Tekoälyteknologian huima kehittyminen ja lisääntynyt käyttö myös musiikkialalla on saanut monet alalla työskentelevät huolestumaan ja moni tunnettu muusikko, kuten Sting, Slash, John Lydon, Brian May ja Noel Gallagher ovat puhuneet tekoälystä suurella varauksella tai pitäneet sitä jopa uhkana. Toisille tekoäly on kuitenkin vain yksi tehokas työkalu muiden joukossa – kuten esimerkiksi Dream Theaterin kosketinsoitinvelho Jordan Rudessille, joka tekee yhteistyötä Moises-yhtiön kanssa, jonka ohjelmiston avulla pystyy ääni- tai videoraidasta erittelemään eri soittimet omille raidoilleen tekoälyn avustuksella.
”Voin ladata ohjelmaan vaikka jonkun Dream Theaterin kappaleen ja kuulla siitä vain laulun tai pianon, basson, rummut, soolokitaran, akustisen kitaran… Kaikki voidaan eristää ja voit kuunnella jokaista erikseen. Eikä siinä kaikki, mutta eristetyistä raidoista voi muuttaa vaikka sävelkorkeutta ilman että biisin tempo muuttuu ja kone näyttää, mitä sointuja missäkin kohtaa soitetaan. Ja joku, joka opettelee kyseistä kappaletta voi halutessaan vaikka laittaa pelkän säkeistön loopille tai vaikka säkeistön ja bridgen yhdessä”, Rudess kuvailee Moisesin toimintaa.
”Miksi tuon tämän esille, on se, että monet muusikot, jotka tätä käyttävät ja pitävät tekoälyä pahana, eivät edes tiedä, että se toimii tekoälyn avustuksella. Olen pahoillani, että kerron huonoja uutisia kaikille tekoälyä vastustaville, jotka käyttävät sitä musiikkia opetellakseen.”
”Mielestäni tekoäly on huono nimi tälle teknologialle, koska siinä ei oikeasti ole mitään keinotekoista. Meidän pitäisi mennä ajassa taaksepäin ja muuttaa termiä, koska se johdattaa ihmiset ymmärtämään väärin, miten nämä työkalut toimivat.”
Rudess sanoo kuitenkin olevansa tietoinen ja ymmärtävänsä asiaan liittyviä ongelmia, erityisesti monien taiteilijoiden huolen omista tekijänoikeuksista ja siitä, miten jotkut tekoälyalustat kopioivat heidän töitään surutta ilman lupaa tai kompensaatiota.
”Kaikki tällaiset lakitekniset asiat täytyy saada selvitettyä. Se vie aikaa eikä kuulu minun erityisosaamiseen, mutta tiedostan ja sympatisoin huolestuneita. Minun osaamiseni on ajatella, miten tällä teknologialla saadaan tehtyä entistä parempia instrumentteja, miten sitä voidaan käyttää musiikilliseen hauskanpitoon. Miten saamme yhä useammat musiikin tekemisen kauneiden äärelle? Minulle on tärkeää saada laajennettua omia musiikillisia kykyjä ja tehdä asioita, jotka olivat ennen mahdottomia, ja olla samalla ensimmäisten joukossa ohjastamassa teknologian kehittymistä suuntaan, joka on arvokasta musiikin tulevaisuuden kannalta. Se on minulle tärkeää.”