Levyarvio: Kuin itsestään syntynyt elektronisen musiikin mosaiikki – Thievery Corporation on saavuttanut täydellisen fengshuin

Thievery Corporation
Treasures From The Temple
ESL

Yli 20 vuotta ja 10 albumia ilman yhtäkään kaupallista radiohittiä ja silti tämä veteraanielektroduo yhä edelleen julkaisee vaivattoman kuuloisesti koottuja maailmanmusiikkimosaiikkeja omalla labelillaan. Musiikillisesti rikas levytys on orgaaninen, ihan kuin se olisi syntynyt itsestään, ilman ponnisteluja täydellisen fengshuin vallitessa. Thievery Corporationin temppelin aarteet on jatkoa viimevuotiselle The Temple Of I & I -albumille ja sisältää alkuperäisäänityksiä samalta Jamaikan sessiolta sekä pari remiksattua kappaletta. Saarivaltion vaikutus kuuluukin vahvana (erikoismaininta levyllä feattaavalle, nousevalle roots-reggae-tähti Racquel Jonesille) – albumi aukeaa mahtavilla dub-rytmeillä, joiden kautta lähdetään globaalille makumatkalle genrerajoja rikkoen hiphopin, loungen, chilloutin, triphopin, downtempon, ambientin, bossa novan ja drum’n’bassin maailmaan.

Hitusen tavallista kesympi albumi sisältää tyylille uskollisesti toki myös kannanottoja – sillä välin kun Kanye antaa lausuntoja orjuudesta valintana, tämä tuottajakaksikko valistaa kansoja mustien historiasta Mr. Lifin smuuttien räppien kera.