Levyarvio: Triviumin Matt Heafy kokeilee siipiään black metalin puolella – Ibarakin juuret ovat Japanissa

Arvio julkaistu Soundissa 4/2022.
Kirjoittanut: Vesa Siltanen.

Arvio

Ibaraki
Rashomon
Nuclear Blast

Ibaraki on amerikkalaisen Trivium-yhtyeen laulaja-kitaristi Matt Heafyn pitkään haaveena ollut black metal -projekti ja Rashomon sen esikoislevy. Ibarakin erikoisuutena on ammentaa inspiraatiota Japanista, jossa myös Heafyn juuret ovat.

Etukäteen paljon hehkutettu japanilaisuus ei kuitenkaan kuulu ainakaan musiikillisesti mitenkään erityisesti. Lopputulos tuo enemmänkin mieleen Opethin tai Emperorista tutun Ihsahnin tuotannon. Mikä ei tosin ole ihme, sillä Ihsahn on toiminut levyn tuottajana, sparrannut Heafyä biisejä tehdessä ja myös vierailee yhdellä kappaleella. Mukana on muitakin vierailijoita kuten Behemothin Adam ”Nergal” Darski sekä ehkä hieman yllättävästi My Chemical Romancen Gerard Way.

Black metal -puristeja Rashomon varmasti hiertää vastakarvaan, mutta se on itse asiassa yllättävän positiivinen ja viihdyttävä pläjäys modernia melodista mustaa metallia. Ibarakia ei ole tehty hutiloiden, mutta pieni pilke silmäkulmassa kuitenkin vilkkuu: Tamashii No Houkaissa esimerkiksi käytetään samplena Super Mario -pelistä napattua kolikkoääntä. Ehkä isoin miinus tulee Heafyn rääkynä-äänestä, joka pidemmän päälle hieman puuduttaa, mutta onneksi mukana on paljon puhdastakin laulua.

Lisää luettavaa