Soundi 8/2010 | Soundi

Soundi 8/2010



www.myspace.com/ghostvoyage

Tamperelainen Ghost Voyage esitteli synkkää ja murskaavan murheellista metalliaan reilu vuosi sitten ja jo tuolloin jälki oli vakuuttavan oloista. Bändi on ottanut olennaisimmat kehitysaskeleensa sävellyspuolella, jolla se on saanut kiteytetyksi entistä paremmin tummapiirteisen maalailunsa, jossa alakuloisuuden sävyt ovat syvät ja vaikuttavat. Bändi kuulostaa uudella demollaan selvästi latautuneemmalta ja keskittyneemmältä. Tämä tuntuu biisien tunnelmissa, joita siivittää harkittu raukeus. Kolmen biisin kokonaisuus on tasalaatuinen ja vahva. Tamperelaisia on usein verrattu Swallow The Suniin eikä aina pelkästään hyvässä. Vaikka yhtäläisyyksiä löytyy, ne unohtuvat siinä vaiheessa, kun Ghost Voyage saa sydämen läikähtämään muutaman lyönnin hitaammin.

Ghost Voyage on parin vuoden ikäinen kokoonpano, mutta soittajilla on kokemusta muista bändeistä. Kitaristi Taneli Jämsä, onko Ghost Voyage teidän SE bändi, johon kiteytyy kaikki vuosien harjoittelu ja soittaminen?

– Itse voisin sanoa, että on. Minulla oli visioita aiemminkin, mutta viitseliäisyyttä ei. Omat visioni eivät menneet yksiin minkään bändin kanssa, joissa olen ollut mukana. Sitten piti vain päättää, että pistetään pystyyn bändi, jossa itse tykkää soittaa ja kerätä siihen hyvä porukka. Saamamme palaute on ollut ihan hyvää ja nostattanut fiilistä. Voitimme vielä Tampereella bändikilpailun, vaikka lähdimme sinne varovaisesti katsomaan, miten pärjätään.
Vaikutteenne tulevat muun muassa Opethin suunnalta, ja musiikista voi kuulla vivahteita jopa parinkymmenen vuoden takaiselta Paradise Lostilta. Useimmiten Ghost Voyagen yhteydessä kuitenkin mainitaan Swallow The Sun.

Miksi?

– Myönnän, että tykkään heidän musiikistaan ja meillä saattaa olla jotain pieniä vivahteita sinne suuntaan. Uuden levyn osalta piti yrittää tuoda esille omaa juttuamme ja mielestäni onnistuimme.

Sinä ja basistinne Janne Parikka olette soitinrakentaja-artesaaneja ja soitatte itse tehdyillä instrumenteilla. Mitä muuta etua on siitä, että yhtyeestä löytyy asiansa osaavia kädentaitoisia ihmisiä?

– Ainakin hienovirityksen pitäisi olla kohdallaan ja huoltopuoli pelaa.

Yhdistelette doomia sekä deathia, ja tarkoituksenanne on saada aikaan maailman synkintä ja murheellisinta musiikkia. Miten moisten kappaleiden säveltämiseen orientoidutaan?

– En sano, että olen synkkä tai masentunut ihminen, mutta jostakin mielialasta biisit lähtevät, ja silloin tunnelmasta tulee synkkä ja vähän haikea. Uuden demon viimeinen biisi oli muuten ensimmäisiä, joita aloimme työstää tällä kokoonpanolla, mutta se aukesi kokonaisuudeksi vasta tänä vuonna. Siitä tuli ihan parhaimpia biisejämme tällä hetkellä.

Liekö teissä myös hieman erikoisuudentavoittelijoiden vikaa, kun demon kakkosraidalle on äänitetty sydämen lyöntejä?

– Äänittäjät käyttämässämme studiossa ovat sitä mieltä, että äänitehosteet pitää tehdä itse, koska samplet olisi liian helppo ottaa netistä. Ensimmäistä demoa varten kävin äänittelemässä Näsijärven aaltoja. Niiden pitäisi kuulostaa mereltä. Tälle uudelle äänitimme kitaristimme Panu Gavrilovin sydäntä, koska minun sydäntäni ei saatu kuulumaan. En sitten tiedä, olenko kuollut.

Onko muuten sattumaa, että bändillänne on sama nimi kuin kaksi vuotta sitten ensi-iltansa saaneella James Oxfordin ohjaamalla kauhuelokuvalla?

– Joo, ja se on vähän noloa meidän kannaltamme, mutta onneksi kyseessä on elokuva eikä mikään bändi. Kyseinen elokuva pärähti markkinoille, kun me pistettiin bändiä pystyyn. Emme ole katsoneet elokuvaa, mutta asiasta on puhuttu. Laulajamme Teppo Hyttinen kertoi, että se on kuulemma huono elokuva.

 

LIQUID SOCIETY
www.liquidsocietyband.com

Liquid Society vaikutti edellisellä demollaan hyvältä lupaukselta. Bändi on kääntänyt heikkoutensa vahvuuksikseen, ja nyt yhtyeen ilmaisuvoima toimii kokonaan uudella tasolla. Bändiä ei enää kannata vertailla Within Temptationiin, sillä LS on selkeästi rock-voittoisempi, vaikka ilmaisu edelleen liikkuukin melodioiden tummemmalla laidalla. Jos biisit olivat edellisellä demolla hieman kasvottomia, uutuudella bändi on kyennyt värittämään niitä sovittamalla siten, että kerroksellisuutta löytyy ja silti biisien olennaisista yksityiskohdista on helppo napata kiinni. Samalla naislaulajan äänelle on kaivettu sävellyksiin tilaa, jolloin laulu hauraimmillaankin kykenee nousemaan biisien keskiöön. LS:sta on kehittynyt asiansa osaava ja tyylitajuinen yhtye.

HUMANGOD
www.humangodband.com

Humangod syntyi vuosi sitten, kun Freakthrone hajosi ja yhtyeen kitaristi sekä laulaja halusivat jatkaa yhdistämällä intohimonsa progressiiviseen ja heavy metalliin. Kaksikko teki biisejä ja etsi samalla soittajia. Ensimmäinen demo osoittaa, että bändiin on päätynyt on kovan luokan soittajia. Pääkaupunkiseudulta ponnistava bändi ei ole ehkä yltiöpäisen kekseliäs tai uudistushakuinen, mutta bändin sävellyksissä on voimaa ja vahvoja tunnelmia. Kappaleita leimaa ilmavuus ja rento lennokkuus, jota korostetaan sovitusten monipuolisuudella. Kokonaisuus on kaikin puolin vaivattoman ja luonnollisen oloinen, ja silti yhtyeestä henkii voimaa ja myös luottamusta niin biiseihin kuin omaan työskentelyyn. