SPANISH HARLEM ORCHESTRA: Un Gran Dia En El Barrio

Arvio julkaistu Soundissa 11/2002.
Kirjoittanut: Jussi Niemi.
Tätä kiekkoa mainostetaan eräänlaisena New Yorkin Spanish Harlemin vastineena Havannan Buena Vista Social Clubille. Yhteisiäkin piirteitä löytyy, mutta yksi ero on merkittävä.

Arvio

SPANISH HARLEM ORCHESTRA
Un Gran Dia En El Barrio
Ropeadope

Tätä kiekkoa mainostetaan eräänlaisena New Yorkin Spanish Harlemin vastineena Havannan Buena Vista Social Clubille. Yhteisiäkin piirteitä löytyy, mutta yksi ero on merkittävä. Compay Segundon, Ibrahim Ferrerin ja muiden kuubalaispioneerien vuosisadan alkupuolelta juontuva rauhallisempi ja melodisempi tyyli oli jo unohdettu ja siksi se tuntui uudestaan valokeilaan päästyään poikkeavuudessaan niin tuoreelta. Spanish Harlemissa 50-, 60- ja 70-luvuilla lähinnä kuubalaisista, puertoricolaisista ja kolumbialaisista perinteistä jalostettua salsaa taas on kuultu jatkuvasti – vaikkei se tietenkään mitään mainstreamia ole ollut – ja kun Un Gran Dia En El Barrio vielä keskittyy alan klassikoihin, kuten Tito Rodriguezin Mama Guela ja Willie Colonin/Hector Lavoen La Banda, niin perimmäinen vaikutelma on satunnaisellekin salsaajalle varsin tuttu. Tämä on niin tyypillistä salsaa kuin olla voi.

Sellaisena se tosin on oivallista. Ovathan asialla muun muassa Ruben Bladesin ja Paul Simonin kanssa työskennelleen orkesterinjohtaja Oscar Hernandezin, vokalisti Ray De La Pazin, basisti Ruben Rodriguezin ja conguero Bobby Allenden kaltaiset alan veteraanit. Aaron Lewis Levinson on tuottanut Gran Dian konstailematta ja lämmöllä. Jos haluaa esittelyn salsa duraksi kutsuttuun elinvoimaiseen ja afro-amerikkalaiseen musiikkiin huomattavasti vaikuttaneeseen meininkiin niin Spanish Harlem Orchestra ei jätä kylmäksi. 

Lisää luettavaa