Kun supertuottaja Bob Ezrin ihastui Toot Tootin musiikkiin

Olavi Uusivirran bändistä tutut kitaristi Timo Kämäräinen ja rumpali Olli Krogerus muodostavat kahdestaan yhden maamme parhaista rockbändeistä, Toot Tootin. Yhden albumin (Toot Toot 2012) ja kolmen ep:n Arthur-trilogian julkaissut bändi on taitekohdassa ja suunnittelee nyt toisen kokopitkän albumin tekoa. Matkalla on ehtinyt tapahtua kummallisia asioita. Yksi oudoimmista hetkistä oli se, kun muun muassa Alice Cooperia, Pink Floydia, KISSiä ja lukuisia muita jättiläisiä tuottanut Bob Ezrin otti Kämäräiseen yhteyttä: ”Tämä on kovinta kamaa, mitä olen pitkään aikaan kuullut.”


Timo Kämäräinen rakentaa uutta Arthur-studiota kotinsa lähettyvillä Vantaan Martinlaaksossa. Siellä on tarkoitus äänittää Toot Tootin toinen albumi. Arthuriksi nimetyn ep-trilogian yhtye julkaisi oman Hana Recordsin nimissä, vaikka bändi ehdittiin jo signata Sonylle, joka julkaisi Toot Toot -albumin vuonna 2012.

– Sonyn vuosi oli ihan hyvä, mutta toiminta tuntui pikkasen hitaalta ison yhtiön kanssa. Trilogia tuli tehtyä diy-pohjalta. Tuntui luontevalta, että kaikki on omissa käsissä ja voi tehdä tosi nopeasti asioita, Kämäräinen kertoo.

Toot Tootin musiikin esittämisen muoto on varsin omanlaisensa, kun kaikki tehdään kahdestaan. Krogerus ja Kämäräinen ovat halunneet tutkia, kehitellä ja kasvatella sitä kaikessa rauhassa. Kun on tehnyt mieli tehdä ep, on tehty ep, ja kun on keksitty idea kärrykiertueesta, on lyöty kärry auton perään ja menty kansan pariin musisoimaan. Timo on myös koko ajan saanut uusia ideoita siihen, miten ”bassoasiaa” voi soittaa yhtä aikaa liidaavien kitarajuttujen kanssa. Kun Toot Tootin kokee livenä, ei äänikuvasta tunnu puuttuvan mitään. Keikoille on myös riittänyt jengiä, vaikkei niitä ole juuri mainostettu.

Markkinallisuuden yhdistäminen Toot Tootin toimintaan on ollut maltillista. Tästä toimii hyvänä esimerkkinä myös kansainvälisen supertuottaja Bob Ezrinin kanssa käyty dialogi, jonka keskiössä oli Toot Tootin musiikki. Yhteistyön toteutuminen kaatui bisnespuolen sakkaamiseen.

– Sony oli silloin vielä kehissä. Ezrin kuuli Toot Tootista suomalaisen frendinsä kautta. Se laittoi mulle viestiä, että tämä on kovinta kamaa, mitä hän on pitkään aikaan kuullut, tämä on oikeeta rockia. Me yritettiin sitten yhyttää Sonya ja Bob Ezriniä yhteen, mutta se momentum tyypilliseen suomalaiseen tapaan jotenkin karisi. Siitä on jo pari vuotta aikaa. Ei ollut mahdollisuutta lähteä Jenkkeihin tai lennättää Ezriniä Suomeen. Okei, voi syyttää tietystä passiivisuudesta itseään. Kävin Bobin kanssa dialogia netissä, laittelin demoja ja käytiin niitä jonkin aikaa läpi. Mutta se ei halunnut neuvotella mun kanssa fyrkka-asioista. Se olisi halunnut keskustella managerin kanssa.

Sellaista ei ollut?

”Järkevämpi tai markkinahenkisempi ihminen olisi ehkä katsonut kortin loppuun asti ja hoitanut managerin.”

– No ei. Sen takia tämä ei ole suosikkiaiheeni lehteen painettavaksi. Siinä oli kaikkea jengiä kyllä. Mutta mun itse olisi pitänyt liidata sitä tilannetta sillain, että okei, tällä jengillä tämä ei toteudu, tarvitaan jotain muuta. Ei mulla ollut siinä mitään bisnes- tai toimintavisiota tarjolla, halusin vaan tyypillisesti vääntää lisää musaa enkä seisottaa systeemiä. Bob halusi puhua mun kanssa vain musasta. Sonylla oli optio seuraavaan levyyn, ja ne roikotti sitä. Sitten ne sanoi, että ne ei halua käyttää sitä. Mietin, että haluan nyt vaan nopeasti uuden musan pariin enkä enää katsonut Jenkkeihin päin. Järkevämpi tai markkinahenkisempi ihminen olisi ehkä katsonut kortin loppuun asti ja hoitanut managerin, joka pystyy työstämään asiaa Ezrinin kanssa, Kämäräinen pohtii.

Ezrinin kanssa käyty keskustelu jää kuitenkin kuriositeetiksi ja sivuseikaksi Toot Tootin tarinassa, joka etenee nyt kohti uutta albumia. Timo toteaa, että ep:t ovat menneet medialta ja isommalta yleisöltä vähän ohi. Siksi albumilla voisi olla ep-trilogian matskua hieman upliftattuna versiona. Fanien mielestä se olisi tietenkin samaa paskaa uudessa paketissa.

– Ajattelinkin semmosta, että jos on ostanut kaikki eepeet, niin levyn saisi vaikka puoleen hintaan. Yksi visio on ollut, että levyllä olisi viisi uutta biisiä. Ep:t hankkineet fanit voisivat tulla keikalle, esittää hankkineensa koko ep-trilogian ja ostaa meiltä albumin halvemmalla. Se on täysin järjestettävissä. Jos me oltaisiin Metallica, se voisi olla hankala järjestää. On kuitenkin kyse vain joistain sadoista tyypeistä, joilla on ne kaikki. Arthur-trilogian kanssa toiminta on ollut niin pienimuotoista, että tällainen saattaisi olla hauskaakin. Ajatuksessa on jotain intiimiä, joka tuo mieleen 90-luvun punk-ajattelun.


Kuvagalleria: Toot Toot live @ Bar Loose, Helsinki 22.1.2015

Kuvat: Miro Palokallio