Arvio: Maustetytöt on jättänyt kolmoslevyllään ”Pirkka-kaljaa ja masennuslääkkeitä” -vaiheen taakseen

Arvio julkaistu Soundissa 3/2023.
Kirjoittanut: Niko Peltonen.

Arvio

Maustetytöt
Maailman onnellisin kansa
Is This Art!

Maustetyttöjen ongelma ja sen ratkaisun mahdollisuudet tiivistyvät hyvin kolmosalbumin singleihin. Anna Karjalaisen, tuon hiljaisen kitaristin, laulama metafiktiivinen Näkymätön Anna vihjaa pelisilmään leikkiä oman imagon kustannuksella, mutta onnistuu silti olemaan aidosti koskettavakin. Ainakin levytysmielessä väsyttävän turhan Agents-yhteistyön jälkeen se tuntui virkistävältä.

Vastaavasti toisena julkaistu Ei niin kovin suuri city hukkaa periaatteessa lupaavat helsinkiläistymiskuvauksen mahdollisuudet hölmöön riimittelyyn ja liian kosiskelevaan korvamatoiluun (päähän se kyllä jää soimaan). Yleinen apeus vie meininkiä melkein Maustarit-parodian suuntaan.

Ja kuitenkaan noilla kahdella biisillä ei ole järin suurta eroa, ellei ala anaalisen tarkasti analysoida. Ne ovat Maustetytöt-musiikkia.

Maailman onnellisimmalla kansalla siihen tuo uuden musiikillisen vivahteen Sasu Ripatin alias Vladislav Delayn aiempaa isompi elektroninen tuotanto, joka kuulostaa yleismillenniaaliselta helposti omaksuttavalta konepopilta. Mutta duon omalakinen suomipop-estetiikka sulattaa tämän sinänsä positiivisen tuunauksen vaivatta itseensä.

Mitä teksteihin tulee, Maailman onnellisimmalla kansalla on ehkä musiikkiakin enemmän yritystä uuteen. Eero Järnefeltin Raatajat rahanalaiset -klassikkomaalauksesta mukailtu kansi yhdistettynä otsikkoon tuntuu sekin itseparodialta, mutta Karjalaiset ovat kuitenkin selvästi jättäneet Pirkka-kaljaa ja masennuslääkkeitä -vaiheensa taakseen. Kolmoslevyllä käsitellään muun muassa alkoholismia kumppanin näkökulmasta, Välimeren sotapakolaisia ja mustasukkaisuuden leimaamassa parisuhteessa elämistä.

Maustetytöillä on edelleen suuri vaara muuttua eräänlaiseksi indieskenen Juha Tapioksi, joka tarjoaa festarikävijöille sitä, mitä profiiliin kuuluu. Ainakin Kaisa ja Anna Karjalaisella on yritystä vapautua muotista, mutta keinot tuntuvat vielä vähän rajallisilta. Tästä kierroksesta selvitään näillä aseilla, seuraavalla tarvitaan niin melodiakielen kuin sanoitusten muodon puolesta uusia.

Lisää luettavaa