Kenties 20-luvun kiinnostavimman suomalaisyhtyeen Ocelotin esikoisalbumi Auringon puutarha (2022) oli viime vuosisadan myyttiseen Kaliforniaan ja Hollywoodiin sijoittunut dream pop -albumi, jonka lopullinen nerokkuus avautui vasta ajan saatossa levyn arvioimisen jälkeen. Kakkoslevy Siskoni on noita on teemoiltaan hajanaisempi kollaasi, jonka kappaleita yhdistävän punaisen langan löytäminen on vaikeampaa.
Ocelotin viehättävin elementti on edelleen biisintekijä-sanoittaja Emilia Pennasen omintakeinen laulutapa sekä sanojen artikulointi. Biisien sovitukset ovat vain muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta riisuttuja ja tukeutuvat lähinnä Pennasen pianon varaan. Paikoin laulu- ja pianokaikuja olisi voinut käyttää säästeliäämmin.
Kun basisti ja äänittäjä Rasmus Pietilän ja rumpali Victor von Hellensin rytmiryhmä päästetään irti ja luuppaamaan (Sun silmillä), on lopputulema hypnoottinen ja samalla albumin kohokohta. Prinssi/Pikkuveli on tarttuva pianorock, jolle Pietilän stemmalaulu antaa lopullisen säväyksen. Kieron sisarussuhteen inspiroima, oivaltavasti maagiseen Charmed-saippuasarjaan viittaava nimikappale on tunnelmaltaan uhkaava. Ocelotin musiikillinen maailma jatkaa kiehtomistaan.
Arvio: Kenties 20-luvun kiinnostavimman suomalaisyhtyeen kakkoslevy on debyyttiä hajanaisempi
Arvio julkaistu Soundissa 8/2024.
Kirjoittanut: Jari Mäkelä.
Arvio
Ocelot
Siskoni on noita
Soliti
Siskoni on noita
Soliti