Vinyylejä ostavat keski-ikäiset, yksinäiset introvertit, jotka eivät selviä päivästä ilman musiikkia, sanoo tutkimus

Samalla kun fyysisten äänitteiden myynti on tasaisessa laskussa, formaattina vinyyli on kuitenkin nousussa ja hyvinkin trendikäs. YouGov teetti tutkimuksen, joka määrittelee keskimääräisen vinyylinostajan. Ainakin siis Iso-Britanniassa, jossa kyselytutkimus on tehty.

Tutkimuksen mukaan 45-54 on suurin ikäryhmä, joka hankkii musiikkinsa vinyyliltä. Vastavuoroisesti 18-24 -vuotiaat on harvinaisin vinyylinostajaryhmä.

Vinyylien kerääjät suhtautuvat myös musiikkiin keskimääräistä kaduntallaajaa intohimoisemmin. Kaksi kolmesta kertoo, ettei selviäisi päivästä ilman musiikkia, kun koko väestöstä hieman alle puolet sanoo samaa. Samoin kaksi kolmesta haluaa myös käydä keikoilla katsomassa suosikkibändejään. Koko väestön vastaava lukema on tässäkin tapauksessa hieman alle puolet.

Vinyylien keräilijöistä 69 prosenttia pitää yksinolosta ja 56 prosenttia ei kerro tunteistaan ulkopuolisille. Luvut eivät kuitenkaan eroa suuresti koko väestöön vastaavista. Kaikista brittiläisistä aikuisista 66 prosenttia pitää yksinolosta ja 53 pitää tunteet omana tietonaan.