on silti oikein laa­dukasta elektronista poppia. Koh­dittain se on tanssimusaakin, joskin myöhäiskeski-ikäisen maltillisesti ja nostalgisesti. Taivaita tavoittelevien kertosäkeiden sijaan levy pelaa ti­lalla ja kaiholla ammentaen lopulta paljon bändin kokeiluista ambien­tin suunnalla.

Saint Etiennen vierailijat ovat hellyttävän marginalisoituja entisiä konemusasuuruuksia, mutta Orbi­talin veljesten kanssa tehty Take Me to the Pilot on silti klassikkotason biisi ja levyn suuri onnistuminen. Se, herkistävä The Last Time -finaali ja pitkäaikainen rakkaussuhde tuo­vat neljännen tähden.