Teksti: Esa Koivio
Julkaistu Soundissa 11/1988
Lontoolaishotellin sviitti on kuin jostakin vuosisadan alun herraskartanosta. Jalkojen alla kiiltää parkettilattia. Värikylläinen matto on epäilemättä peräisin jostain Englannin entisestä etäisestä siirtomaasta. Paksut samettiverhot riippuvat täyteläisinä kullatuista verhotangoista. Seiniä koristavat maaseutuaiheiset maalaukset ja juhlaviin raameihin istutetut peilit. Huonekalut ovat aitoa antiikkia. Kaiken tuon ylellisen loiston keskellä nahkapäällysteisellä sohvalla istuu rähjäisiin farkkuihin, intiaanimokkasiineihin ja parempiakin päiviä nähneisiin siniseen t-paitaan ja harmaaseen pikkutakkiin sonnustautunut rock & rollin ruumiillistuma Keith Richards.
Rollari-kitaristi tupakoi taukoamatta ja nappailee siinä ohessa ohuita siivuja bourboncola-lasillisestaan. Puhe pörisee sopivasti sammaltaen. Richards on rehdinoloinen, avoin ja hyvin asiallinen. Levytysstudioiden ohella hän sanoo viihtyvänsä nykyään parhaiten kotona vaimonsa Patti Hansenin ja kahden pikku tyttärensä parissa. Niin ei ollut aina.
– Tiedätkö että jollakin Albert Goldmannilla ei olisi mitään paljastettavaa meikäläisestä, Richards huomauttaa pirullinen virne kasvoillaan.
– Kaikki minun likapyykkini on jo puitu lehtien etusivuilla. Jos joku rahanahne paparazzi tonkisi minun taustani hän tulisi pettymään katkerasti, sillä minusta kuvitellaan kaikkien huumejupakoiden takia paljon pahempaa kuin mitä olen todellisuudessa koskaan tehnyt.
– Mitä taas tulee Goldmanniin itseensä, mikä helvetin kirjailija se sellainen on joka ei osaa muuta kuin mustamaalata manallemenneitä ja siten puolustuskyvyttömiä. Olisin paljon onnellisempi maailmassa jossa Lennon olisi elossa ja Goldmann kuopattuna. Se mitä John ja Paul sekä Mick ja minä olemme pystyneet tarjoamaan on antanut ihmisille rehellistä, teeskentelemätöntä nautintoa.
Kypsän 45:n vuoden iän joulukuussa saavuttava Keith Richards perusti The Rolling Stonesin yhdessä Mick Jaggerin kanssa 60-luvun alkuvuosina. Pienistä keskinäisistä kahnauksista ja Richardsin huumekäryistä huolimatta bändi pysyi kiinteästi kasassa aina kahden vuoden takaisen Dirty Work -albumin levyttämiseen saakka.
Biisien viimeistely jäi tuolloin lähes kokonaan Richardsin harteille. Kun hän ryhtyi albumin ilmestymisen jälkeen kaavailemaan uutta rundia Rollareille, Jagger kieltäytyi hommasta ja ryhtyi purkittamaan omaa sooloalbumiaan. Myös tuohon samaan rakoon osunut Rollareiden perustamisesta asti bändin ulkopuolisjäsenenä vaikuttaneen pianisti Ian Stewartin kuolema järkytti Richardsia.
Jonkin aikaa Keith soimasi Jaggerin itsekkyyttä, mutta ryhtyi siinä ohessa myös ensi kertaa vakavammin suunnittelemaan sooloalbumin levyttämistä. Lopullisen sysäyksen kiekon tekemiselle antoi Chuck Berry -elokuva Hail! Hail! Rock & Roll. Richards toimi projektin kantavana voimana. Hänen tehtävänään oli panna kokoon Berryn taustabändi filmattavaa esiintymistä varten. Varsinkin yhtyeen rumpalin Steve Jordanin merkitys Richardsin soolouran käynnistämisen kannalta oli melkoinen, sillä Jordan päätyi Talk Is Cheap -kiekolla soittamisen lisäksi säveltämään albumilla kuultavat kappaleet yhdessä Richardsin kanssa sekä myös avustamaan kiekon tuottamisessa.
