ENGINEERS: In Paraise Of More

Arvio julkaistu Soundissa 10/2010.
Kirjoittanut: Sami Nissinen.

Pitkään näytti siltä, että brittiläinen Engineers jäisi yhden levyn mittaiseksi projektiksi. Yhtyeen nimeä kantanut, vuonna 2005 ilmestynyt kiitetty debyytti sai kuin saikin lopulta seuraajan viime vuonna upeasta Three Fact Faderista, jolla yhtye monipuolisti sointiaan urakalla.

Arvio

ENGINEERS
In Paraise Of More
Kscope

Pitkään näytti siltä, että brittiläinen Engineers jäisi yhden levyn mittaiseksi projektiksi. Yhtyeen nimeä kantanut, vuonna 2005 ilmestynyt kiitetty debyytti sai kuin saikin lopulta seuraajan viime vuonna upeasta Three Fact Faderista, jolla yhtye monipuolisti sointiaan urakalla.

Engineers on myynyt sielunsa utuisille tekstureille, kaiutetuille kitaroille ja harmonialauluille. Melodisesti yhtyeen kappaleet muistuttavat monasti Elbow’n tai Dovesin seesteisestä charmista, mutta efektoitu yleissointi on lähempänä Cocteau Twinsin ja Slow­diven toismaailmallista vaellusta.

In Praise Of Morea tehtäessä yhtyeen miehistöön liittyi elektronisen utupopin guruna pidetty saksalainen Ulrich Schnauss, joka tunnetaan laadukkaan soolotuotantonsa ohella kysyttynä remiksaajana. On siksi luonnollista, että In Praise Of Moren haltioituneet ja pysäyttävät kappaleet soivat aikaisempaa koneellisemmin.

Subtoberin pahaenteisesti länkyttävä basso vie mielikuvat välittömästi Massive Attackin suuntaan. Ällistyttävän hieno Twenty Paces yhdistää yhtye­soittoon kekseliäästi kontrabasso-sampleja ja huipentuu lopussa sellaiseen syntikkamyrskyyn, jonka tunnistaa vain ja ainoastaan Schnaussin tekemäksi. Levyn sähäkkä nimikappale kaahaa elektronisen Primal Screamin hengessä mutta huomattavasti melodisemmin.

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa