TRÄD GRÄS OCH STENAR: Ajn Schvajn Draj

Arvio julkaistu Soundissa 08/2002.
Kirjoittanut: Pekka Laine.
Tämä ruotsalaisen psykedeliaklassikon huikea paluu paljastaa, että oikealla historian siipien havinalla ei tarvitse olla mitään tekemistä nostalgian kanssa. Träd Gräs Och Stenar nousi vapaamuotoisilla transsijameillaan läntisen naapurimme edistyksellisen musiikkiliikkeen perusnimeksi yli 30 vuotta sitten.

Arvio

TRÄD GRÄS OCH STENAR
Ajn Schvajn Draj
Silence

Tämä ruotsalaisen psykedeliaklassikon huikea paluu paljastaa, että oikealla historian siipien havinalla ei tarvitse olla mitään tekemistä nostalgian kanssa. Träd Gräs Och Stenar nousi vapaamuotoisilla transsijameillaan läntisen naapurimme edistyksellisen musiikkiliikkeen perusnimeksi yli 30 vuotta sitten. Edeltäneiden Persson Sound- ja International Harvester-kehitysvaiheiden tavoin TGS:n hypnoottisen hapuileva sointi oli yhdistelmä vapaasti ymmärrettyä folk-musiikkia ja sähköisempää rockia.

Rautaisessa hörhöryhmässä on parasta se, ettei siitä tarvitse puhua imperfektissä. Bo Anders Persson, Thomas Mera Gartz ja sadat happeningit ja oudot matkat läpikäyneet toverinsa ovat täällä taas ja vieläpä aivan uskomattomassa vedossa. Elämän harmaannuttamat herrat ovat kokoontuneet vuosikymmenten tauon jälkeen tallentamaan musiikkiaan oikein kunnolla ja lopputulos on vaikuttava.

Yhtyeen vanha improvisaatioon perustuva metodi on tallella mutta huomattavasti selkeämmässä ja koskettavammassa muodossa. Hetkessä luotujen jamien rinnalla kuullaan myös oikeita lauluja, jotka jäsentävät kokonaisuutta tehokkaasti. Tremolokitaralla käynnistyvä Duvan on kappaleena levyn todellinen aarre: hartaasta alusta ihanaksi fuzz-mereksi muuttuva laulu on vuoden kovin rock-pala! Tästä äärimmäisen keskittyneestä, vilpittömästä ja vapaasti hengittävästä ilmaisusta olisi monella tämän ajan yrittäjällä opittavaa.

Hienointa TGS:n uudessa tulemisessa onkin sen tuore ja spontaani yleistunnelma. Tässä ei haikailla mitään menetettyä, vaikka musiikki nousee soittajien omasta henkilöhistoriasta. Sitä kautta soivat 1960-luvun hönkäisyt on kuitenkin toteutettu relevantilla tavalla. Taustatukea antaneet uuden polven rokkarit ovat varmasti osa onnistumisen salaisuutta. Ainakin miksaamisesta Mera Gartzin ohella vastannut Soundtrack of Our Lives -tuottaja Johan Forsman on tehnyt briljanttia työtä. 

Lisää luettavaa