Arvio: Räjäyttäjät palasi rock-ruotuun ja teki loisteliaan levyn hullusta ihmiskunnasta

Räjäyttäjät
III
Full Contact/Räjä

Kun Räjäyttäjät teki edellisellä levyllä selvän irtioton perinteistä, on nyt aika palata ruotuun. III on trion (laskutavasta riippuen noin) viides albumi, ja sillä Räjäyttäjät operoi jälleen rockyhtyeen raameissa.

Levy on mestarillinen näyte eri tyylilajien hallinnasta. Nousiainen, Siltanen ja Reed ovat kaikki kirjoittaneet levylle kappaleita, jonka ansiosta perinteisten rock- ja blueskulkujen lisäksi mukana on sävyjä laajalla skaalalla. Lisäravinteita on nappailtu glam rockista, progesta sekä ensimmäisen britti-invaasion jälkihäröilyistä.

Vaikka maailma hukkuukin väistämättä paskaan, voi musiikin kuuntelu auttaa elämään ihmisiksi.

Alun helmet Rock on ikuinen sekä Omena vai ihminen sanailevat peitsamolaisittain. Ote pettää kertosäkeineen hohkaa silkkaa kukkaisenergiaa. Näiden lomassa ZZ Top -henkinen jytäboogie Samassa veneessä todistaa, että biisi voi olla kaikessa tavanomaisuudessaankin vailla vertaa. Eeppisin harmonioin etenevä nostalgiatrippi Uusi vesimiehen aika on saanut alkunsa basisti Rock-Siltasen uninäystä. Sen sanoma iskee vahvasti tunteisiin. ”2067 me ollaan vielä hengissä, silloin värit päälle pamahtaa ja vallankumous alkaa: uusi vesimiehen aika.”

Ei ole epäilystä, etteivätkö rock, rauha ja rakkaus palaisi jälleen kukoistukseen. Kappaletta olisi eittämättä arvostanut myös toimittajalegenda Jorma Elovaara.

Sama vapauden huuma jatkuu läpi levyn. Nuuhkitaan kumisaappaita ja tukka kasvaa. Nousiaisen rosoisen herkkä kitarointi sykähdyttää. Samalla basso ja rummut takaavat osaltaan vahvan svengin. Maaginen tunnelma tekee olotilan lähes siunatuksi. Sen lisäksi, että itse musiikki on affektiivista, myös soittajien välinen kommunikaatio pursuaa hyvää mieltä.

Ironissävytteisissä teksteissä pohditaan pääasiallisesti hullua, maapalloa tuhoavaa ihmiskuntaa. Hassuttelusta huolimatta ei liialliseen pelleilyyn kuitenkaan sorruta. Luonnon saastuminen toimi tärkeänä sanoitusten aiheena jo 1970-luvulla. Myös Räjäyttäjien levy nostaa esiin ekomusiikillisen pointin: vaikka maailma hukkuukin väistämättä paskaan, voi musiikin kuuntelu auttaa elämään ihmisiksi.