TRICKY: Blowback

Arvio julkaistu Soundissa 06-07/2001.
Kirjoittanut: Petri Silas.
Tekijälleen täysin loogiset, mutta suurimmalle osalle yleisöstä sekavat ja suorastaan luotaantyöntävät albumit Pre-Millennium Tension (1996) sekä Angels With Dirty Faces (1998) ovat toistaiseksi parasta, mitä Adrian Thawsiksi 37 vuotta sitten kastettu Tricky on koskaan saanut aikaiseksi.

Arvio

TRICKY
Blowback
Anti

Tekijälleen täysin loogiset, mutta suurimmalle osalle yleisöstä sekavat ja suorastaan luotaantyöntävät albumit Pre-Millennium Tension (1996) sekä Angels With Dirty Faces (1998) ovat toistaiseksi parasta, mitä Adrian Thawsiksi 37 vuotta sitten kastettu Tricky on koskaan saanut aikaiseksi. Näiden karvaiden ja vainoharhaisten kiekkojen auteur oli Charlie Parkerin tai Miles Davisin kaltainen sijaiskärsijä, joka hyökkäsi päistikkaa sinne, mihin muut eivät tohtineet mennä. Mutta nyt tuo matka pimeyden sydämeen on ainakin hetkellisesti ohitse, ja miehen neljäs varsinainen pitkäsoitto Blowback tekee sen, mitä viime marraskuinen Mission Accomplished -ep jo nimessään lupaa: se palaa alkuun, eli yllättävän hyvin ajan hammasta kestäneen debyytin (Maxinquaye, 1995) pariin.
Tricky ei siis tällä kertaa esittäydy sinä kiukkuisena synkkien vesien seilaajana, joka raakkui rujojen taustojensa päälle kuin järkensä menettänyt merirosvokapteeni. Pelottavan zombieluotsin asemesta mies on taas se sama kollaaseja kutova veijari, joka jätti Massive Attackin henkisesti jo 1993, kun tämä bristolilaiskollektiivi hylkäsi hänen biisinsä Aftermath. Kuin Captain Beefheart, jolle on annettu sampleri ja hieman virheelliset käyttöohjeet, Tricky käy taas konstruoimaan ja dekonstruoimaan samalla metodilla kuin reilut viisi vuotta sitten. Tätä muutostahan ennakoivat jo tiedot Blowbackin vieraista (Alanis Morissette, Ed Kowalczyk, Cyndi Lauper sekä Red Hot Chili Peppers), mutta näin helppoon ja Trickyn asteikolla kepeään biisikokoelmaan tuskin osasi kukaan varautua. Vaikka raidoista parhaat (Bury The Evidence, Five Days, A Song For Yukiko) väläyttelevätkin Trickyn teräviä kulmahampaita, miehen tuotannon rankemman pään ihailijat eivät voi välttyä toivomasta, että Blowback olisi sittenkin ollut vain Nearly Godin tai Juxtaposen kaltainen välityö.
Hyvänä uutisena tulee sen sijaan tieto, että Trickyn ja Tom Waitsin asioita hoitaa nyt yksi ja sama levy-yhtiö. Kyllä kai joku firmassa on niin hereillä, että ymmärtää laittaa äijät pikaisesti samaan studioon. 

Lisää luettavaa