Tarkkailuluokka | Syskofrenia: Kahden maailman välissä

Tuomas Salo

Jazzpop-mankeliin syötettyjä kappaleaihioita ja visioita genren tulevaisuudesta.

Tarkkailuluokka nostaa esille uusia ja tuoreita artisteja, joita kannattaa pitää silmällä.

Ennakkoluulottomasti jazzin ja popin välisellä ei-kenenkään-maalla operoiva helsinkiläinen Syskofrenia julkaisi lokakuussa 2018 debyyttikokopitkänsä Minä. Yhtyeen taru sai alkunsa laulaja Saga Söderströmin aloitettua musiikin kirjoittamisen lukioikäisenä.

– Soittajilla oli keskenään hyvin erilaiset taustat, missä oli omat haasteensa, mutta mikä on myös osaltaan luonut pohjan Syskofrenian uniikille soundille. Rumpalimme Okko rekrytoitiin sattumalta tutun kautta, ja hänellä oli suuri rooli siinä, miten lähdimme musiikkia soittamaan. Soundimme on yhteisen matkamme aikana muuttunut ja kehittynyt niin soittajavaihdosten kuin oman kasvuni ja kehitykseni mukana, Söderström kuvailee Syskofrenian kehitystä alkuaskelista debyyttilevyn julkaisun jälkeiseen aikaan.

Pianisti Juho Valjakka kertoo Syskofrenian kappaleiden olevan lähtökohtaisesti selkeästi pop-kappaleita, mutta näkee biisien sisällä olevan jazzin tavoin paljon tilaa muusikoiden omalle näkemykselle ja tulkinnalle. Kokoonpanon instrumenttivalinnat sijoittuvat näiden maailmojen välille.

Soundi on pianopainotteinen, ja kitaran puuttuminen erottaa yhtyeen perinteisistä pop-yhtyeistä. Kontrabasson korvaaminen sähköbassolla kuitenkin vie yhtyeen soundia sähköisempään suuntaan, tekee kokonaisuudesta soivemman ja erottaa yhtyeen perinteisistä jazzyhtyeistä. Puhaltimien osuus tuo orkestraalisuutta muuten pieneen yhtyeeseen, Valjakka pohdiskelee.

Biisienne soundi- ja etenkin rytmimaailma on helposti lähestyttävää (nostaisin esimerkkeinä erityisesti biisit Hetki vielä ja Sinusta) myös satunnaisemmalle jazz-diggarille. Kuinka paljon vaikutteita Syskofrenian tyyli on saanut jazzin viitekehyksen ulkopuolelta?

– Kappaleet syntyvät niin, että tuon harjoituksiimme sävellyksiä, jotka mankeloituvat soittajien käsissä joksikin, jota me kutsumme jazzpopiksi. Koska musiikin tekeminen on minulle tapa purkaa omaa elämääni, koetan aina luoda jotakin itselleni merkityksellistä, uutta ja erilaista. Yritän aina ujuttaa kappaleisiin jonkinlaisen twistin tai odottamattoman asian, ja se taitaa olla jonkinlainen tavaramerkkinikin, Saga Söderström avaa Syskofrenian kirjoitusprosesseja ja jatkaa:

– Oma musiikillinen maailmani koostuu paljolti siitä, mitä satun kuulemaan ja kuuntelemaan, joten vaikutteita on hirveästi erilaisista tyyleistä, erilaisilta artisteilta ja bändeiltä. Pystyisin nimeämään lähes jokaiselle kappaleelle oman vaikuttajan tai referenssin. Tällainen voisi olla esimerkiksi albumi, jota olen kuunnellut kappaleentekoprosessin aikana, tai vain yksittäinen mieleenpainunut harmonianvaihdos tai melodianpätkä.

Millaiselta kotimaisen jazzin tulevaisuus näyttää teidän silmissänne? Millainen on skenen tila?

– Kotimaisen jazzin taso on tällä hetkellä todella korkea. On paljon hyviä soittajia, hyviä ja persoonallisia bändejä ja mahdollisuuksia toteuttaa itseään. Perinteistä tyyliä enemmän esillä tällä hetkellä on uudempi musiikki, rummuista ja perkussioista vastaava Okko Saastamoinen näkee.

– Kotimaisen jazzin tekijöillä on niin monipuolisesti musiikillistä näkemystä ja osaamista, että taso pysyy varmasti jatkossakin korkealla. Tulevaisuudessa toivottavasti tekijöitä ja kiinnostuneita löytyy lisää, sukupuolijakauma tasaantuu ja artistien taloudellinen kestävyys on kunnossa, Syskofrenian tuorein kiinnitys, vasta Minä-albumin julkaisun jälkeen liittynyt basisti Antti Ahoniemi visioi.

Mitä suunnitelmia Syskofrenialla on vuoden 2019 varalle? Joko keikkakalenteri on täynnä pitkälle?

– Keikkoja on tiedossa pari, 15.1. Tampereella Eclipse Jazz Clubilla ja 27.3. Helsingissä Hard Rock Caféssa. Tällä hetkellä keskitymme tekemään uutta musiikkia ja syventymään siihen, minkälaista soundia lähdemme hakemaan seuraaviin julkaisuihin, trumpetin ja flyygelitorven tontteja hallinnoiva Tuomas Salo valottaa bändin tulevia siirtoja.

Syskofrenia on:
Saga Söderström, laulu ja käyrätorvi
Tuomas Salo, trumpetti ja flyygelitorvi
Juho Valjakka, piano
Antti Ahoniemi, basso (Minä-albumilla bassoa soittaa Matias Heinonen)
Okko Saastamoinen, rummut ja perkussiot

Tiedätkö yhtyeen tai artistin, joka ansaitsee pulpettinsa Soundin Tarkkailuluokalle? Ilmianna heidät meille seuraavalla kaavakkeella:

  • Ehdotetun artistin koti/facebooksivu tai vastaava.

Ota myös haltuun Soundin Tarkkailuluokka-soittolista, jolta löydät (lähes kaikki) sarjassa esitellyt artistit siististi yhdessä paketissa: