Guns N’ Rosesin Chinese Democracyn teko oli hullua aikaa: kitaristikin äänitti osuutensa studioon rakennetussa kanakopissa

Kymmenen vuotta sitten ilmestynyt Guns N’ Rosesin Chinese Democracy -albumi tunnettiin ennen julkaisuaan varsinaisena malliesimerkkinä suuruudenhullusta ikuisuusprojektista, jonka hintalappukin ehti kohoamaan reilun vuosikymmenen työstön aikana jonnekin 13 miljoonan dollarin paikkeille. Tämä ei ole mikään ihme, kun studioaikaa käytettiin sellaisiinkin hyödyllisiin tarkoituksiin, kuin jonnekin pölyyntymään unohdetun Appetite for Destructionin uudelleenäänityksen työstämiseen.

Queenin Brian May kutsuttiin sessioihin vetäisemään kitarasoolo Catcher in the Rye -kappaleeseen, mutta sekin muokattiin lopulta täysin tunnistamattomaksi. Myös koripallotähti Shaquille O’Neal pyörähti paikalla heittämässä freestyle-räppiä ja esittämässä koko parimetrisellä ruhollaan worm-tanssin mallia.

Silti kaikkein eriskummallisin episodi liittynee vuonna 1997 Slahin korvanneen Robin Finckin seuraajaksi pestattuun BrianBuckethead” Carrolliin. Mies tunnetaan omalaatuisesta imagostaan, johon kuuluu olennaisena osana syvälle päähän painettu KFC-ämpäri ja Michael Myers -henkinen naamio. Mies kommunikoi raporttien mukaan Gunnareiden manageriportaan kanssa yksinomaan Herbie-nimisen käsinuken kautta. ”Hän kävi managerien hermoille”, kitaristia Axl Roselle alunperin suositellut rumpali Bryan “Brain” Mantia muistelee. ”Pelissä oli miljoonia dollareita ja he joutuivat neuvottelemaan käsinuken kanssa!”

Tämän lisäksi Buckethead piti tiukasti kiinni tarinastaan, jonka mukaan kanat kasvattivat hänet, ja pyysi, että studioon rakennettaisiin kanakoppi kitararaitojen äänitystä varten. Tähän luonnollisestikin myös suostuttiin. ”Se oli kuin kanakopiksi muutettu asunto studiolla”, A&R-mies Tom Zutaut muisteli myöhemmin. ”Hänellä oli siellä tuoli äänitystä varten, oma minisohva ja kuminen kana, jonka kaula oli katkaistu ja se roikkui katosta. Siellä oli muitakin ruumiinosia. Se oli täysin Bucketheadin maailma. Se oli kuin Halloween kanakopissa: puoliksi kanakoppi, puoliksi kauhuelokuva. Rakensimme kopin ja hän tuli paikalle tarvikkeineen ja leluineen, ja laittoi vielä olkiakin lattialle. Pystyit melkein haistamaan kanat. Kukaan ei saanut mennä sinne mikkejä viritelleitä teknikoita lukuun ottamatta — hänen turvapaikkansa henkeä ja viboja ei saanut missään nimessä tuhota.”