Tarkkailuluokka | Brother Alfred: Jaetusta alitajunnasta kummallisesti kumpuavaa estetiikkaa

Helsinkiläinen Brother Alfred jakaa nimensä vuoden 1932 brittiläisen komediaelokuvan kanssa. Kuva vuodelta 2019.
Viivi Häkkinen

"Päätettiin yhteiseksi pelisäännöksi, että kaikki ideat tehdään. Ei jätetä turhaan juttuja käyttämättä ’kannattavuuden’ takia."

Tarkkailuluokka nostaa esille uusia ja tuoreita artisteja, joita kannattaa pitää silmällä.

Kesällä debyyttisinkullaan BADBOY4LYFE esittäytynyt helsinkiläinen Brother Alfred yhdistää musiikissaan indie popin ja elektron sävyjä leikkisällä otteella. Aiemmin suomenkielisen popin parissa muun muassa Henrik & Mathias-, Nefer Nefer- ja Jaakko Aukusti -kokoonpanoissa operoinut kaksikko Mathias Hermansson ja Julius Sihvonen tutustui toisiinsa koulussa (”tylsää”, herrat myöntävät itsekin) ja löysi yhteisen sävelen The Crashista ja 2000-luvun alkupuolen musiikin kauneudesta.

Miksei kukaan tee tuommoista Suomessa enää? ihmettelivät Hermansson ja Sihvonen. Ja ratkaisuhan oli tietenkin selvä: se pitää tehdä itse.

– Eka biisi sai alkunsa Juliuksen olohuoneessa seuraavana päivänä länkyttelyistä. Päätettiin yhteiseksi pelisäännöksi, että kaikki ideat tehdään. Ei jätetä turhaan juttuja käyttämättä ’’kannattavuuden’’ takia. Siinä hetken kummasteltuamme tajuttiin, että tässähän on jotain järkeä, Hermansson kertoo.

Tuo nimenomainen ensimmäinen kappale onkin jo alussa mainittu BADBOY4LYFE. Sihvosen ja Hermanssonin mukaan sen estetiikka kumpusi kummallisesti jaetusta alitajunnasta ja siitä kuinka he kokivat nauttivansa samoista jutuista musiikissa. Hengenheimolaisuus oli löydetty.

Julius Sihvonen kertoo, että bändikaverinsa muistivihko toimi portaalina Brother Alfredin sielunmaisemaan, josta kappaleiden maailman rakentaminen alkoi.

– BADBOY4LYFEN sanoitukset olivat vihkossa sellaisenaan, sanojen päälle onkin yleensä suhteellisen mukavaa alkaa kirjoittamaan biisiä. Demoteltiin biisin luuranko kitaralla ja vocoderilla, ja kuunneltiin äänitettä loopilla pari viikkoa. Sen verran hyvältä se mielestämme kuulosti.

Vuonna 1932 julkaistun elokuvan kanssa nimen jakavalla bändillä ole tarkoitus toisintaa mitään jo ennen kuultua, tehdä vaan mitä mieleen tulee.

– Ehkä tietynlainen oivalluksenhakuisuus on läsnä tekoprosessissa, hienoissa tekeleissä on usein jonkinnäköinen pohjan luova ja oivaltava sävy. Tällä mentaliteetilla meidän soundi syntyy. Estetiikka edellä, Sihvonen ja Hermansson linjaavat.

Tiedätkö yhtyeen tai artistin, joka ansaitsee pulpettinsa Soundin Tarkkailuluokalle? Ilmianna heidät meille seuraavalla kaavakkeella:

  • Ehdotetun artistin koti/facebooksivu tai vastaava.

Ota myös haltuun Soundin Tarkkailuluokka-soittolista, jolta löydät (lähes kaikki) sarjassa esitellyt artistit siististi yhdessä paketissa: