”Se oli melkoista pyörremyrskyä” – kovassa nousussa oleva Fontaines D.C. haastoi itsensä kunnolla uutta levyä tehdessään

Irlantilainen postpunk-yhtye Fontaines D.C. kävi kesäkuussa hurmaamassa Sideways-festivaalin yleisön. Uudella Romance-albumillaan yhtye yhdistelee modernia tuotantoa ja vuosikymmenten takaista tekniikkaa.
17.9.2024 12:39

Post-punk on nauttinut uutta tulemistaan jo kymmenen vuoden ajan, ja Fontaines D.C.:n sekä Idlesin kaltaiset yhtyeet ovat nousseet pienistä kellarikeikoista isojen festivaalien pääesiintyjiksi. Sekä Idles että Fontaines D.C. soittivat myös Suomessa kesän 2024 festivaaleilla. 

Fontaines D.C. nähtiin Sideways-festivaaleilla jo kesän alussa. Bändin esiintyminen Suomessa järjestettiin ennen uuden Romance-albumin julkaisua. Neljännellä pitkäsoitollaan bändi on keksinyt itsensä musiikillisesti uudelleen. 

Levy äänitettiin Pariisissa La Frette Studiosilla lähes välittömästi sävellyssessioiden päätyttyä. 

– Se oli melkoista pyörremyrskyä. Sävelsimme levyä neljä viikkoa, jonka jälkeen menimme suoraan studioon Pariisiin. Kaikki oli hyvin hektistä, mutta tuollaiset asiat antavat oman lisänsä luovaan prosessiin, yhtyeen kitaristi Conor Curley kertoo. 

Hektisyydestä huolimatta tai kenties juuri siksi yhtye kykeni tarttumaan uusiin työskentelytapoihin. Levyn tekeminen uuden tuottajan kanssa antoi paljon uusia työkaluja. 

– Minusta tuntuu, että edellisillä albumeillamme olimme hyvin tiukkoja sen suhteen, että kaikki perustuu meidän live-soittoomme. Mutta tällä albumilla me aloimme rakentaa eri raitoja päällekkäin ja siirsimme katseemme pois niistä asioista, jotka tuntuivat tutuilta ja turvallisilta. 

Curleyn mukaan yhtye haki tietoisesti hieman kliinisempää äänitystapaa sen sijaan, että levy olisi jälleen äänitetty hieman kaoottisissa livesoittotunnelmissa. 

Sen sijaan, että bändi haluaisi imitoida liikaa idoleitaan ja keskittyisi 80- ja 90-luvun tuotantokikkoihin ja esimerkiksi vaikkapa nauhalle äänittämiseen, syleilee yhtye ilomielin modernia tuotantoa. Inspiraationa levyn tuotannolle toimi myös sen nimi Romance, sillä Curleyn mukaan levyn otsikko innosti yhdistämään modernia tuotantoa Mellotronin romanttisiin vintagejousisoundeihin. 

– Olemme kiinnostuneita digitaalisempien soundien hyödyntämisestä, rumpukoneista ja hieman erikoisemmista elektronisista soundeista. Yksi iso inspiraation lähde oli Mellotron, jollaisia muutamat meistä hankkivat. 

Bändillä on yhä vahva usko albumiformaattiin siitä huolimatta, että yhä useampi nuori yhtye keskittyy julkaisemaan yksittäisiä singlejä ja rakentamaan musiikkinsa Tiktokin kaltaisia sosiaalisen median alustoja ajatellen. 

– Ne ovat kuin meidän romaanejamme. Ne ovat työmme hedelmiä, joilla haluamme näyttää muille, missä kohtaa olemme omissa elämissämme. Albumin tarina on se, mitä me parhaillaan myymme ja mistä me olemme ylpeitä. 

Tiktok on tällä hetkellä suuri voima musiikkibisneksessä. Suosituimpien kappaleiden listoilla näkyy sellaisia kappaleita, jotka ovat saaneet tuulta alleen erityisesti Tiktokin kautta, ja kappaleita sävelletään sopimaan juuri lyhyisiin videoihin. 

Curley itse näkee sosiaalisen median eräänlaisena pakollisena pahana, josta on potentiaalisesti myös hyötyä. 

– Käytämme sosiaalista mediaa, mutta emme halua nojata siihen liikaa. Se on yksi niistä asioista, joka on samaan aikaan sekä hyvä että paha. Se mahdollistaa sen, että voimme saada yhteyden faneihin ympäri maailmaa. Voimme vastata ihmisten kommentteihin, ja siihen liittyy jotain tiettyä kaunista ihmisyyttä. 

Yksi sosiaalisen median varjopuolista on Curleyn mukaan se, että moni asia muuttuu ihmisten silmissä aivan liian arkisiksi niin, että niiltä häviää tiettyä arvoa. 

– Se vie pois tiettyä mystiikkaa siitä, kun menee keikalle eikä oikein tiedä, miltä bändin jäsenet näyttävät. Tasapainottelemme siis asian kanssa ja yritämme tarjota faneille kontaktia meihin. En kuitenkaan saa sosiaalisesta mediasta samanlaista potkua kuin biisien tekemisestä. 

Raitojen päällekkäin kasaaminen ja hienostuneempi äänitysprosessi tuovat mukanaan myös haasteen live-tilanteita ajatellen, sillä bändin pitää miettiä, miten levyn äänimaailma toteutetaan livenä. Fontaines D.C.:n kohdalla asiaa helpottaa uusi jäsen live-kokoonpanossa. 

– Kaiken levylle tehdyn toteuttaminen livenä on itsessään oma prosessinsa. Se on eräänlainen äänitysten jälkeinen prosessi, jossa jaamme keskenämme eri asiat, joita äänitteellä on. Keikkojemme produktiopuoli laajenee jatkuvasti. 

Vaikka bändin tavoitteena onkin esittää kappaleet niin kuin ne on levylle äänitetty, sallitaan myös pientä joustoa esityksiin. Mikäli jokin kappale on esimerkiksi äänitetty levylle hieman liian matalasta sävellajista laulajaa ajatellen, saattaa Fontaines D.C. huoletta korottaa sävellajia niin, että laulusuoritukseen saadaan hieman energiaa. 

Tämä kaikki näkyy myös bändin keikkojen show-puolessa. Neljäs studioalbumi on innostanut yhtyettä ottamaan mallia sellaisilta kokoonpanoilta, jotka panostavat omien keikkojensa esiintymiseen ja lavatuotantoon. 

– Olemme jo kokeneet sen, että puemme lavalle farkut ja t-paidat ja sitten kävelemme lavalta vaan suoraan hotelliin. Olemme kiinnostuneet muuttamaan sitä, miltä me näytämme ja sitä, miten muut ihmiset näkevät meidät. Lavalla on paljon mielenkiintoisempaa nähdä hahmoja kuin arkipäiväisiä ihmisiä. 

On selvää, että Arctic Monkeysin kaltaisen yhtyeen kanssa kiertäminen on antanut Fontaines D.C.:lle hieman mallia siitä, miltä bändin tulee näyttää lavalla. Curley myöntää, että hän ei aluksi oikein osannut kuvitella omaa bändiään stadioneille, mutta on alkanut lämmetä ajatukselle. 

– Sen jälkeen kun kiersimme stadioneita heidän kanssaan, pystyn näkemään meidät siellä paremmin. Se ei ole kaikkia varten. Sinun täytyy hieman mukauttaa omaa esiintymistäsi siihen tilanteeseen, koska yleisö on niin kaukana ja lava on niin valtava. Pitää esiintyä eri tavalla. Mutta se on jännittävää. 

Vaikeinta tuollaisessa asetelmassa on kontaktin saaminen massiiviseen yleisöön, joka seisoo kauempana lavasta kuin klubikeikoilla. Curleyn mukaan tuollaisessa tilanteessa auttaa kuitenkin eräänlainen vähemmän on enemmän -ajattelumalli. 

