Arvio: Yngwie Malmsteenin Tokyo Live on yliampuva tiluhevijärkäle

Arvio julkaistu Soundissa 5/2025.
Kirjoittanut: Kimmo K. Koskinen.

Arvio

Yngwie Malmsteen
Tokyo Live
Music Theories

Miten muutenkaan arvion aloittaisi kuin mainitsemalla, että enemmän on enemmän, kuten maestro pitää mottonaan. Kolmen­kymmenen biisin puolitoistatunti­sella keikalla Yngwien kuusikieli­sestä luikahtaa arviolta pari ziljoonaa nuottia. Arpeggiosarjatuli on sen verran ankaraa, että moista eivät heikommat korvat kestä.

Verrattain samankaltaista instru­mentaalikamaa sisältävä pläjäys su­lautuu monin kohdin yhdeksi massii­viseksi tiluhevijärkäleeksi. Tempo tai rytmitys ei liiemmin vaihtele, vaan muutenkin romuluisesti mörssää­vä taustabändi jytistelee homman pakettiin ilman sen kummempaa dynamiikkaa. Jotenkin levyltä olisi odottanut taiturimaisempaa bän­disoittoa ja etenkin eläväisempää soundia. Nyt muhjuinen pätkytys on aikamoista läpätystä ja sähinää.

Sen verran myönnytystä liikenee, että pari 1980-luvun pikkuhittiä taittuu ihan nasevasti – harvinaisen törkeästi kaiutetulla laululla kyllä­kin. Biisivoittoista ilmaisua olisin kaivannut kotikuuntelussa selkeästi enemmän, ja iänikuisen coverstan­dardin Smoke on the Waterin olisi saanut jättää vetämättä.

Tällaisenaan Tokyo Live on täysin yliampuva kokonaisuus, mutta juuri sellainenhan Yngwien kuuluukin tehdä.