Arvio: Samuli Putron Viime yöltä kuulostaa samaan aikaan liian monelta

Vaikka albumi ei onnistu täysin vakuuttamaan, siltä löytyy jälleen kerran mieleen jääviä tarinoita.
Arvio julkaistu Soundissa 9/2025.
Kirjoittanut: Samuel Järvinen.

Arvio

Samuli Putro
Viime yöltä
Johanna

Laulaja-lauluntekijä Samuli Putron yhdeksäs sooloalbu­mi on jo lähes 20 vuoden etäisyydellä viimeisimmästä Zen Café -albumista. Mutta nyt puhutaan vain ajasta – Viime yöltä kuulostaa nimittäin erehtymättömästi jo takavuosilta tutulta tarinankerronnalta, jollaista voisi kuulla metrossa tai lähikaupan maitohyllyllä.

Putron pitkäaikaisen tuottajan Riku Mattilan poissaolo kuuluu selvästi. Nuoremman sukupolven tekijä Heviteemu on tuonut muka­naan entistä enemmän elektronisia vaikutteita ja modernimpaa otetta, joita edustaa esimerkiksi kappale Sanni.

Paikoitellen levyn tyyli poukkoi­lee liikaa. Nimikkokappale tamppaa automainosrockin itsevarmuudella, kun taas Kaappeja, luita ja lautasia kuulostaa 1980-luvun tuulahduksen tuomalta karaoketulkinnalta. Sen sijaan kappaleet Liikunnanopettaja ja Se hetken kauneus onnistuvat kaikin puolin.

Viime yöltä kuulostaa samaan aikaan liian monelta: uudelta ja vanhalta, pohtivalta ja rempseältä, rauhalliselta ja villiltä. Mutta ken­ties se on juuri sitä, mitä Putro itse­kin. Vaikka albumi ei onnistu täysin vakuuttamaan, siltä löytyy jälleen kerran mieleen jääviä tarinoita.