Arvio: Testamentia ei voi syyttää kaavoihin kangistumisesta – Para Bellumin sekamelskasta on vaikea saada kiinni

Kun Testamentin neljästoista al­bumi lähtee käyntiin, bändi kuulos­taa kaikelta muulta kuin itseltään.
Arvio julkaistu Soundissa 9/2025.
Kirjoittanut: Elli Muurikainen.

Arvio

Testament
Para Bellum
Nuclear Blast

Bay Area -thrashin isäntiin lukeutuva Testament on niitä bändejä, joita kuullessaan erehtyy harvemmin esittäjästä. Yleensä viimeistään solisti Chuck Billyn tymäkkä tavaramerkkisoundi paljastaa keistä on kyse – tai näin on ollut ainakin tähän asti.

Kun Testamentin neljästoista al­bumi lähtee käyntiin, bändi kuulos­taa kaikelta muulta kuin itseltään. Avausraita on semmoista rähinää, blastbeat-jytää ja black metalin ko­siskelua, ettei voi kuin hämmentyä.

Seuraavat pari biisiä ovat hi­tusen tutumpaa kamaa. Purevat kitaramelodiat ovat paikoillaan ja Billynkin tunnistaa, mutta niin uudesta kuin vanhasta Testamen­tista ollaan yhä kaukana. Seitse­män muun biisin joukkoon mahtuu muun muassa sellolla terästetty slovari.

Mahdollinen syy tyylimuutok­seen on uusi rumpali, 27-vuotias Chris Dovas. Ehkäpä tuplasti ikäi­sensä bänditoverit ovat saaneet miehestä uutta virtaa ja innostu­neet seikkailemaan?

Para Bellum on melkoinen se­kamelska, josta on vaikea saada kiinni, mutta ainakaan bändiä ei voi syyttää kaavoihin kangistumisesta. Sääli, että levyn parasta antia on Havana Syndrome, joka edustaa juuri sitä 2000-luvun perusvarmaa Testamentia.