Kuva: Pixabay
Ilmoitus: Musiikki yhdistää perheitä, kaveriporukoita ja kokonaisia kansoja. Musiikki voi vaikuttaa mielialaamme, mielenterveyteemme ja ehkä fyysiseenkin terveyteen. Kuulemmekin musiikkia kaikkialla ympärillämme, myös kulutusvalintoja tehdessä. Musiikkia hyödynnetään myös mainoksissa ja mielipidevaikuttamisessa. Tänä Tiktokin lyhyiden musiikkiin perustuvien videoiden aikakautena musiikin vaikutus kulutukseen ei ainakaan ole laskussa.
Musiikin vaikutusta kuluttajan käyttäytymiseen on tutkittu melko paljon. Onkin todettu, että musiikilla todella voidaan vaikuttaa kulutusvalintoihin eli ostosympäristön taustamusiikki ei ole ihan mitätön asia. Siksi osa yrityksistä ottaakin musiikkimarkkinointiinsa nopeaa luottoa tai lainaa heti netistä. Lainan ottaminen markkinointiin saattaa olla uudelle yritykselle kannattava strategia, sillä yritys on tehtävä tunnetuksi ennen kuin voittoa alkaa tulla.
Näin musiikki vaikuttaa kulutusvalintoihisi
Tutkimusten mukaan kuluttajalle tuttu musiikki lisää positiivista ostokäyttäytymistä. Siksi kuulet usein radiosta tuttuja hittejä myös kauppakeskuksissa taustamusiikkina. Tutun musiikin tahtiin hyräily ja liikehtiminen lisää viihtyvyyttä ostosten lomassa.
Myös musiikkityyli vaikuttaa, sillä Cambridgen yliopiston tutkimuksen mukaan klassisen musiikin kuuleminen ostoksilla voi saada klassisen musiikin ystävät halukkaaksi maksamaan enemmän tuotteesta. Toisen tutkimuksen mukaan tietyllä musiikilla voidaan myös vaikuttaa siihen, minkä tuotteen asiakas todennäköisemmin valitsee. Esimerkiksi saksalaista musiikkia soittamalla saatiin kuluttajia valitsemaan olut ja bratwurst todennäköisemmin kuin ilman musiikkia.
Eri liiketiloissa, kuten vaatekaupoissa ja kahviloissa musiikkia voidaan käyttää lisäämään asiakkaiden viihtymistä. Kauppakeskuksissa musiikki on ehkä huomattavimmin esillä, mutta itse asiassa ne palveluntuottajat, jotka kokevat tutkimusten mukaan musiikin eniten vaikuttavan liiketoimintaansa ovat kuntosalit, kampaajat ja ravintolat. Näiden palveluiden ohessa musiikki nähdään palvelukokemusta nostattavana tekijänä, joka voi parhaimmillaan myös höllentää asiakkaan kukkaronnyörejä aiottua laajemmalle.
Saman periaatteen mukaisesti pikaruokaravintoloissa usein ei ole taustamusiikkia. Pikaruokaloiden liiketoiminta perustuu asiakkaiden korkeaan volyymiin, minkä vuoksi asiakkaiden ei toivota viipyvän ravintolassa montaa tuntia.
Oikean musiikin valitseminen
Päätarkoitus taustamusiikin käytölle onkin tietynlaisen tunnelman luominen, tietenkin sen mukaan, millaisen tunnelman odotetaan miellyttävän asiakasta. Esimerkiksi kuntosalilla ja vaatekaupoissa musiikki on yleensä nopeatempoista ja energisoivaa, kun taas kahvilassa asiakas kaipaa rauhallista ja tunnelmallista musiikkia.
Tärkeänä pidetään myös sitä, ettei taustamusiikki korostu liikaa palvelussa. Esimerkiksi ruokaravintolassa musiikki voi olla kampaajan tiloja kovemmalla, mutta jos asiakkailta ei suju keskinäinen keskustelu ilman äänen korottamista, on menty ojasta allikkoon. Fiksu yritys osaa siis valita taustamusiikin brändiinsä sopivasti niin, että se nostaa brändin arvoa.
Miten musiikilla voidaan vaikuttaa verkkokauppa-aikakautena?
Verkkokauppojen asiakkaisiin vaikuttaminen musiikilla onkin haastavampaa. Verkkokaupoissa ei ole tapana pitää musiikkia soimassa, eikä kuluttaja sitä varmaan haluaisikaan. Sen sijaan someaikana kuluttajiin voidaan vaikuttaa musiikin avulla mainosten kautta.
TikTok on loistava esimerkki 2020-luvun musiikkivaikuttamisesta. Koko alusta perustuu lyhyisiin videoihin, joissa usein pyörivät samat, sen hetken trendaavat musiikkikappaleet taustalla. TikTok-kappaleen ei tarvitse olla uusi, vaan alustalla ovat trendanneet viime aikoina esimerkiksi Elton Johnin I’m Still Standing vuodelta 1983 ja Studio Killersin Jenny vuodelta 2013.
Yksi TikTok-mainoskikka onkin mainostaa käyttäjien videoiden tapaisten tanssivideoiden avulla käyttäen samoja musiikkeja kuin käyttäjät. Toinen yleinen mainosmuoto on vaikuttajamarkkinointi, jossa käyttäjä, jolla on paljon seuraajia, ujuttaa maksetun mainoksen tavalliseen sisältöönsä.