Talk Is Cheap -albumi vakuuttaa konstailemattomalla maanläheisyydellään. Jaggerin soolopuhinoihin verrattuna Richards pitää ohjakset tiukasti käsissään tukevan riffittelynsä ansiosta. Kaiken teknotäydellisyyden rinnalla Talk Is Cheap -albumin kaltainen palanen urbaania luontaistuotetta on enemmän kuin paikallaan. Ja vaikka kiekon perusteella Richards tuskin tulee hukkumaan työtarjouksiin vierailevana vokalistina, korostavat hänen käheät tulkintansa mainiosti kiekon laulujen paikoin paljaaksiriisuttua henkilökohtaisuutta.
Mitä Suomeen kuuluu
Sooloalbumi oli myös se syy jonka vuoksi pääosan ajastaan Amerikassa viettävä Richards pistäytyi Lontoossa muutaman päivän promootiovierailulla. Mihinkään mielettömään tusinan haastattelun tappotahtiin kitaristi ei kuitenkaan ole uuden levy-yhtiön taivutteluyrityksistä huolimatta suostunut, vaan Richards hoiteli hommansa sivistyneesti kahden haastattelun päivävauhdilla.
Richardsin tapaaminen vahvisti jälleen sitä teoriaa, jonka mukaan kitaristilla on suurimman osan valveillaoloajastaan grogilasi kourassaan. Jack Danielsin kestokulutus oli jo päässyt hyvään vauhtiin tavatessamme tuossa
kolmen kieppeillä iltapäivällä, eikä tasainen syöttö päässyt katkeamaan edes käsienpaiskaamisten ajaksi.
– Jaa-a, ja mitäs Suomeen kuuluu? Richards huikkaa tervehdykseksi.
– Siitä on jo päässyt livahtamaan useampi vuosi kun viimeksi soitimme siellä.
Richards heittää kohteliaisuuden suomalaisen luonnon kauneudesta ja istahtaa haastatteluasemiin sohvalle. Yritän löytää sopivan vapaan paikan nauhurilleni sohvan eteen sijoitetulta, Rollari-levykansilla ja Richardsin sooloalbumia mainostavilla julisteilla täyteen ahdetulta pöydältä kitaristin pudistellessa surullisena päätään.
– Minun pitää pistää nimmarit noihin kaikkiin. Kuvittelin ennen tämän kiekon lanseeraamista, että olin törmännyt suurin piirtein kaikkiin maailman nimiin. Ja paskat, mitä vielä. Näiden omistuskirjoitusten raapustelemisessa olisi mukava jos Mick olisi mukana jeesaamassa. Nyt ei ole ketään toista jonka harteille kasata osavastuu.
Kerropa miten tämä projekti eroaa esimerkiksi The New Barbarians bändistä jonka pistit tilapäisesti kasaan Ronnie Woodin ja Stanley Clarkin kanssa vonna -79?
– New Barbarians pantiin kasaan pelkästään sen vuoksi, että halusin juhlia sitä, etten virunut heroiinin hallussapitosyytteen vuoksi jossakin kanadalaisessa vankilassa. Se juttu oli enemmänkin Ronnien heiniä. Hän kysyi, kiinnostaisiko minua liittyä remmiin. Ronnie ei uskonut että suostuisin, mutta voit uskoa että tuolla hetkellä olin niin iloinen että olisin soittanut kenen kanssa tahansa.
Vaihtelu virkisti?
– Oli mukava kokeilla millaiselta soitto maistui ilman että minun täytyi olla joka hetki ajattelemassa miten voisin parhaiten palvella hänen kuninkaallista korkeuttaan (Mick Jaggeria). Ziggy (The Meterseistä) ja Stanley olivat pirun tiukka rytmisektio. Kun tottuu soittamaan Billin ja Charlien kanssa sen jälkeen vain paras on kyllin hyvää.
