Game Theory

Arvio julkaistu Soundissa 10/2006.
Kirjoittanut: Petri Silas.
On suhteellisen harvinaista, että bändin tärkein hahmo löytyy sen rumpupallilta. Etenkin rapin saralla. Philadelphiasta yli kymmenen vuotta sitten lähteneen The Rootsin tapauksessa näin kuitenkin on. Ilman Ahmir "?uestlove" Thompsonin näkemystä bändistä tuskin olisi koskaan tullut näinkään tärkeää ja arvostettua tekijää mustan rytmimusiikin kentällä.

Arvio

Game Theory

Def Jam

On suhteellisen harvinaista, että bändin tärkein hahmo löytyy sen rumpupallilta. Etenkin rapin saralla. Philadelphiasta yli kymmenen vuotta sitten lähteneen The Rootsin tapauksessa näin kuitenkin on. Ilman Ahmir ”?uestlove” Thompsonin näkemystä bändistä tuskin olisi koskaan tullut näinkään tärkeää ja arvostettua tekijää mustan rytmimusiikin kentällä.

Toisaalta porukan ”omasta ilmeestä” ja tätä nykyä itse asiassa siitä näkemyksestäkin voidaan olla montaa mieltä. Game Theoryn kolmestatoista raidasta peräti kymmenen on osastoa featuring. Tämä on tietenkin aivan linjassa sen kanssa, että The Rootsin toistaiseksi isoin hitti, vuoden 2002 The Seed, oli lainattu lauluntekijä Cody ChesnuTTin saman vuoden Headphone Masterpiece -albumilta.

Game Theory ottaa nimensä matematiikan puolelta tutulta peliteorialta, mutta mitään ajatuksen tasolla tehtäviä selviä kytkentöjä tähän valintatilanteiden ratkomisen tutkimiseen ei löydy. Levyllä on toki esittää puolustuksekseen False Median ja In The Musicin tapaisia kelpo raitoja, mutta valtaosaltaan se tarjoaa niin sanottua löysää kullia. Ikävä kyllä.

Lisää luettavaa