Syntymäseesteistä sadepäiväfolkia – Matti Sakarin juureva debyytti lauluntekijyyden ytimessä

Arvio julkaistu Soundissa 9/2016.
Kirjoittanut: Eero Tarmo.

Arvio

Matti Sakari
Kiskot
Pilfink

Matti Sakari on helsinkiläislähtöinen laulaja-lauluntekijä, joka tätä nykyä vaikuttaa Joensuusta käsin.

Kiskot-debyytilleen mies on tallentanut kahdeksan kappaleen verran syntymäseesteistä sadepäiväfolkia, jonka lähin vertailukohta löytynee Samae Koskisen soolotuotannosta sillä selkeällä erotuksella, ettei Matti Sakari tunnu repivän juurikaan huumoria itsestään.

Tarkkailijan näkökulmasta kerrottujen tarinoiden keskiössä ovat arkiset havainnot kevään ensisäteistä ja ihmisistä päivittäisten toimiensa saartamina. Mihinkään putromaisen eksistentiaaliseen läpileikkaavuuteen ei vielä ylletä, vaikka yritystä siihen suuntaan vaikuttaisi kovasti olevan.

Heikki Marttilan ja Ilkka Vartiaisen kanssa työstetyt laulut muodostavat harmonisen hallitun ja pehmeän kitaraisalta soinniltaan peräti ensiluokkaista lähentelevän kokonaisuuden, jota kuitenkin verottaa tietty yllätyksettömyys.

Kuitenkin: esikoisalbuminsa kahdella viimeisellä raidalla (varsin vangitsevat Kalastajankatu 3 ja Motellien aikakirjat) Matti Sakari antaa lupauksen siitä, että tämän jälkeen tulevaa kannattaa jäädä odottamaan.

Lisää luettavaa