Lähdit kokoamaan tätä soolokiekollasi soittavaa X-Pensive Winos -kokoonpanoa tuosta syystä rytmisektion suunnalta?
– Ajattelin että kenet helvetissä palkkaan rumpaliksi, kun Charlie ei tullut kysymykseenkään tällä kertaa. Olen eksyksissä ilman pätevää rumpalia. Chuck Berry -projekti tutustutti minut läpikotaisin Steveen, mutta jo Arethan (Franklin) Jumping Jack Flash -sinkun tuottaminen oli murtanut jään välillämme. Rakastan Arethaa ja tunsin biisin, niin ajattelin, että eipä minulla sillä hetkellä ole parempaakaan tekemistä kuin tuottaa biisi tämän rumpalipoika Steven kanssa. Se oli varaslähtö ja puoli voittoa soolokiekkoani ajatellen.
Et tuntenut itseäsi alastomaksi?
– Tiesin, että tarvitsin bändin. Tuskallinen studiomuusikkojen tsekkailu ei kiinnosta minua. Viimeisten kahden vuoden ajan olen tullut huomaamaan itsessäni taidon josta en ollut tietoinen aikaisemmin. Anna minulle sopivat jätkät niin vispaan niistä kokoon viikon sisällä bändin joka kuulostaa siltä kuin tyypit olisivat soittaneet yhdessä vuosikaudet. Se oli kiinnostava piirre huomata.
Tuntuiko soolokiekon levyttäminen 25 vuoden yhtämittaisen samassa bändissä soittamisen jälkeen suurelta ratkaisulta?
– Se oli helvetin kovaa siinä mielessä että samalla kun pistin nauhurit pyörimään minun oli myönnettävä itselleni etten ollut pystynyt pitämään omaa bändiäni kasassa. Monesti tuollaisessa tilanteessa kyse on kuitenkin enemmän turhista ennakkoluuloista. Luulen että kokemus oli pitkällä tähtäimellä eduksi Rollareille ja minulle itselleni, sillä opin paljon uutta projektin kautta. Yhtämittainen työskentely sopii minulle parhaiten. Rollareiden kanssa kaikki on sellaista kyhnyttämistä. Päällä on joko hirvittävä parin kuukauden paniikki ja sitten ei mitään yli vuoteen. Ainainen alkaminen ja lopettelu ei ole hyväksi muusikolle. Homman pitäisi olla jatkuvaa.
Astuminen Mickin housuihin vokalistina ei pelottanut sinua?
– Ei. Voin hyvin ymmärtää kuinka monet kitaristit joutuvat paniikkiin ja miettivät mistä laulaja soolokiekolle. Minä taas olen aina nauttinut laulamisesta. Päättelin etukäteen mielessäni että jos laulan läpi koko kiekon on kokemus vain eduksi äänelleni. Itsevarmuus kasvaa ja niin edelleen. Albumin vaikein biisi laulamisen kannalta oli epäilemättä Make No Mistake. Normaali reaktio on päästää menemään: kovaa ja korkealta, mutta taidot punnitaan vasta sitten kun kyseessä on hitaampi pala joka kaipaa laulamista oktaavia alempaa. Bändin kasaaminen huoletti minua, laulaminen ei!
Entä lyriikat? Ovatko ne Rollareissa yleensä Mickin heiniä?
– Ei ole olemassa mitään kaavaa. Suuri osa vuosien varrella syntyneistä Rollari-biiseistä on lähtöisin riffeistäni ja keksimistäni kertosäkeistä joita Mick on täydentänyt omilla jutuillaan. Tietysti on myös olemassa kappaleita jotka olemme panneet kokoon yksin, kumpikin omilla tahoillamme. Syy jälkimmäisiin ratkaisuihin löytyy siitä yksinkertaisesta faktasta että vuoden 1972 jälkeen Mick ja minä emme ole enää asuneet naapureina tai edes lähellä toinen toisiamme. Uuden idean tullessa mieleen on ollut mahdotonta pirauttaa kumppanille ja sopia tapaamisesta kymmenen minuutin kuluttua. Steven kanssa biisien säveltäminen oli hauskaa puuhaa. Ei mitään tuhansien mailien välimatkoja vaan kiinteätä ja hedelmällistä yhteistyötä. Rakastan laulujen tekemistä. Se on kiehtovaa ja palkitsevaa puuhaa.
