Elävän musiikin yhdistyksen eli ELMU ry:n tilanne on tällä hetkellä heikoilla kantimilla, sillä yhdistyksen päämajana pitkään toiminut Nosturi on menossa alta kuluvan vuoden loppuun mennessä eikä korvaavia tiloja ole vieläkään. Yhdistyksen hallitus on harmitellut, ettei Helsingin kaupunki ole lupauksista huolimatta löytänyt tai edes oikeasti etsinyt uusia tiloja. Kantaa tilanteeseen on ottanut suorasanaisesti myös Mikko Von Hertzen, joka hämmästelee, miten rockväkeä ylenkatsotaan päättävissä elimissä muihin kulttuuritoimijoihin verratessa.
Nyt kantaa ELMU:n ja Nosturin tilanteeseen on ottanut sosiaalisessa mediassa myös kunnallispoliitikko Kimmo Helistö, joka toimi Elävän musiikin yhdistyksen puheenjohtajana vuosina 1989-1991. Helistö kritisoi yhdistyksen nykyhallitusta ja totea näiden olevan itse osasyyllisenä nykyiseen tilanteeseensa. Helistön kommenteista kertoi ensimmäisenä Rumba-lehti.
”Työnnän pääni ampiaispesään, koska en osaa olla hiljaa ja katsoa kuinka ELMUN monikymmenvuotinen työ tuhotaan”, Helistö aloittaa pitkän kirjoituksensa.
”ELMU toimi Lepakossa 20 vuotta vuosina 1979 – 1999 ja nyt se on toiminut Nosturissa toiset 20 vuotta. Lepakon aikaisen ELMU:n historia on musiikki- ja nuorisokulttuurin kulta-aikaa. Lepakko ja ELMU tuottivat kymmeniä, jopa satoja kaupunkikulttuurin innovaatioita henkisesti vapautuvaan Helsinkiin ja kasvatti merkittävän määrän toimijoita nyky-Suomeen. Nosturissa vietetyt parikymmentä vuotta ovat olleet hiljaisempia. Onko ELMU levännyt laakereillaan ja elänyt menneisyytensä maineella?”
”Nosturiin siirtyi Lepakon perustoiminnot eli bändien treenikämpät, esiintymistilat sekä ravintola, mutta innovatiivisyys haihtui taivaan tuuliin. Samaan aikaan elävästä musiikista on tullut ravintoloiden ja klubien peruskauraa ja ELMU on jäänyt soittelemaan lehdelle. Edes musiikkikulttuurin alueella ei ELMU ole pysynyt muiden tahdissa. Ollaan lähinnä keskitytty raskaan rockin ja metallin maailmaan. Hip-hop ja räppi on pysynyt poissa Nosturin stagelta, kansanmusiikista, jazzista, elektronisesta tai klassisesta musiikista puhumattakaan. Milloin Nosturissa on tehty avauksia muihin taiteen suuntiin? Missä ovat esittävä taide, teatteri, elokuva, tai kirjallisuus? Niitä kaikkia viljeltiin aikoinaan Lepakossa.”
Helistön mielestä on suuri virhe ELMU:lta haaveilla isoille massoille tarkoitetuista tiloista Nosturia korvaamaan ja yhdistys on keskittynyt lähinnä kiukuttelemaan byrokraateille sen sijaan, että olisi alkanut aktiivisesti itse tekemään asialle jotain. Helistön mielestä yhdistyksen kannattaisi vuokrata esimerkiksi tyhjäksi jäänyt ravintola Kaisaniemi ja keskittyen genrerajoja rikkovaan pienimuotoisempaan klubi- ja musiikkitoimintaan.
”ELMU:n pitää ottaa kitara kauniiseen kouraansa ja miettiä toimintansa lähtökohdat uusiksi – tai laittaa pillit kiltisti pussiin.”