Limonadi Elohopea on täällä taas! Kuuntele Tero-Petri Suovasen Lauantaisoittolista

Lauantaisoittolistasarja, osa numero 47: Limonadi Elohopea -yhtyeen laulaja-kitaristi Tero-Petri Suovanen kokosi listan kappaleista, jotka vaikuttivat vuonna 1995 julkaistun Trukilla yli vaikeuksien -albumin syntyyn.
11.7.2015 10:04

Soundi.fin vuoden 2013 lopulla käynnistyneessä lauantaisoittolistasarjassa on julkaistu Tero-Petri Suovasen soittolista mukaan lukien 47 osaa.

Soittolistoja ovat tehneet muun muassa 23:23, Superfjordin Jussi Ristikaarto, laulaja-lauluntekijät Tommi Kalenius ja Matti Johannes KoivuBlack Lizard -yhtye, Neøv-yhtyeen Anssi Neuvonen, Scandinavian Music Group -kitaristi Joel Melasniemi, Pimeyden Pekka Nisu, räppäri Mikko “Pyhimys” Kuoppala, Don Huonojen Kalle AholaOlavi Uusivirta, Egotripin KnipiYona, Damn Seagullsin Lauri Eloranta, Pariisin Kevään Arto Tuunela ja Ilari KiveläVille KelaKie von Hertzen, Shivan Dragn- ja Rubik-yhteyksistä tuttu Artturi Taira sekä Don Johnson Big Bandin Tommy Lindgren.

Kuuntele alta Limonadi Elohopean nokkamies Tero-Petri Suovasen (yllä olevassa kuvassa etualalla, pölyhuiskun kanssa) soittolista, jossa mies listaa yhtyeensä Trukilla yli vaikeuksien -albumin (1995) vaikuttimina toimineita kappaleita. Lue listan alta Suovasen perustelut kappalevalinnoille.

Lauantaisoittolista #47: Limonadi Elohopean debyyttilevyn vaikutteita

”Tällaiset kappaleet soivat opiskelijaboksissani vuosina 1993–1994, kun hän sävelsin ja sanoitin Limonadi Elohopean debyyttialbumin materiaalin. Svart Records julkaisee levystä vinyylipainoksen heinäkuussa 2015.

Nuorukaisilla on yleensä kosolti nerokkaita mielipiteitä. Se johtuu siitä, etteivät nuorukaiset ole vielä oppineet miettimään. Älkäämme soimatko heitä siitä. Hölmöjä tarvitaan, totesi Pentti Saarikoski vuonna 1955.

Vuodet 1993–1994 olivat hyvin tärkeitä elämässäni. Olin muuttanut Kaarinaan opiskelemaan. Olin itsenäistymässä. Seurustelusuhteet olivat sekavia, ajoittain villejäkin. Speed metal -yhtyeemme Catalepsy oli juuri tullut tiehensä päähän. Koulutuksessa kelattiin omaa elämänkaarta. Palasin lapsuuden suosikkieni Beatlesin, The Smithsin, U2:n ja David Bowien pariin.

”Speed metal -yhtyeemme oli juuri tullut tiehensä päähän.”

Löytyi myös nippu uusia vaikuttimia: popmusiikkia, joka oli soitettu isolla kädellä ja joka oli maustettu tunteellisilla sanoituksilla. Kaikki seuraava kuuntelemani musiikki vaikutti suuresti siihen, millaista musiikkia tein vuosina 1993–1994. Kun näitä kuuntelee, huomaan, että otin näinä vuosina aimo harppauksen eteenpäin elämässäni – niin ihmisenä kuin muusikkonakin. Elin nuoruuttani ja tiesin suuntani.”

The Boo Radleys – I Hang Suspended

”Innostuin syksyllä 1993 The Boo Radleys -yhtyeestä, jonka lauluissa summattiin hienosti The Beatlesin melodioita ja Pink Floydin psykedeliaa. The Boo Radleys esiintyi 18. lokakuuta 1993 Tavastialla. Minua tuli noutamaan keikalle Kaarinan opiskelija-asunnon pihalta minulle tuntematon kuski, jonka kanssa matkalla keskustelimme popmusiikista taukoamatta. Kuski oli Jussi Lehtinen, nykyään enemmän ravintoloitsijana tunnettu mies, jonka Kitchen Sink -yhtyeeseen liityin myöhemmin. The Boo Radleysin keikka toimi suurena innoittajana. Juuri tällaista musiikkia haluaisin tehdä – poppia, joka vyöryy valtavana laavana kuulijansa niskaan.”

Frank Black – Hang On To Your Ego

”Frank Blackin ensimmäinen soolo oli kesän 1993 soundtrack. Kuuntelin levyä äänitetyltä kasetilta mökkireissuilla ja Eurajoella, jossa opiskelin musiikkiterapiaa. Minua innostivat Frank Blackin käyttämät Salmenhaaran sointuoppeja uhmaavat omituiset soinnut. Siellä missä yleensä soi molli, soikin duuri ja tunnelma oli vinksahtanut. Neiti Nahkahansikas -biisissä soljuvat soinnut, jotka ovat velkaa Pixies-yhtyeelle.”

