Kitaristit huomio! Alexi Laiho jakaa kullanarvoisia vinkkejä kaikille soittajille tai sellaisiksi aikoville

AOP

Nyt kannattaa olla tarkkana, sillä Children of Bodom -nokkamies ja armoitettu kitarajumala Alexi Laiho jakaa jokin aikaa sitten Musicradarin julkaisemassa artikkelissa vinkkejä aloitteleville ja miksei vähän pidemmällekin ehtineille kuusikielisen kesyttäjille. Ennen viiden kuumimman vinkkinsä kimppuun käymistä Laiho kertoi hieman myös nykyisistä soittokamoistaan, joiden mies kertoo olleen samat jo kuutisen vuoden ajan.

”Mitä kamoihin tulee – ne ovat täsmälleen samat kuin mitä olen käyttänyt vuoden 2013 Halo Of Bloodilta lähtien”, Laiho sanoo. Kyseiset roippeet koostuvat ESP:n instrumenteista, Marshallin JVM-nupista, chorus-efektistä sekä Dunlopin Kirk Hammett -nimikkowahista.

Mutta sukelletaanpa seuraavaksi niiden luvattujen vinkkien pariin.

1. Keskity ensin komppikäteesi

”Unohda vasen kätesi ihan ensimmäiseksi kokonaan. Keskity oikeaan käteesi – tiedän että se on helvetin tylsää, mutta metronomin pitäisi olla paras ystäväsi. Edistyäksesi soittajana, sinun täytyy käydä kaikki tylsät vaiheet läpi ennen kuin pääset tasolle, jolla voit edes yrittää soittaa tilusankareiden riffejä ja lickejä. Aloita perusasteikoista ja etene hitaasti. Heti kun huomaat soundin menevän muhjuiseksi, tai et meinaa enää pysyä tahdissa, himmaa vauhtia ja yritä uudelleen. Se on hidas ja tuskallinen prosessi… mutta lopulta kaiken sen vaivan arvoista. Olen huomannut kahden kielen kuvioiden olevan hyviä tähän tarkoitukseen. Yritä esimerkiksi soittaa E:stä alkavan pentatonisen molliasteikon nuotit pelkästään ohuilla E- ja B-kielillä pitkin kaulaa.”

2. Opiskele hieman klassisen musiikin teoriaa

”Opin musiikin teoriaa lapsena koulussa, aloittaen viulusta 7-vuotiaana. Vasemman käden toiminta on samankaltaista, mutta oikean käden osalta kyse on aivan kuin eri lajista. Mielestäni se teki kitaran soittamisesta itselleni helpompaa; sen on täytynyt auttaa. Jotkut klassisista säveltäjistä, kuten vaikkapa Paganini, olivat ihan hulluja… se on hyvää musiikkia haastaa kuuloasi kitaristina. Saatan hyödyntää klassisen teoriaa siellä täällä, kuten vaikkapa soittamalla E-harmonisen mollin nuotit – E, F#, G, A, B, C, D#, E – noustessani ja vaihtamalla melodiseen molliin – E, D#, C#, B, A, G, F#, E – matkallani takaisin.”

3. Kitaraa ei voi koskaan hallita täysin

”Et voi koskaan tietää kaikkea; aina riittää uusia asioita opittavaksi ja löydettäväksi. Sointuja riittää vaikka kuinka paljon opiskeltavaksi. Kaikkien muistaminen olisi aivan hullua, joten on hyvä palata niiden pariin aina uudelleen. Loppujen lopuksi metronomi on säälimätön kirittäjä. Se ei pidä taukoa, kun sormesi alkavat kipeytyä. Sen pitäisi olla tärkeässä asemassa koko loppuelämäsi ajan. Harjoittelen säännöllisesti edelleen. Ennen keikkoja puolestaan lämmittelen – yleensä hioen vaikeimpia riffejä metronomin kanssa.”

4. Tee lisäyksiä pentatoniseen asteikkoon

”Yksi juttu mitä tykkään tehdä pentatonisen asteikon kanssa, on lisätä sekaan extra-nuotteja, kuten suuria terssejä tai suuria sekstejä, jotka tuovat muassaan hienon, jopa hieman jazzahtavan sävyn keitokseen. Kun teet sen nopeasti, duuriasteikon nuotteja voi olla vaikea huomata sieltä joukossa. En kuitenkaan käytä suuria sekstejä soinnuissa. Saatan käyttää pieniä sekstejä, mutta silloinkaan ne eivät nouse framille. Olen viime aikoina soittanut pentatonisia enemmän kolme nuottia per kieli -tyylillä… se kuulostaa hieman erilaiselta tavalliseen pentatoniseen verrattuna. Sillä on hyvä tehdä kokeiluja, joka on aina siistiä.”

5. Kuuntele kaikkea

”Mahtavaa musiikkia on kaikkialla ja sitä saattaa löytyä myös mitä odottamattomimmista paikoista. Me coveroimme kerran Britney Spearsia! Nautin ärsyttävistä popkappaleista. Jos kuulen Avril Lavignea radiosta, kykenen saamaan siitäkin jotain inspiraatiota. Vaikka jokin ei olisikaan heavy metalia, sille voi silti olla käyttöä… Avoin mieli musiikin suhteen on tärkeää. Älä kahlitse itseäsi pelkkään metaliin. Hienoa musiikkia on tarjolla niin paljon – se saattaa olla poppia tai jotain, josta et mielelläsi puhuisi kavereillesi, mutta anna sille mahdollisuus. Saatat oikeasti oppia jotain ja keksiä loistavia riffejä omiin projekteihisi.”