”Myös Puolan presidentti olisi tullut paikan päälle…” – Metallisuuruus Sabatonin läpimurto juhlii tasavuosia

Sabaton julkaisi The Art Of War -albuminsa tasan kymmenen vuotta sitten. Siitä alkoi nousukausi, jonka päätepistettä ei ole näkyvissä.

Ruotsalainen Sabaton on noussut 2010-luvulla suurimpien eurooppalaisten heavy metal -bändien joukkoon. Jos joku ei ollut huomannut tätä vielä kesällä 2016, niin yksi tiedonanto muutti kaiken: Sabaton ilmoitti kiertävänsä vanhaa mannerta The Last Stand -albuminsa tiimoilta, ja kiinnittäneensä rundin avausyhtyeeksi saksalaislegenda Acceptin – siis erään Sabatonin omista esikuvista. Hyväksyviä nyökkäyksiä nostattivat myös kiertueen esiintymispaikat, eli Prahan Tipsport Arenan kaltaiset jättihallit. (Tipsport vetää noin 13000 ihmistä, ja Sabaton myi sen ko. kiertueella loppuun).

Mutta luodaanpa katseet suuntaan, josta tämä voittoisa marssi alkoi.

Sabatonin perustukset luotiin Falunissa vuosituhannen viimeisinä hetkinä, ja yhtye julkaisi varhaisista demoista kootun Fist For Fight -ensilevynsä jo seuraavana vuonna. Bändi oli hienoisessa nousussa koko 2000-luvun alkupuolen, mutta vuonna 2008 alkoi tapahtua toden teolla.

Klassinen Sabaton-albumi The Art Of War, joka julkaistiin tasan kymmenen vuotta sitten (30. toukokuuta 2008), oli sotaisista teemoista tekstinsä ammentavalta yhtyeeltä todellinen pommi. Jotakin kertoo se, että lähes kaikki albumin kappaleet ovat vuosien saatossa nousseet osaksi Sabaton-kaanonia: The Ghost Division, The Art Of War, 40:1, Cliffs Of Gallipoli, Talvisota, The Price Of A Mile ja muut eivät jätä keskustelun varaa, mikäli power metal -vaikutteinen tarttuva heavy metal iskee kuulohermoihin.

Yhtyeen basistin ja managerin Pär Sundströmin mielipiteet eivät eroa alati paisuvien fanijoukkojen ajatuksista – hänkin pitää The Art Of Waria äärimmäisen tärkeänä pitkäsoittona Sabatonille.

– Ennen The Art Of Warin tekemistä kiersimme Euroopassa muun muassa Edguyn ja Dragonforcen kanssa, ja monet ihmiset löysivät Sabatonin tuon rundin ansiosta. Kokemattomuutemme tuli kuitenkin kalliiksi. Teimme rundin suhteen muutamia huonoja päätöksiä ja epäedullisia sopimuksia, ja kiertueen jälkeen olimme käytännössä vararikossa, kertoo Sundström ja jatkaa:

– Itse asiassa olimme totaalisesti suossa! Meidän piti esimerkiksi maksaa levy-yhtiöllemme kiertueen kuluja, jotka olivat lopulta kaatuneet päällemme… Tämän vuoksi meidän täytyi kiertää lisää, jotta voisimme lyhentää velkojamme, mutta Sabaton oli tuolloin vielä niin pieni nimi, etteivät rundit tuottaneet juurikaan rahaa. Toisaalta bändi vei jo niin paljon aikaa, ettemme pystyneet menemään ”oikeisiin töihin”. Tässä vaiheessa muutamat bändin jäsenet ottivat esimerkiksi opintolainaa, jotta Sabatonin pyörät voisivat jatkaa pyörimistään… Noidankehä alkoi olla valmis, mutta en henkilökohtaisesti harkinnut kertaakaan luovuttamista. Olimme paiskineet hommia jo melkein kymmenen vuotta, ja viimeinkin Sabaton oli saanut hieman jalkaansa ”hevimaailman oven väliin”, joten ainoa mahdollisuus oli painaa duunia kahta kauheammin.

Ja niin falunilaisryhmä ryhtyi valmistelemaan uutta studioalbumia, ja aurinko alkoikin hiljalleen luoda lämmittäviä säteitään Sabatonin suuntaan.

– Muistan hyvin esimerkiksi Unbreakable-kappaleen säveltämis- ja harjoitusprosessin. Rakastimme biisin raskaita riffejä niin kovasti, että olisimme voineet soittaa niitä treenikämpällämme uudestaan ja uudestaan, vaikka tuntikausien ajan, Sundström hymyilee.

– Myös Cliffs Of Gallipoli, joka kertoo Gallipolin taistelusta ensimmäisessä maailmansodassa, oli levyn kirjoitusvaiheessa erittäin tärkeä kappale. Joakim (Brodén, laulaja ja säveltäjä) työskenteli biisin parissa monen vuoden ajan, ja esimerkiksi kappaleen soolo-osion jokaista nuottia hiottiin tuntien ja taas tuntien ajan.

The Price Of A Mile taas syntyi viime hetkellä. Olimme jo studiossa, ja erään yön pikkutunteina Joakim esitteli biisin pääriffin sekä melodian, ja olin välittömästi sitä mieltä, että hänen täytyy kirjoittaa kappale valmiiksi hinnalla millä hyvänsä. Hän teki työtä käskettyä, ja The Price Of A Mile onkin eräs omista suosikkibiiseistäni The Art Of Warilta, ja sen soittaminen livenä on kerta toisensa jälkeen aivan mahtavaa.

