Arvio: Paradise Lost on jälleen kerran pienen uudelleensyntymän äärellä – Ascension paketoi yhtyeen eri vahvuudet tyylikkäästi

Paradise Lostin seitsemästoista studioalbumi meinaa riemastuttaa kyyneleet silmiin.
Arvio julkaistu Soundissa 8/2025.
Kirjoittanut: Matti Riekki.

Arvio

Paradise Lost
Ascension
Nuclear Blast

On vaikea uskoa, miten kovia metallilevyjä kasarilla perustetut merkkibändit yhäkin takovat.

Vuonna 1988 kasatun Paradise Los­tin tapauksessa laatu ei toki sinänsä yllätä, eihän bändi ole tehnyt heikkoa levyä pitkiin aikoihin. Silti yhtyeen seitsemästoista (lukua piti sulatella hetki itsekin) studioalbumi meinaa riemastuttaa kyyneleet silmiin. Bloody hell, että rakastan näitä miehiä.

Siitä on kolmetoista vuotta, kun Lost julkaisi Tragic Idolin, albumin joka toi yhden suurimmista suo­sikkiyhtyeistäni takaisin suveree­nien mestarien sarjaan. Nyt ollaan samoilla paaluilla: kitaristi Gregor Mackintoshin tuottama Ascension on hiton hyvä levy, joka ei jätä valit­tamaan oikeastaan miltään osin.

Kyseessä on monipuolinen, yh­tyeen eri vahvuudet tyylikkäästi pa­ketoiva pläjäys, josta on aistivinaan uusiakin vinkeitä. Ainakin jännistä länkkärisävyistä täysimittaiseen goottilaiseen jylhyyteen matkaava Lay a Wreath upon the World on jo­tain, mitä bändin julkaisuilla ei ole kuultu aiemmin.

Lostin historiasta kuuluu eri­toten sen kanonisoitu kulta-aika. Menossa haiskahtaa siis ysäri – niin Icon, Draconian Times kuin One Se­condkin – muttei mitenkään allevii­vatusti vaan pikemminkin hengessä. Hillityin sulkakynänvedoin.

Biisit ovat kauttaaltaan kovia. Mackintoshin liidikitara viiltää nautittavia haavoja, ja laulaja Nick Holmes on eri sävyineen perin väkevässä vedossa. Ikä ei kuulu negatiivisessa mielessä yhtään mis­sään, eikä sen tässä vaiheessa toki kuulukaan. Alle kuusikymppinenhän on nykyrockissa poikanen.

Vaikka puhe kääntyy Lostista jutustellessa usein juuri Mackin­toshin juonimaan melodiamaailmaan, rytmiikka ja rumpalointi on aina ollut bändissä merkittävässä roolissa – joskus iskut ovat osuneet heikommin, useimmiten paremmin. Seitsemän vuoden ja parin edellislevyn (Medusa, 2017, ja Obsidian, 2020) ajan Lost-pallilla paukutellut Waltteri Väyrynen nyt ei ainakaan mokaillut ennen poistumistaan Opethin matkaan.

Kaiken ymmärrykseni mukaan Ascensionilla rumpaloi Guido Zima Montanarini. Liekö pohjoiseng­lantilainen ja italialainen käsitys huumorista liian etäällä toisistaan, mutta nyttemmin miehen on jo korvannut kanssaengelsmanni, pa­luumuuttaja Jeff Singer. Albumin ka­pulointi on joka tapauksessa kelpo työtä: iskutus on täpöntiukkaa, kun tarvitaan, ja letkeän groovaavaa, kun sille on paikkansa.

Vähän hullulta näin tuntuu kir­joittaa, mutta vaikuttaa siltä kuin Paradise Lost olisi jälleen kerran pienen uudelleensyntymän äärellä. Voisiko olla, että parin vuoden takainen uusintaversio Iconista put­sasi pöydän myös laajemmalti kuin tekijänoikeuksien osalta?

Niin paljon kuin klassikkobändi­en hallitsevasta asemasta nykymu­siikkimarkkinoilla tuleekin kitistyä, suu menee suppuun joka kerta, kun törmään tämänkaltaisiin teoksiin. Marina vaihtuu kirkkaaseen ajatuk­seen: tästä menosta on nautittava niin kauan kuin se vielä kestää.