Kliseestä hioutuu timantti
Rollareilla ja myös sinulla itselläsi on taito tehdä taidetta kliseistä.
– Tuo on aivan totta. Monet soolokiekon kappaleiden nimistä ovat suoria kliseitä. Kliseet eivät kuitenkaan ole kliseitä turhan takia. Niistä löytyy monia eri näkökohtia. Otetaan vaikka fraasi ”you shouldn’t take it so hard” se voi merkitä ihan mitä tahansa. Sinusta itsestäsi riippuu miten hiot tuon pikku timantin.
Ryhtyessäsi säveltämään jotakin uutta kappaletta saako aikaisempien lukemattomien Rollari-hittibiisien paine sinut epäilemään itseäsi?
– En tunne sellaisia paineita. En katso taaksepäin vaan suoraan eteenpäin ja mietin miten pistää nuo aikaisemmat jutut entistäkin paremmiksi. En jossittele turhia. Käyn hommaan kylmästi käsiksi. Esimerkiksi tätä kiekkoa varten minulla oli kasassa lähes 40 biisiä. Suurin ongelma oli päättää mitä biisejä jättää käyttämättä.
Olivatko valinnat vaikeampia nyt yksinäsi kuin Rollareiden kiekon kyseessä ollessa?
– Mickin kanssa kinastelulla on tietysti omat hyvät puolensa. Nyt pääohjenuorani yksinkertaisesti oli vain valita ne biisit jotka olivat jo valmiiksi tiukimmin kasassa. Aivan varmasti monet noista hyllylle pannuista ideoista tulevat vielä putkahtamaan ulos joillakin toisilla kiekoilla. Ne ovat kuin hyvä viini joka pannaan kellariin odottamaan kypsymistä ja sitä oikeaa nauttimishetkeä. Pari vuotta tynnyrissä on pelkästään eduksi kappaleille.
Aiotko lähteä rundille Talk Is Cheap -albumilla soittavan bändin kanssa?
– Takuulla, odotan innolla homman käynnistymistä. Aloitamme joissakin akustisesti hyvissä pikkumestoissa. Oikeissa olosuhteissa bändi tulee olemaan musertava.
Tuleeko Mick Taylor myös soittamaan yhtyeessä?
– En usko. Oli kuitenkin mukava saada hänet mukaan albumille. Vanha Rollari-rivimies Ronnien paikalla. Näin Ronnien eilen illalla ja hän otti soolokiekon puheeksi. Jouduin vain toteamaan etten voinut ottaa häntä mukaan tähän projektiin koska halusin tehdä täydellisen breikin Rollareista. Mick ei suuren yleisön silmissä kuitenkaan ole Rollari Ronnien tapaan. Hänen mukaantulemisensa oli muuten puhdas sattuma. Mick Taylor kuuli että aion nauhoittaa joitakin juttuja Chuck Berryn alkuperäisen pianistin Johnny Johnsonin kanssa ja pyysi jos voisi tulla studioon kuuntelemaan. Sanoin ettei sellainen käy, mutta jos hän toisi kitaran mukanaan voisimme kyllä
kaikki soittaa yhdessä. Minun kanssani et istu nurkissa vaan joudut paiskimaan hommia.
Miten kuvailisit itseäsi tuottajana?
