Tarkkailuluokka | Pesso: Toinen tuleminen

Pesso
Shoot Hayley

Tarkkailuluokan vuoden 2018 viimeisenä artistina tutustutaan Pessoon.

Tarkkailuluokka nostaa esille uusia ja tuoreita artisteja, joita kannattaa pitää silmällä.

Sukunimestään taiteilijanimensä ottanut Miika Pesso aloitti uransa vuosituhanteen alkuhämärissä hengellisen räpin parissa, mutta hävisi debyyttialbuminsa jälkeen tutkasta vuosien ajaksi. Marraskuussa julkaistua Kunnes mä tapasin sut -albumia voikin hyvällä syyllä pitää Pesson uutena alkuna, toisena tulemisena. Kokopitkällä kuultava artisti on muuttunut mies, jonka tarinoissa hengellinen on vaihtunut henkilökohtaiseen ja hiphop toimii ennemmin viitekehyksenä Pesson ilmaisulle.

– Olin aika jännittynyt, kun levyn julkaisu lähestyi. Levyn teossa kesti kuitenkin noin kolme vuotta, jona aikana sitä ehti kiintymään kaikkiin biiseihin, jotka levylle valikoitui. Levyn teko oli myös henkisesti aika diippiä hetkittäin, kun biiseihin nousi juttuja menneisyydestä, Miika Pesso kuvailee tuntojaan albumin julkaisun jälkimainingeissa.

Pesso kertoo, että nykyisen soundinsa tärkeimpiä vaikuttajia ovat olleet James BlakeFrank Ocean, Bon IverMac DeMarcoSufjan Stevens sekä Blood Orange. Erityisen tärkeitä avaimia uuden äänen löytämiseen ovat antaneet räpin ulkopuolella operoivat artistit. Eri maailmojen yhdistely on tehnyt hyvää, Pesso myöntää.

– Yksi iso tekijä soundini muodostumiselle on ollut (ehkä parhaiten Lake Jonsista tuttu) Mikko Pennanen. Hänen kanssaan olemme luoneet Pesson soundin. En enää osaisi tehdä sitä yksin. Mikon kanssa yhdessä tekeminen vie biisejä aina ihan uudelle tasolle ja yhdessä jaksamme pelailla synien ja nauhojen kanssa etsien uusia erikoisia tapoja toteuttaa visioitamme.

”On mielenkiintoista kuunnella kun toinen esittää itse kirjoittamaani tekstiä. Yhtäkkiä se puhuukin itsellenikin ihan eri tavalla.”

Pesson musiikkiuran alkuvaiheiden tärkeänä hahmona nousee esille paremmin Pikku G:nä tunnettu Henri Vähäkainu, johon Pesso tutustui seurakuntapiirien kautta. Vähäkainu tarjosi Pesson käyttöön biittejään ja antoi tälle sysäyksen musiikin teon aloittamiseen, mutta onko yhteydenpito säilynyt vuosien yli?

– Henkka oli junnumpana tyyppi, jota katsoin ylöspäin koska hän oli saavuttanut jotain sellaista, josta itse vain salaa unelmoin. Emme varsinaisesti olleet kaikista läheisimpiä ystäviä, mutta aina silloin tällöin kun näimme pyöri tapaamiset aika vahvasti musiikin ympärillä, Pesso kuvailee ja pikakelaa vuosia eteenpäin:

– Pitkään aikaan emme juuri pitäneet yhteyttä mutta sattumalta törmäsimme pari vuotta sitten ja tällä kertaa törmääminen johti tapaamisen Mikko ”Pyhimys” Kuoppalan kanssa, joka johti loppujen lopuksi levydiiliin. Nyt ei olla taas hetkeen nähty. Ehkäpä taas pitäisi, jos tapahtuisi jotain mullistavaa.

Tuoreelta kokopitkältä erityisen onnistuneena kappaleena Miika Pesso nostaa esille albumin puolivälistä löytyvän Yksin koko aamun, jolla vierailee myös itsekin räpin puolella kunnostautunut Yona.

– Biisistä piti tulla alunperin jonkinlainen loppuhäntä Tiistai -kappaleelle. En oikein tajunnut biisin tärkeyttä itselleni ennen kuin aloin esittämään sitä keikoilla, jolloin se nousi omalla listalla ihan sinne kärkeen. Yonan runonlausunta biisin lopussa on vielä siihen päälle jotenkin sellainen meditatiivinen kokemus. On mielenkiintoista kuunnella kun toinen esittää itse kirjoittamaani tekstiä. Yhtäkkiä se puhuukin itsellenikin ihan eri tavalla.


Tiedätkö yhtyeen tai artistin, joka ansaitsee pulpettinsa Soundin Tarkkailuluokalle? Ilmianna heidät meille seuraavalla kaavakkeella:

  • Ehdotetun artistin koti/facebooksivu tai vastaava.

Ota myös haltuun Soundin Tarkkailuluokka-soittolista, jolta löydät (lähes kaikki) sarjassa esitellyt artistit siististi yhdessä paketissa: