Blood Of The Nations (2010), Acceptin ensimmäinen levytys sitten vuoden 1996 ja laulaja Mark Tornillon esiinmarssi, kuulosti liian hyvältä levyltä ollakseen totta. Sitä se olikin, kuten loput uuden Acceptin albumit ovat osoittaneet.
Kolme vuotta sitten Too Mean To Die -albumin ilmestyessä Acceptin ainoa alkuperäisjäsen Wolf Hoffmann uhosi, että bändin parhaat albumit ovat vielä tulossa. Tässä saattoi olla mukana aimo annos saksalaista virnettä, mutta Humanoid ei todellakaan ole Acceptin paras albumi. Eikä edes sen parhaita levyjä. Vaan huonoimpia.
Miksi? Koska Humanoid on kuin viime aikoina paljon paheksutun tekoälyn tekemä Accept-albumi. Sillä erolla, että tekoäly saattaisi tehdä paremman Accept-levyn. Humanoidilla kaikki Accept-ainekset on kaadettu lautaselle täsmälleen vakioreseptin mukaan, keitos on laitettu mikroon ja ping, kolme minuuttia myöhemmin valmiina on annos pika-Acceptia.
Kuulostaako liioittelulta? Kuunnelkaa nimikkokappale ja The Reckoning. Ne ovat levyn singlejä, ja myös albumin iskevimmät kappaleet. Kumpikin on kehnompi kuin Acceptin kasarilevyjen fillerit. Näillä riffeillä, olemattomilla melodioilla, Tornillon läpilaulannalla ja steriileillä soundeilla tuskin olisi saatu edes levytyssopimusta 80-luvulla.
Acceptin Humanoid on surkea levy – tekoäly saattaisi tehdä paremman Accept-levyn kuin bändi itse
Arvio julkaistu Soundissa 4/2024.
Kirjoittanut: Aki Nuopponen.
Arvio
Accept
Humanoid
Napalm
Humanoid
Napalm