Arvio: Ylevää haikeutta ja raukeutta – Rainy Sunday Afternoon on tyystin erilainen kuin The Divine Comedyn edellinen luomus

Neil Hannonilta ja kumppaneilta olisi voinut odottaa jotain raik­kaampaakin.
Arvio julkaistu Soundissa 8/2025.
Kirjoittanut: Tomi Nordlund.

Arvio

The Divine Comedy
Rainy Sunday Afternoon
Divine Comedy

Nyt on nimensä mukaista musiikkia: pohjoisirlantilaisen The Divine Comedyn uusi albumi on kuin tehty sateisen sunnuntai-iltapäivän soundtrackiksi. Tekemisessä on juuri sen kaltaista ylevää haikeutta ja raukeutta.

Ikä alkaa jo kuulua 54-vuotiaan Neil Hannonin äänessä, mutta oike­astaan se tuo maestron ilmaisuun vain lisäarvoa. Laulussa on poikkeuksellista levollisuuden tuntua.

Abbey Roadilla äänitetty Rainy Sunday Afternoon on tyystin eri­lainen kuin Hannonin edellinen luomus, kepeän ironisesti työpaik­kakulttuuria käsitellyt konseptial­bumi Office Politics (2019). Sen ny­kyaikaisen otteen tilalle on isketty vuosikymmenten taakse kurottele­vaa orkestraalista poppia, kuplet­timaista folk-laulelmallisuutta ja musikaalihenkeä.

Ratkaisua ei ole aivan helppo niellä, sillä Hannonilta olisi voinut odottaa jotain niin sanotusti raik­kaampaakin. Onneksi esimerkiksi Mar-A-Lago by the Sean pikainen bossanova piristää paikoin raskas­soutuiseksi äityvän tunnelmoinnin keskellä.

Toki muitakin herkkupaloja piisaa. The Last Time I Saw the Old Man on ehkä vuoden kohtalokkain­ta laajakangaspoppia. The Heart Is a Lonely Hunterin kuulaiden kitaroi­den koristama kamaripop puoles­taan kuljettaa Hannonille ominai­sen nerokkuuden ytimeen.