Suomi mainittu! Paleface ja Xmies ovat mukana punk-legenda Crassin massiivisella remix-kokoelmalla

1970- ja 80-luvuilla toiminut brittiläinen hardcore-punk-yhtye Crass on julkaissut massiivisen remix-kokoelman nimeltään Normal Never Was. Mikä mielenkiintoisinta, paketti sisältää Palefacen ja tuottaja-dj Xmiehen tekemän remixin kappaleesta Well? …Do They?.

Paleface kertoo kaksikon päätyneen mukaan projektiin osallistuttuaan Crassin järjestämään avoimeen remix-hakuun.

”Jakoivat halukkaille niiden ekan levyn stemit”, Paleface taustoittaa. ”Well? …Do They? valikoitui kaikkien levyn biisien joukosta. Oli aikamoinen homma taimata vokaaleita kun alkuperäinen kiihtyi hitosti.

Xmies astui kuvioihin vokaaliraidan virittelyn ja alkeellisen pohjabiitin valmistelun jälkeen.

”Mä käytin ensin aikaa ja hermoja sen vokaaliraidan siivoomiseen ja jiirittämiseen. Sitten väsäsin jonkinlaisen rakenteen alkeellisen biittituotannon”, Paleface kertoo. ”Sitten kysyin Xmieheltä kiinnostaisiko tehdä yhdessä valmista. Junnuhan on kova musajäbä ja diggailee kaikkee mahdollista soundia myös ja etenkin hiphop- ja biittimusalaatikoiden ulkopuolelta.”

Eppingistä, Essexistä ponnistava Crass ajoi äänekkäästi eläinten oikeuksia, penäsi suoraa toimintaa ja kannatti ympäristönsuojelua. Yhtye nojasi vahvasti tee se itse -etiikkaan ja sen jäsenet muun muassa maalasivat graffiteja Lontoon metroon ja valtasivat taloja. Yhtyeen debyyttialbumi The Feeding of the 5000 ilmestyi vuonna 1978.

”Crass tuli itselle ekan kerran vastaan joskus 1990-luvulla, kun pyörin punkki- ja vaihtoehtoporukoissa”, Paleface taustoittaa. ”Crassin yhteiskunnallinen manifesti teki vaikutuksen. Myöhemmin ostin aina Crass-vinyyliä kun sitä sattui tulemaan vastaan, koska rakastuin levyjen visuaaliseen estetiikkaan. Pitkäsoittojen kannethan aukeavat poliittisiksi julisteiksi ja Dave kingin suunnittelema bändilogo on ikoninen.”

Vuonna 1984 pillit pussiin laittanut orkesteri teki Palefaceen erityisen vaikutuksen idealismillaan.

”Crass on paljon enemmän kuin vain punk-yhtye. Ne olivat poikkitaiteellinen, anarkistinen kollektiivi ja bändi asuikin pitkään yhteisessä kommuunissa, jossa toimi muun muassa bändin oma kirjapaino”, Paleface lisää. ”Bändin idealismi oli vaikuttavaa. He kieltäytyivät muun muassa tekemästä voittoa levyillään ja painoivat aina kansiin valmiiksi kaikille edullisen hinnan, jotta jälleenmyyjät eivät voineet tehdä voittoa heidän musiikillaan. He tekivät myös monenlaisia poliittisia pränkkejä joista yksi meni jopa aika vakavaksi Kylmän Sodan keskellä.”

”Falklandin sodan aikaan bändi joutui nimittäin tekemisiin KGB:n kanssa”, Paleface jatkaa. ”He saivat jostain käsiinsä haastattelunauhoja Yhdysvaltain presidentti Ronald Reaganilta ja Englannin pääministeri Margaret Thatcherilta, joka oli luonnollisista syistä bändin jonkinlainen arkkivihollinen. Bändiläiset editoivat nauhoista yhteen tekaistun puhelun, joka vaikutti siltä, että se olisi ollut todellinen Reaganin ja Thatcherin välinen puhelu.He lähettivät nauhaa eri tiedotusvälineille ympäri Eurooppaa ja odottivat skandaalia. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut kuukausiin, kunnes kansainvälinen lehdistö tarttui aiheeseen Pentagonin julkisesti syytettyä Neuvostoliittoa nauhan tekaisemisesta ja misinformaation levittämisestä.

”Koko homma johti siihen, että lopulta KGB:n peitejärjestö Lontoossa otti bändiin yhteyttä ja kutsui heidät tapaamiseen. Samaan aikaan Crass oli paljastettu lehdistössä nauhan tekijäksi ja amerikkalainen tv-kanava CBS halusi bändin haastattelun. Kunnon koiranleukoina jätkät sitten sopivat samaan aikaan, samaan paikkaan tällit sekä KGB:n peitejärjestön, että CBS:n kanssa! Kunnon hämmentäjiä! Paikalla oli nautittu ilmeisesti runsaasti vodkaa ja Crassin jäsenet olivat itse nopeasti poistuneet paikalta, jättäen jenkit ja venäläiset ryyppäämään keskenään!”

Kaikki projektin tuotot lahjoitetaan perheväkivallan uhreiksi joutuneiden naisten ja lasten hyväksi työskentelevälle Refugelle.

Voit kuunnella Palefacen ja Xmiehen trap bounce -remixin alta. Koko julkaisun löydät puolestaan täältä.