Nirvana – Sliver

”Sain kesällä 1992 ylimääräisen loman armeijasta, sillä Catalepsy-yhtyeellämme oli keikka Ruisrockissa. Se oli aikaa, jolloin VIP-passin ripustaminen rintaan oli tärkeä asia. Catalepsyn basisti-laulaja Petteri Eeva tuli mukaan pari vuotta myöhemmin Limonadi Elohopean kosketinsoittajaksi. Kesäillan kruunasi odotettu Nirvanan keikka, jota katselin tulevan Limppari-basisti Sakari Seppälän seurassa öljytynnyrin päältä Liebraumilch-pullo kädessä. Nirvana kuulosti siltä kuin hevibändi soittaisi The Beatlesia. Muistan ihmetelleeni, miksi Nirvanan basisti Krist Novoselic otti rauhallisesti kuvia haltioituneesta yleisöstä. Enää en ihmettele syytä – ehkä yhtyeen jäsenet tajusivat, ettei kaaottinen hurmio voi jatkua ikuisesti.”

”Ehkä Nirvanan jäsenet tajusivat, ettei kaaottinen hurmio voi jatkua ikuisesti.”

Sielun Veljet – Mustamaalaan

”Sielun Veljiä on osuvasti joskus sanottu Suomen ensimmäiseksi grunge-bändiksi. Yhtye oli 1980-luvun lopulla Suomen kovin liveyhtye Melrosen ohella. Yhtyeet vaihtoivatkin lomittain esiintymisvuoronsa 1988 Lepakon pihalla soittamalla Kesäduunibluesia. Megadeth oli huomattavan löysä heidän jälkeensä. Lainasin omien biisieni kitarasovituksiin Jukka Orman oktaavikitaroita, jotka korostavat terssejä. Myös Limonadi Elohopean Tero ”Tokke” Kohtamäki oli kova Orma-fani ja se kuuluu debyyttilevyllämmekin. Kitara törähtää ja resonoi kuin norsun voihkinta.”

Beck – Pay No Mind (Snoozer)

”Muistan vaikuttuneeni, kun näin ensimmäisen kerran MTV:llä Beckin Loser-videon. Myyttisellä kaverilla tuntui olevan kieli poskessa, mutta silti musiikissa oli melankolinen, ehkä jopa masentunutkin sävy. Se oli yhdistelmä, joka upposi 1990-luvun nuoreen aikuiseen kuin Simpsonit-sarjan ironinen huumori. Beckin musiikissa innostivat erityisesti sanoitukset. Niissä oli vaikutteita cut up -runoudesta, missä ristiriitaisia mielikuvia sinkoilee välillä uuvuttavankin paljon. Nappasin Beckiltä mosaiikkityyliä muun muassa Trukilla yli vaikeuksien -kappaleeseen.”

Frank Zappa & Mothers Of Invention – Lonely Little Girl/Take Your Clothes (medley)

”Frank Zappan We Are In It Only For The Money oli opiskeluaikani kuunnelluin ja vaikuttavin levy. Minua innosti ennen kaikkea Zappan elokuvallinen sävelkuva, jossa pentatoninen asteikko soi notkeasti. Zappan melodiatajua pyrin toisintamaan omassa Sata vanha teini -biisissäkin. Ideologisesti minuun upposi muun muassa koulujärjestelmää kritisoiva ja ehkä mukavasti syyllistäväkin Zappan lausahdus ’All your children are poor unfortunate victims of systems beyond their control. A plague upon your ignorance and the gray despair of your ugly life.'”

”Megadeth oli huomattavan löysä Sielun Veljien jälkeen.”

Faith No More – R.V.

”Faith No Moren odotettu Angel Dust -levy soi taukoamatta kesäreissuillamme Limonadi Elohopea -yhtyeen rumpali Jussi Hämäläisen kanssa. Mike Pattonin monipuolinen hulluus ja Roddy Bottumin uhkaava suspence-synamatto tuovat edelleenkin kesän 1992 maun suuhun. Faith No Moren musiikki kuulostaa edelleen tuoreemmalta kuin suurin osa aikalaistensa musiiikista. Faith No Moren kohtalokasta tyyliä pyrittiin kopioimaan ainakin Taas mua pohjaan -kappaleessamme.”

The House Of Love – Safe

”Provinssirockissa 1991 soitti lauantaina ekstaattinen EMF. Sunnuntaina The House Of Love keräsi pisteet lohdullisella Syd Barrett- ja Leonard Cohen -henkisellä brittipopillaan. The House Of Love muistutti sanoituksien suoruudessaan ja nostalgiassaan Morrisseytä, jonka suorasukainen sanoitustyyli on innoittanut sanoittajana. Kuten The Smithsin This Charming Manissa, The House Of Loven Safessa viehättää se, kuinka muutamalla lauseella sanoituksella saadaan luoduksi aikaan selkeä aika, paikka ja tunnelma. Pieneyden fiilis.”