Jos Sabaton nousi musiikillisesti uudelle tasolle The Art Of Warin myötä, bändi teki saman tempun myös sanoituksellisesti ja teemallisesti. Yhtye keksi sitoa kappaleet toisiinsa puhutuilla lainauksilla, jotka löytyivät kiinalaisen Sun Tzun (Mestari Sun) Sodankäynnin taito -kirjasta, ja ratkaisu osoittautui mainioksi.

– Kesti hyvän aikaa, ennen kuin löysimme puhuttuihin osioihin täydellisesti sopivat varsinaisten kappaleiden aiheet, mutta lopputulos oli kaikkien vaivojen arvoinen: The Art Of War on erittäin tiivis ja syvälle ulottuva konseptialbumi, sanoo Sundström.

– Tekisikö tällainen konseptilevy vaikutuksen tänä päivänä? Enpä oikein tiedä. Tuntuu yhä vahvemmin, että suurinta osaa ihmisistä kiinnostavat vain yksittäiset kappaleet, eikä levyjen isoilla taustatarinoilla tai muilla tällaisilla asioilla ole juuri merkitystä.

The Art Of War oli sikälikin merkittävä albumille Sabatonille, että sen myötä yhtye otti ensiaskeleet hedelmällisessä yhteistyössään tuottaja Peter Tägtgrenin kanssa. Menneiden vuosien aikana Tägtgrenistä on muodostunut todellinen Sabatonin luottomies.

– Olimme aikaisemmin työskennelleet Peterin veljen Tommyn kanssa, joka on tahollaan mahdottoman taitava studioammattilainen. The Art Of Warin myötä myös Peter halusi hypätä kelkkaan, ja hän päätyikin sitten albumin miksaajaksi. Peter teki hienoa työtä.

– Biisien nauhoittaminen oli varsin ongelmatonta, ja hyvä niin, sillä emme vielä niihin aikoihin käyttäneet studiossa tietokoneita. Jos jotakin kohtaa – vaikkapa tempojen suhteen – täytyi fiksata, se kohta piti sitten soittaa uudelleen. Pro Toolsillahan nämä hommat olisivat hoituneet käden käänteessä, muutamalla hiiren klikkauksella.

Sundström muistaa elävästi hetken, kun hän kuuli The Art Of Warin valmiina ensimmäisen kerran.

– Olin äärimmäisen tyytyväinen, basisti toteaa.

– Soitimme masteroidun levyn muutamille kavereille, ja kaikki olivat saman tien haltioissaan avausraita Ghost Divisionista. Olisin toivonut tällaista reaktiota nimenomaan Cliffs Of Gallipolille, sillä kuten jo kerroin, valmistelimme sitä biisiä pitkään ja hartaasti. Taisimme kuitenkin oppia tästä sen, että ”vaikeamman kautta” syntyneet biisit eivät välttämättä ole niitä kuulijoiden suosikkikappaleita. Pikemminkin päinvastoin: monet Sabatonin suosituimmat kappaleet ovat syntyneet nopeasti, helposti ja vaivattomasti.

Kuten on jo tullut todettua, The Art Of Warin merkitystä Sabatonille ei voi väheksyä millään tavalla.

– Esimerkiksi suurin osa musiikkilehdistä ei ollut noteerannut meitä mitenkään ennen vuotta 2008. Kun toimittajat saivat sitten käsiinsä The Art Of Warin, kaikki muuttui päinvastaiseksi, ja yhtäkkiä saimme täysien pisteiden arvioita. Tämä on vahvistamaton tieto, mutta olen kuullut tarinan, että mikäli kaikkien saksalaisten hevilehtien – niitä on monta! – levyarvioista lasketaan keskiarvo, The Art Of War nousee ykköseksi kaikkien muiden julkaisujen ohi.

Sanomattakin on selvää, että pitkäsoiton menestys heijastui suoraan Sabatonin kiertueisiin.

The Art Of Warin jälkeen pääsimme soittamaan kunnollisiin paikkoihin, eikä meidän tarvinnut enää koluta kaupunkien pienimpiä ja surkeimpia luolia. Tämä kiertue taisi myös olla ensimmäinen, ettemme pelkästään menettäneet rahaa tien päällä, hymähtää Sundström.

The Art Of War -rundin unohtumattomin osio oli nimeltään Always Remember Tour. Se käsitti kuusi suurta konserttia Puolassa, jossa meistä oli tullut nopeasti todella iso nimi. The Art Of Warin kappale 40:1 kertoo Wiznan taistelusta toisen maailmansodan aikana, ja soitimme Always Remember -kiertueella samassa paikassa, jossa Wiznan puolustustaistelu aikoinaan käytiin – ja esiinnyimme vieläpä sillä nimenomaisella hetkellä, kun tuli kuluneeksi tasan 70 vuotta tästä ko. taistosta puolalaisten ja saksalaisten välillä. Vähintäänkin unohtumattomaan iltaan kuului myös Wiznan taistelun ”herättäminen uudelleen henkiin” oikean tykkitulen, panssarivaunujen ja sotilaiden toimesta. Myös Puolan presidentti olisi tullut paikan päälle, jos Venäjän päämies ei olisi sattunut olemaan vierailulla Puolassa juuri silloin…

Soundi toivottaa hyvää syntymäpäivää The Art Of Warille. Albumin ilmestymisen jälkeen Sabatonin ei ole tarvinnut katsella taakseen.

Otetaan vielä loppuun julkaisematon promokuva The Art Of War -aikakaudelta: