Kun Maustetyttöjen levyyn tarvittiin komea kansikuva, soitettiin puhelu Lahteen – näin uljas Maailman onnellisin kansa -maalaus syntyi

Maustetyttöjen Maailman onnellisin kansa -albumin kansikuva herätti huomiota heti, kun se esiteltiin alkuvuodesta yleisölle. Kansitaiteen ideoinut ja toteuttanut Anna-Liisa Kankaanmäki kertoi luomuksestaan Soundissa 3/23. Haastattelu on osa suurempaa juttukokonaisuutta.
29.3.2023 07:00

Taiteilija vaikuttavan Maailman onnellisin kansa -kansimaalauksen takana on Anna-Liisa Kankaanmäki. Maalari, joka on erikoistunut maalaamaan teoksia barokkimaisella ja kansallisromanttisella hengellä.

Lahtelainen maalari ikuisti Kaisan ja Annan teokseen, joka ammentaa isosti Eero Järnefeltin Kaski-maalauksesta.

– Maustetyttöjen musiikki on tullut ensi kertaa vastaan jo vuosia sitten, mutten ole mitenkään erityisemmin seurannut heitä, vaikka kiinnostava kokoonpano se on ollut, Kankaanmäki taustoittaa lisäten sitten, että yhtyeen musiikki nimenomaan erottuu tämän hetken muusta musiikista ihan positiivisella tavalla kaikessa apaattisuudessaan.

Roukalan Aki otti yhteyttä ja kysyi, olisinko kiinnostunut tekemään kansikuvan. Juteltiin aiheesta ensimmäistä kertaa joskus kesällä ja sanoin, että totta kai. Asia jäi joksikin aikaa ilmoille enkä tiennyt, ottavatko he enää yhteyttä. Onneksi ottivat, ja lähdin sitten työstämään isoa öljyvärimaalausta kankaalle tekniikaltaan hyvin perinteisellä tavalla.

– En ole itse asiassa kuullut levyä vielä, eli en lähtenyt sitä kautta tulkitsemaan yhtyettä maalaukseksi. Sain sellaiset ohjeet, että olisi hienoa, jos siinä olisi jokin tunnistettava maalaus taidehistoriasta ja että Anna ja Kaisa olisivat siinä kuvattuna. Ehdotin tätä Kaski-maalausta siihen pohjaksi, mistä koko kolmikko sitten innostui.

– Olen hyvin pitkälle käyttänyt sitä Kaski-maalausta teoksen pohjana, eli en ole käyttänyt sellaista luovuutta siinä puolessa. Joitakin yksityiskohtia muuttelin, päähenkilöt lähinnä, mutta sommitelma pysyi ennallaan. Säilytin sen alkuperäisen hengen, barokkimaisen tyylin ja realistisuuden, jotka heijastelevat paljon taidehistoriaa.

– Pyrin aina siihen, että maalaus on itsenäisesti toimiva ja mielenkiintoinen. Työstän maalauksia aika pitkään, ne eivät synny ihan päivässä tai kahdessa, jotta niissä olisi sellaistakin katsottavaa, mitä ei huomaisi ihan saman tien.

Teksti: Aki Nuopponen
Lue koko Maustetytöt-artikkeli Soundista 3/23.

Lisää luettavaa