– Ensinnäkin levyttäminen ja musiikki ovat minulle enemmän kuin pelkkiä numerosarjoja ja volyymikäyriä miksauspöydän ääressä. Levyissä on taikavoimaa joka ei rekisteröidy mittareilla. Kuuntele joitakin vanhoja Muddy Waters ja Howlin’ Wolf juttuja ja tiedät mistä on kyse. Mutta mitä tulee varsinaiseen kysymykseesi, olen huomannut että minusta on pikku hiljaa muodostumassa melkoinen atmosfäärifriikki. Levytän mieluummin koko bändin kattaman tilan kuin panisin kiekon kokoon päällekkäisäänitysten avulla. Kävelen huoneessa ja tsekkailen sen kaiut. Pistätän paikkaan tarvittaessa uuden puulattian ja heitän ikkunaverhot pihalle. Instrumenttien lisäksi haluan kiekoille ilmaa. Kappaleiden täytyy hengittää.
Kuinka paljon raha motivoi sinua?
– Saattaa kuulostaa kornilta, mutta musiikki on minulle aina ollut kaikki kaikessa. Minä en tarvitse lisää rahaa. Ainoa rahareikä vuosien varrella on ollut bändin kylkeen muodostunut organisaatio joka tarvitsee pääomaa pyöriäkseen. Olen ollut onnekas, sillä olen saanut hyvää palkkaa työstäni vuosien varrella.
Mikä sinun mielestäsi on ollut Rollareiden paras kausi?
– Hanakimmin me paiskoimme hommia Beggars Banquet- ja Exile On Main Street -albumien välisen ajan. Luulen että olisimme pystyneet jatkamaan samaa tahtia vielä pitkään ellei bändi olisi hajaantunut eri puolille maapalloa. Me olimme alkuaikoina helvetin kiinteä ryhmä ja äkillinen puitteiden muuttuminen näkyi ilman muuta aikaansaannoksissa.
Onko rockbändin koossapitäminen yli 25 vuotta sula mahdottomuus?
– Ilman muuta on selvää että tarvitaan hengähdystaukoja. Omista jutuista hankitut kokemukset voivat kuitenkin olla se positiivinen palaute joka pitää bändin kaikesta huolimatta kasassa.
Ottaako Terence Jaggerin paikan
Milloin seuraava Rollari-projekti käynnistyy?
– Pojat ovat soitelleet minulle jatkuvasti ja näillä näkymin sirkuksen pitäisi olla taas koossa kesän alkuun mennessä. Pistämme kokoon uudet biisit, levyttelemme ja sitten rundille. Mitäs meikäläiset muutakaan.
Pitääkö muuten paikkansa että pari vuotta sitten siinä vaiheessa jolloin Mick kieltäytyi lähtemästä Dirty Work -albumirundille, sinä ja muut Rollarit Mickiä lukuunottamatta aioitte hankkia Terence Trent D’Arbyn vokalistiksi ja hoidella kiertueen siltä pohjalta?
– Ei pidä paikkaansa. Ronnie tosin on soitellut Terencen kanssa ja sanoo hänen olevan ihan ok tyypin.
Miten kuvailisit muita Rollareita?
– No, Mick on Mick. Jokainen bändi tarvitsee keulakuvan. Tyypin joka jaksaa hymyillä kuvissa ja rehkiä keikalla tauotta kaksi ja puoli tuntia. Ronnie touhottaa. Hän on monessa mukana. Hänen jutuistaan löytyy aina tuollainen mitäs-tehdään-seuraavaksi-pelivara. Charlie on vankkumaton muuri. Loistava rumpali ja itse rehellisyys. Paskanpuhuminen ei kiinnosta häntä. Bill tuntui löytäneen kadonneen teini-ikänsä taas uudelleen. Tytöt senkun vain nuorenevat!
Sex and drugs and rock and roll!
Carly Simon sävelsi You’re So Vain -kappaleen Mick Jaggerista. Miltä sinusta tuntuu se että Ian Dury on saattanut runoilla Sex, Drugs And Rock ’n’ Roll -lyriikkansa kenties juuri Keith Richards muotokuvanaan?
– Mutta enhän minä koskaan ole ollut mikään seksuaalihurjastelija. Eiköhän panna uudet bourbonit kehiin?