Black Lizard – Transsia ja shamanismia

1.5.2013 20:28

Emme ole hakeneet mitään tiettyä vintage-soundia, emmekä koe olevamme mitään vintage-rockia

Helsingissä vuonna 2010 perustetun Black Lizardin pojat ovat vielä nuoria, mutta vaikutteet yhtye on poiminut 1960- ja 1970-lukujen primitiivisestä rockista ja psykedeliasta. Yhtyeen soundia on verrattu muiden muassa Brian Jonestown Massacren, Spacemen 3:n ja Black Rebel Motorcycle Clubin kaltaisiin 1960-lukuisen psykedelia­rockin modernisoijiin.

Black Lizardin kitaristi-laulaja Paltsa-Kai Salama, minä vuosikymmenenä mielestäsi tehtiin parasta rockmusiikkia?

– Jokaisella vuosikymmenellä on tehty hyvää ja erilaista musaa, mutta jos on pakko valita, niin sanon että 1960-luvulla. Se on itselle läheisin. Sieltä löytyy juuret myös 1970-luvun punkkiin. Myös 1990-luvulla tehtiin hienoa psykedeliaa shoegazen muodossa.

Vedättekö vintage-kamoilla vai onko teillä mallintajat käytössä?

– Emme ole hakeneet mitään tiettyä vintage-soundia, emmekä koe olevamme mitään vintage-rockia. Tuntuu, että psykedelia identifioidaan monesti 1960 ja 1970-lukujen jutuksi, että hassut hipit tekee hassua musaa. Euroopassa on hirveä määrä hyviä bändejä, jotka tekevät uudenlaista psykedeliaa, ja mielestäni me lukeudutaan samaan kastiin.

Mikä toistossa ja junnauksessa viehättää?

– Mantramaisen toiston kautta pääsee syvälle musiikkiin ja eräänlaiseen transsiin. Toiston kautta synty shamanistinen tunnelma.

Black Lizard kuulostaa lajityyppinsä elkeet hyvin sisäistäneeltä porukalta. Paltsan laulussa on tyyliin sopivaa huumeisen coolia kukkoilua. Joni Seppäsen kitarat ja syntetisaattorit ujeltavat ragamaisesti. Konstailemattomasta kompista vastaavat basisti Lauri Lyytinen ja rumpali Onni Nieminen.

Yhtyeen nimeä kantavaa debyyttilevyä työstettiin Brian Jonestown Massacren keulakuvan ja kulttirokkari Anton Newcomben avustuksella.

– Pääsimme lämmittelemään Brian Jonestown Massacrea Tavastialle. Yllättäen Anton tykkäsi meidän keikasta, jonka jälkeen hän ehdotti, että tulisimme nauhoittamaan hänen studiolleen Berliiniin.

– Newcombea ei voi kutsua tuottajaksi. Hän oli pikemminkin mentorina paikalla ja näytti mitä kaikkea me voidaan tehdä, sekä antoi joitain neuvoja. Hänen avustuksella nauhoitimme puolet levystä. Lisäksi hän soittaa parilla biisillä.

– Hengasimme pitkän viikonlopun studiolla, ja olihan se uskomaton kokemus. Brian Jonestown Massacre oli yksi syy siihen, että perustimme tämän bändin. Anton oli levoton ja erikoinen kaveri, kova kertomaan erilaisia tarinoita ja puhumaan politiikasta. Mutta samalla siinä tajusi, että hänkin on vain ihminen.

Lisää luettavaa