”Kiertueilla vallitsee seksistinen äijäkulttuuri” – Courtney Love ja hittitehtailija kritisoivat naisia ja seksuaalivähemmistöjä syrjivää musiikkialaa

Courtney Loven ja Justin Tranterin mukaan vaihtoehtorockissa ja marginaalimusiikin piirissä on paljon parannettavaa naisiin sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin asennoitumisessa.

Courtney Love lavalla Detroitissa 2013.

Courtney Love ja BMI Pop Awardseissa vuoden biisintekijänä palkittu homoseksuaali Justin Tranter keskustelivat tuoreessa Out-lehden haastattelussa vaihtoehto- ja marginaalimusiikkipiirien asenteista ja ilmapiiristä, jota kaksikko kritisoi naisvihamieliseksi sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä syrjiväksi. Tranter peräänkuuluttikin BMI-gaalan palkintopuheessaan alan tarvitsevan enemmän naisia ja vähemmistöryhmien edustajia mukaan taustavoimiin ja tuotantotiimeihin.

– Kulttuurissamme on perustavanlaatuisia ongelmia siinä, miten kulissien takana tapahtuva työ nähdään jotenkin teknisenä. Vaikka biisien kirjoittaminen ei ole teknistä, se jostain syystä nähdään sellaisena eikä tässä maailmassa sellaista työtä pidetä esimerkiksi homoille sopivana, Tranter pohtii ja Courtney Love komppaa.

– Tuossa on pointtia. En ole koskaan tuntenut roudaria, joka olisi tullut kaapista. Kiertueilla vallitsee seksistinen äijäkulttuuri, Love toteaa ja Tranter lisää saman koskevan myös studiotyöskentelyä.

Muun muassa Justin Bieberille, Gwen Stefanille, Maroon 5:lle ja Britney Spearsille hittejä tehtaillut Tranter sanoo homofobian olleen yksi syy, miksi hän erosi 10 vuoden jälkeen Semi Precious Weapons -yhtyeestään ja alkoi säveltää kappaleita muille. Hän muistelee tapausta, jolloin yhtye oli suuren läpimurron kynnyksellä ja heidän kappaleensa pääsi ensimmäistä kertaa kunnolla radiosoittoon. Hänen olemuksensa oli kuitenkin muille ongelma.

– Oli kyse sitten levy-yhtiön tai manageriportaan ihmisistä, kävin monet keskustelut puhelimen tai sähköpostin välityksellä, joissa minua pyydettiin olemaan vähemmän feminiininen tai vähemmän homo, koska vaihtoehtorockia soittavat radiokanavat ovat popradiotakin pahempia äijäkerhoja. Vaihtoehtoradiossa ei soi kuin valkoisten heteromiesten musiikki, Tranter tilittää.

– Joskus harvoin jos satun kuulemaan oman biisini KROQ:ssa [60-luvulla toimintansa aloittanut vaihtoehtorock-radiokanava], olen ihan ällikällä lyöty! Mielestäni bändini oli tärkeässä roolissa KROQ:in läpimurrossa ja siirtymävaiheessa, mutta nyt he eivät soita enää Holea tai ketään muutakaan naisartistia käytännössä ollenkaan, Love toteaa.