– Videoruudut auttavat asiassa, ja on tärkeää kasvattaa tuotantopuolta niin, että kaikki kuulostaa selkeältä ja kirkkaalta. Sen sijaan, että esiinnyt pienemmässä paikassa pelkän taustalakanan kanssa, esiinnyt tietyllä tavalla isolla lavalla kuin pienemmälle yleisölle. 

Yksi Romance-albumia määrittävä puoli on sen sijoittuminen uuteen ympäristöön bändin tuotannossa. Siinä missä edelliset albumit olivat juurevasti kiinni bändin omassa kotikaupungissa, on uusi albumi hypännyt kohti universaalimpia konsepteja. 

– Me osaamme jo tehdä lauluja omasta ympäristöstämme. Meille oli tietoinen valinta tehdä albumi, joka ei sijoitu johonkin tiettyyn olemassa olevaan paikkaan. Halusimme tämän albumin olevan hieman fiktionaalisempi sen suhteen, mitä sillä käsitellään. Se on hieman universaalimpi ja futuristisempi. 

Curleyn mukaan yhtye ei kuitenkaan ole välttämättä vielä lopettamassa sellaisten albumien tekoa, jotka sijoittuvat selvästi johonkin tiettyyn aikaan ja paikkaan. Romance toimii yhtyeelle tällä hetkellä eräänlaisena välipysähdyksenä, jossa on hyvä ladata omia akkuja. 

Siitä huolimatta, että yhtyeen aikaisemmat levyt ovat liittyneet vahvasti kotikaupunkiinsa Dubliniin, eivät aihepiirin spesifit lokaatiot ole vieraannuttaneet kuulijoita. 

– Luulen monien kuuntelijoiden samaistuneen niihin kappaleisiin siksi, että vaikka he eivät samaistuneet niihin paikkoihin, he ymmärsivät niitä tunteita, joista puhuimme. Myös he tunsivat niitä. Kun käsittelet rehellisesti johonkin tiettyyn paikkaan liittyviä tunteita, ovat monet niistä maailmanlaajuisia ja osana sitä ihmisyyttä, jonka me kaikki jaamme. 

Yhtyeen laulaja Grian Chatten kirjoitti suurimman osan uuden albumin sanoituksista – ainoastaan kahden kappaleen sanoituksista vastasivat Curley sekä kitaristi Carlos O’Connell. Uuden levyn sanoitukset käsittelevät levyn nimen mukaisesta romantiikkaa, ja tiettyjen paikkojen sijaan jokainen kappale on yksi luku isommassa kokonaisuudessa. 

– Levylle päätyneet kappaleet valittiin 14 kappaleen joukosta, ja valitut kappaleet ovat juuri niitä lukuja, jotka muodostavat kaikista järkevimmän kokonaisuuden koko levyn mittaa ajatellen. 

Sanoitusten ohella ihmiset ovat kiinnittyneet post-punk -genreen sen tarjoamien, muista tyyleistä poikkeavien musiikillisten tuntemusten takia. Curley ei kuitenkaan usko, että genrellä on yhtä paljon merkitystä kuin bändeillä itsellään. 

– Nämä bändit uppoavat ihmisiin siksi, että ne ovat hyviä bändejä. Ja ne bändit käsittelevät sellaisia aiheita, joihin ihmiset osaavat samaistua. Aikana, jolloin poliittinen ajan henki on sulkenut ihmiset ulkopuolelleen, saavat bändit kuuntelijansa kokemaan itsensä kuulluiksi. 

Mitä tulee Curleyn mainitsemaan poliittiseen zeitgeistiin, navigoi myös Fontaines D.C. polttavien aiheiden ympärillä parhaansa mukaan ilman, että syyttäviä sormia nostellaan tai ihmisille saarnataan siitä, mitä pitäisi tehdä. 

– Sen sijaan, että Grianin tekstit ohjeistaisivat tekemään mitään, ovat ne enemmän kertomuksia siitä, mitä tietynlainen politiikka aiheuttaa ihmisille. Miten kaikki vaikuttaa tavalliseen ihmiseen sen sijaan, että kerrottaisiin mikä on väärin. 

Teksti: Samuel Järvinen
Haastattelu on julkaistu Soundissa 7/24.

Lisää luettavaa