Shadowplay – Dirtysweet

”Keväällä 1994 matkasimme Kitchen Sink -yhtyeemme kanssa Jyrockiin Jussi Lehtisen Ladalla. Matkalla festareille kuulimme autoradiosta, että Kurt Cobain on ampunut itsensä. Illalla vietimme aikaa muiden esiintyjien kanssa jatkoilla CMX:n ja Deep Turtlen seurassa. Tuntui, että olen vihdoin päässyt vihdoin oikeaan paikkaan ja oikeaan seuraan. Illalla soitti myös synkkyyttä ja samalla omituista optimismia versonnut Shadowplay, jonka keikkoja kävin uskollisesti seuraamassa Turun klubeillakin.”

”Yhteinen ulkopuolisuus oli niin ysäriä!”

Kauko Röyhkä – Mikä sä oot arvosteleen mua?

”Lähdin kesällä 1994 yksin junalla ilman tietoa yöpaikasta Ilosaarirockiin. Kauko Röyhkä esitti uusia biisejään. Olin innoissani muun muassa uudesta Mikä sä oot arvosteleen mua -biisistä. Biisin aloittavassa Timo Vikkulan kitarassa on U2:n Achtung Baby -levyn kitaroiden jyrkkyyttä. Huomaan nyt, ettei biisi ei ole Tuntemattomalle- tai Mieluummin vanha kuin aikuinen -biisien veroinen klassikko, mutta kesällä 1994 se vetosi ja antoi suuntaa omille lauluille. Omaa hengitystä haisteleva sanoitus tuntuu nykyään hieman vaivaannuttavalta. Ehkä tässä oli kuitenkin sitä jotain ylimielistä voimaa, joka vetosi pinnalle pyrkivään biisintekijään. Yhteinen ulkopuolisuus oli niin ysäriä!”

Liisa Akimof – Shakki

”Opettelin aikoinaan hyvän tavan tehdä biisejä, jos ei ole inspiraatiota. Menin kirjastoon, lainasin pinkan nuottikirjoja ja tein uudet omat melodiat hyvältä kuulostaviin sointukulkuihin, vaikkapa Jethro Tullin tai Burt Bacharachin laulujen sointuihin. Aikoinaan jäin jumiin ja jähmetyksiin Liisa Akimofin Shakki-biisin veretseisauttavan soinnutuksen kanssa. Liisa Akimofin sävelkynän tunnelmien sukulaisuutta voi havaita Limppareiden Hymy, joka katosi -laulussa. Myöhemmin opin, että yhtä hyvin biisin koukku voi olla bassosoundi tai bassokuvio Björkin Venus As A Boyn tapaan – simppelikin soinnutus riittää.”

Swervedriver – Last Train To Satansville

”Swervedriver oli yksi selkeimpiä esikuvia Limonadi Elohopean terävälle riffittelylle ja sille, että kitara voitiin miksata tarkoituksellisesti väliaikaisesti liian lujaa. Paitsioon jäänyt bändi jäi melko läpinäkyväksi, koska jäsenillä ei ollut erityisen selkeää johtohahmoa, mutta sen riffittely oli parhaimmillaan taianomaista ja johti muun muassa Likainen mies- ja Lihan läpi laulettu laulu –biisien syntyyn.”

”Apulannan Toni Wirtanenkin taisi ottaa mallia Xysman riffittelystä.”

Xysma – Viewmaster

”Xysman jäsenet olivat ja ovat yhä hyviä ystäviä. Seurasin vierestä, kuinka yhtye keksi Drop-D -vireensä ja bändi alkoi soimaan yhteinäisenä svengaavana möhkäleenä. Otin paljon mallia Xysman riffittelystä. Niin taisi Apulannan Toni Wirtanenkin tehdä. Hyvää reseptiä kannatti noudattaa. Limonadi Elohopean Riippumaton riippumaton -biisi on paljon velkaa Xysmalle. Muistan, kun yhtye tuli koppavana S-Osiksen lavalle De Luxe -levyn julkkarikeikalla ja antoi mennä voimakkaan rennosti. Muistan tunteneeni, että noin se pitääkin tehdä. Halusin tehdä saman.”


Limonadi Elohopean Trukilla yli vaikeuksien -debyyttilevyn julkaisusta tulee syksyllä 2015 kuluneeksi 20 vuotta. Svart Records julkaisee levystä heinäkuussa vinyylipainoksen. Levyä painetaan vain 300 kappaletta.

Kuva: Tomi Palsa

Limonadi Elohopea esiintyy Turussa H2Ö-festivaaleilla lauantaina 25. heinäkuuta. Lisätietoa yhtyeestä löytyy täältä.

Lisää luettavaa