”Tilanne on järkyttävä” – musiikkitapahtumien etujärjestö LiveFin kommentoi Helsingin klubikentän köyhtymistä

Rhapsody The Circus -klubilla syyskuussa.
Saku Schildt

Viime viikolla tuli helsinkiläisille elävän musiikin ystäville kylmää vettä niskaan. Saman päivän aikana julkisuuteen tuli tietoja sekä The Circuksen että Virgin Oilin lopettamisesta – ensin mainittu sulkee ovensa ensi kesänä ja jälkimmäinen vuodenvaihteessa. Kun jo aiemmin on tiedotettu, että Nosturinkin lava hiljenee tämän vuoden lopussa, ollaan huolestuttavassa tilanteessa.

Nyt musiikkitapahtumien verkosto ja etujärjestö LiveFin ottaa kantaa tilanteeseen. LiveFin julkaisi verkkosivuillaan mielipidekirjoituksen, jossa päättäjiä kehotetaan vaalimaan viriiliä kulttuurikenttää. Mielipidekirjoitus lähetettiin sähköpostitse myös Soundin toimitukseen.

”Nyt, kun Helsingin kartalta pyyhkiytyvät pois The Circus, Virgin Oil sekä Nosturi, jättää se jälkeensä lähes kahdeksan miljoonan euron liikevaihtotyhjiön sekä puutteita 600-3000-päisen yleisön venuetarjontaan. Tilanteesta kärsivät niin artistit, kulttuurialan työntekijät kuin musiikkialan yrityksetkin”, LiveFin ry:n toiminnanjohtaja Salla Vallius kirjoittaa.

”Kun yhtäkkiä pyyhkäistään pois merkittävä osa monipuolisesta ja rikkaasta keikkatarjonnasta ja sen mahdollisuuksista, on tilanne järkyttävä. On selvää, että uhkana on lipunhintojen nousu ja musiikin monipuolisuuden kuihtuminen, kun keikoille tarjolla olevia iltoja on vähemmän ja paikoille enemmän kysyntää.”

Vallius lisää, että keikkapaikat joutuvat pohtimaan vastaisuudessa tarkasti, myydäkö ilta loppuun jollain varmalla esiintyjällä vai antaako mahdollisuus jollekulle kokeellisemmalle vaihtoehdolle. Vaarana on myös, että jotkut kansainväliset artistit jättävät Suomen väliin sopivien konserttipaikkojen puuttuessa.

Vallius muistuttaa, että kulttuuritapahtumissa on kysymys paitsi taide-elämyksistä myös työllistävästä liiketoiminnasta. Yhdistyksen laskelmien mukaan klubikonserttitoiminta tavoitti vuonna 2018 lähes kolme miljoonaa konserttikävijää ja tuloutti artisteille lähes 20 miljoonaa euroa. Niinpä Vallius toivoo, että kaupunkisuunnittelussa otettaisiin kulttuuritoiminnan tarpeet paremmin huomioon.

”Päättäjien, kaupunkisuunnittelijoiden ja ihan jokaisen tulisi muistaa, että kulttuuri tarvitsee tilaa. Kun kaupunginosia suunnitellaan, ainoa kulttuurin muoto ei voi olla kahvila. Kulttuuri ja taide kukkii siellä, missä sille annetaan mahdollisuus”, Vallius kirjoittaa.

”Kulttuuriteollisuus on toiseksi suurin työllistäjä heti metalliteollisuuden jälkeen, ja luovan alan kasvun kerrannaisvaikutukset talouteen ovat jopa kolminkertaiset. Eikö olisi siis vihdoinkin aika tunnustaa elävän populaarimusiikin arvo ja toimia sen mukaisesti?”