Suomalaisten musiikin kulutus muuttui perusteellisesti 2010-luvulla – Elävän musiikin suosio tänä vuonna ennätyskorkealla

2010-luku listapopin, rapin, Spotifyn ja live-esiintymisten riemujuhlaa, selviää tuoreesta tutkimuksesta.
4.10.2019 12:01

Teosto ja Musiikintuottajat IFPI Finland ovat toteuttaneet neljännen vuosittaisen tutkimuksensa, jossa tarkastellaan suomalaisten musiikinkuuntelutapoja ja musiikin kuluttamista laajan aineiston perusteella.

Tuloksista voidaan nähdä, miten nopeasti kuuntelu on digitalisoitunut 2010-luvulla. Suoratoisto on ohittanut äänitemyynnin kaikkialla maailmassa ja suomalaisista noin 2 miljoonaa käyttää viikoittain, noin 3 miljoonaa kuukausittain suoratoistopalveluita. Vuosikymmenen alussa puhelimen käyttö kuunteluvälineenä oli vähäistä, mutta nyt jo 3 miljoonaa suomalaista kuuntelee puhelimella musiikkia viikoittain.

Musiikin kuuntelun painopiste on siirtynyt albumikokonaisuuksista soittolistoihin ja yksittäisiin biiseihin. Musiikkityylien osalta 2010-luku oli listapopin ja rapin riemujuhlaa, jolle oman mausteensa antaa elektroninen tanssimusiikki, EDM. Viime vuosikymmenellä valtavirran valokeiloissa paistatelleet rock ja metalli ovat siirtyneet sivuun tosiharrastajien genreiksi ja 10-12-vuotiaiden kuuntelijoiden joukossa rock on syvässä paitsiossa.

Elävän musiikin suosio on kuitenkin myös kasvussa ja kuluvana vuonna se on noussut ennätyskorkealle: vuonna 2019 peräti kaksi kolmasosaa suomalaisista on käynyt konserteissa. Live-esiintyjien ykköspaikkaa pitää Popeda, jonka on bändin uran aikana nähnyt livenä lähes 1,5 miljoonaa suomalaista. Muita erityisen rakastettuja live-esiintyjiä ovat olleet Cheek, Lauri Tähkä, JVG, Sanni ja Juha Tapio.

Teoston ja Musiikintuottajat IFPI Finlandin toteuttaman tutkimuksen tiedonkeruusta vastasi Norstat, joka keräsi aineiston kuluttajapaneelistaan tuhannelta 13-75-vuotiaalta suomalaiselta elokuun puolivälissä 2019. Lisäksi tehtiin erillinen kysely yli sadalle 10-12 vuotiaalle ja haastateltiin henkilökohtaisesti seitsemää kotimaista levykauppiasta. Levykauppiaiden haastatteluihin pohjautuva aineisto julkistetaan viikolla 48.

Lisää luettavaa