”Kesät ne tulee ja menee, ihan huomaamatta vähenee” – ensi-illassa Noitalinna huraan uutuus, jolla laulaa aikuinen nainen

Esittelyssä upouusi Noitalinna-kappale Laitaan elokuun.
20.9.2017 13:24

”Missä on Noitalinna huraa?” Aknestik kysyi Suomirokkia-kappaleessaan aikanaan. No, tässä se on: Soundi tuo nyt ensi-iltaan Noitalinna huraan uuden, täysmittaista levyä enteilevän Laitaan elokuun -kappaleen. Laita soimaan alempaa!

Entä mistä laulussa on tarkalleen ottaen kysymys? Tähän kysymykseen osaa parhaiten vastata bändi itse. Alla yhtyeen oma selonteko aiheesta. Hivenen haikeaksihan tuo vetää.

Noitalinna huraa on siis julkaisemassa ensin muutaman singlen ja sitten uuden täyspitkän levyn. Jos laskemme mukaan vain alkuperäiset uudet levyt, niin tuleva on viides. Täyspitkä paluulevy kokonaan uusilla biiseillä. Roskaprinssi oli mini-lp, jossa oli kaksi uutta ja kaksi vanhaa aiemmin julkaisematonta biisiä, ja uudelleen soitettuina nekin. Lisäksi on tullut lukuisia singlejä ja sitten nämä kaikki Svart Recordsin uusintajulkaisut ja boksit.

Laitaan elokuun on vähän uudenlaista Noitalinnaa. Kuuntelijan ei pidä tätä pelästyä. Perinteisempääkin on tulossa. Tekstissä ollaan siinä maailmassa, missä orkesterikin elää tällä hetkellä. ’Kesät ne tulee ja menee. Ihan huomaamatta vähenee’.

Meidän laululintusestamme Sari Peltoniemestä olemme erityisen ylpeitä. Maailma on nyt naismuusikoiden osalta erilainen kuin Noitalinnan aloittaessa. Tarjontaa on paljon. Sarin tapa käsitellä melodiaa ja tekstiä on aivan omanlaisensa. Sen tunnistaa heti. Lasten hautausmaan Kristiina Vaara ehkä operoi samalla alueella.

Sarin teksteissä tälle on selkeä paikka. Pikkuveljessä tyttö asui vielä kotona. Välillä Noitalinnan lauluissa liikuttiin siinä, miten tyttö lähti opiskelemaan ja miten se maailma tuli vastaan. Ikää tuli lisää ja siitä laulettiin monella tasolla liikkuvissa teksteissä, joissa oli aina rytmi valmiina ja kunnossa. Tässä tekstissä laulaa aikuinen nainen.

Musiikillisesti ainakin itse hämmennyin, millaisessa muodossa tämä tuli ulos. Jarkko Heiniön moderni miksaus tuo sen hyvin esiin. Ei itsekään oikein tiedetä, mitä tämä on. 1960-lukua moderneilla Rintamäkeläiset 2.0/The Doors -soundeilla? Rock-riffi, iskelmää vai jatsiako? Mukana on vääriä ääniä, eikä sävellys mene niin kuin sen pitäisi mennä.

Lisää luettavaa