Metal Evolution unohti Venomin, Entombedin ja Obituaryn

15.11.2012 15:45
Sam Dunnin Metal Evolution -tv-sarjan kuudes osa aloitti matkansa 1970- ja 1980-lukujen vaihteen thrashin synnystä ja jatkoi siitä matkaansa meidän päiviimme saakka. Tämä on ensimmäinen sarjan jakso, jossa on ihan oikeasti ollut pakko miettiä millä perusteella asioita otetaan mukaan ja jätetään pois.

Sam Dunnin Metal Evolution -tv-sarjan kuudes osa aloitti matkansa 1970- ja 1980-lukujen vaihteen thrashin synnystä ja jatkoi siitä matkaansa meidän päiviimme saakka, sulkien silmukan Lamb of Godiin, joka kaivoi Ashes of Wake -albumilleen vierailijaksi Testament-kepittäjä Alex Skolnickin.

Tämä on ensimmäinen sarjan jakso, jossa on ihan oikeasti ollut pakko miettiä millä perusteella asioita otetaan mukaan ja jätetään pois. Thrash-asian tiimoilta ei vielä tarvinnut ihmetellä ja jälki oli huolellista, mutta kun sitä siirryttiin eteenpäin, alkoi lähestymisessä olla kummallinen pikakelauksen fiilis.

Thrashista Dunn siirtyi deathiin, mutta jätti kaikki mielenkiintoisen pois ja keskittyi käsittelemään Göteborgin verrattain tylsää meininkiä, vaikka kiinnostavampaa musiikkia ja varmasti oudompia hahmoja olisi löytynyt vaikka Floridasta. Tai Tukholmasta. Kyllä Entombedin myllytys aina göteborgilaiset voittaa.

Entombed teki aikoinaan pienen sylillisen klassikkolevyjä: Left Hand Path, Wolverine Blues, Uprising… Floridasta olisi löytynyt End Completen tuottanut Obituary ja deathin alkuörinänä pidetty Scream Bloody Gore, jonka levytti Death.

Grindcore ja black metal ohitettiin olan kohautuksella ja Dunn on toistaiseksi onnistunut sivuuttamaan Venomin kokonaan, vaikka bändi on aika olennainen osa (ääri)metallin historiaa. Sarjan Wikipedia-sivujen jaksolistan mukaan tilanteeseen ei ole tulossa korjausta. Tulevissa jaksoissa käsitellään grunge, nu-metal, shock rock, power metal ja progressiivinen metalli.

Ajatus siitä että Dream Theater saa sarjassa huomiota, mutta Venom ei vähän kylmää.

Thrashin osalta jakso oli jälleen hienoa ja viihdyttävää seurattavaa. Amerikkalaisen hardcoren ja thrashin yhteistä taivalta valaistiin hienosti. Itse olin nuorena enemmän nojallaan Minor Threatiin ja Circle Jerksiin kuin thrash-bändeihin, mutta kaikki tilanteet joissa eri alakulttuurit saatiin yhteen olivat parhaita fiilikseltään, sosiaalisesti antoisia ja vääjäämättä hedelmällisimpiä tekemisen kannalta. Oli siis hienoa nähdä vanhoja Bay Area -flyereitä ja miettiä, miten samanlaista meno oli 5-10 vuotta myöhemmin kun olin itse high schoolissa Wisconsinissa. Ihan piirrosjälkeä myöten.

Alex Skolnickin haastattelu oli yksi mielenkiintoisimpia jaksossa. Skolnick rakasti punkin energiaa ja biisejä, mutta hän alkoi soittaa heavya, koska se oli musiikillisesti kunnianhimoisempaa kuin hc-punk. Kun nuoren miehen tarpeeseen tehdä asioita vaikeasti ja virtuoosipohjalta yhdistetään hc-punkin nopeus ja energia, tuloksena syntyi thrash.

Haastattelun myötä alkoi miehen nykymeno kiinnostaa. Skolnick on jatkanut hienosti levotonta tutkimista taiteilijana koko aikuisikänsä, päätyen soittamaan jazzia ja tekemään projekteja kuvataiteilijoiden ja kirjailijoiden kera sekä säveltämään musiikkia televisioon.

Skolnick luki itsensä jazzin maisteriksi ja keikkailee nykyään aktiivisesti Alex Skolnick Trion kanssa. Jää ehkä kuriositeetiksi, mutta äkkiseltään kuunneltuna miehen perinteinen kitaran, basson ja rummut käsittävä trio versioimassa raskaan rockin klassikoita kuulostaa aika hyvältä. Tässä vanha live, jossa trio vetää Black Sabbathin War Pigsin. Keikkapaikka näyttää olohuoneelta.

Spotifysta löytyy useampia Alex Skolnic Trion levyjä. Still Loving You ja Detroit Rock City tuntuivat ainakin toimivan yllättävän hyvin tässä kontekstissa.

 

Metal Evolution -sarjan kuudes jakson on katsottavissa Yle Areenassa vielä 11 päivän ajan:
http://areena.yle.fi/tv/1699104

Artun aikaisemmat kolumnit aiheesta Metal Evolution:
Tukkametallistit olivatkin oikeasti kovia jätkiä
Iron Maidenin Steve Harris heimosodan pauloissa

Lisää luettavaa