PUBLIC ENEMY: Revolverlution

PUBLIC ENEMY
Revolverlution
Koch

Ottakaa rauhallisesti. Kyseessä ei varsinaisesti ole Enemyn uusi albumi.. tai miten sen nyt ottaa. Revolverlution on kokoelma harvinaisia live- ja studio-tallenteita, joukko tuoreempia remiksejä ja muutama upouusi biisi – siis eräänlainen läpileikkaus ilmiöstä nimeltä Julkinen Vihollinen.

Päävastuun tuotannosta ottaa tutusti vanha kunnon Imperial Grand Minister G-Wiz, Carl Ryder ja muu Pommiryhmä. Remiksit on koottu P.E:n nettisivuilla järjestetyn remiksi-kilpailun voittajista. Brasilialainen Jeronimo Punx tuuppaa Public Enemy No. 1:n uuteen uskoon rutinalla ja mäiskeellä. Myös The Functionist Itävallasta on onnistunut Shut 'Em Downin uusintakäsittelyssä.

Noise-avantgardisti Scattershot pöristää B-Side Wins Againin erityisen hauskaksi pläjäykseksi – kaikuja menneiltä vuosikymmeniltä. Uutta matskua edustavat levyn avaava Gotta Give the People what They Need, Griffin sooloraita What Good is A Bomb (niinpä niin), nimiraita, Put it Up ja ratkiriemukas Son of a Bush, joka siirtyy kuluvan vuoden nokkelimpien räbäytysbiisien joukkoon. "He's the son of a Baad, the Son of a Baad maan…"

Flavan ja Chuckin yhteispeliä ei voi aliarvioida. Käytännöllisesti katsoen kaikki hip-hop-MC't vuoden '87 jälkeen ovat imeneet näiltä herroilta vaikutteita ja homma hoituu entiseen malliin. Parhaiten tämä sylkäisyrutiini paistaa läpi ex tempore- Public service announcementeistä, joissa velikullat viestittävät radiokuulijoille totuuksia tyyliin: "stay in school" ja "if you don't wanna be a goner, stay away from the drugs on the corner." Flavan legendaarinen "yeeeaaa-boeeeyyy!" lähtee taas riemastuttavalla intensiteetillä.

Rankempien (lue: särökitarapainotteisten) biisien kohdalla tuntuu siltä, että Chuck D olisi saanut viime vuosina vaikutteita RATM:n Zack de la Rochan raivokkaasta stailista. Keskinäisen sovinnon tehtyään ryhmään palannut Professor Griffkin vaikuttaa verrattaen vetreältä. Terminator X on keskittynyt viime vuosina strutsifarminsa ylläpitoon, eikä miehen käden jälki siten juuri näy eikä tunnu tällä lätyllä – paitsi tietenkin live-puolella. Sveitsin Winterthurissa 1992 äänitetyt Welcome to the Terrordome ja Fight the Power saavat suorastaan karvat pystyyn.

Herrojen ajatuksena on ilmeisesti julkaista "trilogian" kaksi seuraavan osaa kahden seuraavan vuoden aikana. A trilogy within a Trilogy within a… Joo-joo. Tämä matsku on hip-hop-historiaa, opintomateriaalia. Välttämätön "sudenpentujen käsikirja" monille nykyräppäreille. Albumikokonaisuutena ei kovinkaan ehjä. Kulttuurillinen sillisalaatti, joka tuntuu julistavan "Respect the Architect."