KEVIN MORBY: Singing Saw

Arvio julkaistu Soundissa 5/2016.
Kirjoittanut: Timo Kanerva.

Arvio

KEVIN MORBY
Singing Saw
Dead Oceans

Yhdysvaltalainen Kevin Morby on 28 ikävuodessaan ehtinyt saada paljon aikaan: neljä albumia viehkosti psykedeelisen Woods-yhtyeen basistina, kaksi räväkän The Uglies-duon toisena osapuolena ja nyt on ilmestynyt tämän lahjakkaan laulajan ja lauluntekijän kolmas sooloalbumi Singing Saw (aiemmat Harlem City 2013 ja Still Life 2014).

Singing Saw on äänitetty Sam Cohenin, Yellowbirdsin johtohahmon, tuottamana Woodstockissa, ja tuo legendaarinen paikka tuo tietysti musiikkitoimittajien mieleen ne tavanomaisimmat vertaukset Bob Dylaniin. Viime kädessä ei Kevinillä kuitenkaan ole mitään yhteistä Dylanin kanssa. Jos vanhoja vaikuttajia halutaan etsiä, niin kenties ensimmäisten albumien Leonard Cohen ja etenkin nyt jo unohdettu Fred Neil nousevat esiin, mutta niin visioltaan kuin soinnillisestikin Kevin Morby tulee lähimmäksi John Grantin ja Bill Callahanin kaltaisia moderneja mestareita.

Nuoresta iästään huolimatta Kevin Morby on vanha sielu. Hänen musiikistaan ei löydy mitään keskenkasvuista, puolinaista temppuilua.

Nuoresta iästään huolimatta Kevin Morby on vanha sielu. Hänen musiikistaan ei löydy mitään keskenkasvuista, puolinaista temppuilua. Kaikki osatekijät ovat hallussa ja harmoniassa keskenään. Kevin laulaa herkästi, vivahteikkaasti ja ennen muuta tosissaan. Kun hän kertoo mielen järkkymisestä, työntyy tulkinta vereslihalle.

Tai kun hän I Have Been To The Mountainissa tarttuu amerikkalaisen yhteiskunnan vakavaan ongelmaan, poliisilaitoksen sisään rakennettuun rasismiin, hän kiteyttää ihmiskohtalon pysäyttävään säepariin: ”Have you heard the sound / Of a man stop breathing, pleading”. Laulu on omistettu Eric Garnerille, jonka poliisi tukehdutti New Yorkissa.

Albumi on saanut nimensä suomalaisillekin tutusta soittimesta, sahasta, tavallistakin tavallisemmasta työkalusta, joka taitavissa käsissä ujeltaa säveliä ylimaallisella tavalla. Nimikappaleessa tuo ”laulava saha” ottaakin pääroolin. Se muotoutuu ihmisen ja luonnon yhteiselon symboliksi: sahalla kaadetaan metsää, mutta se voi myös kääntyä luonnon puolelle – ja ihminen joutuu pakenemaan.

Lisää luettavaa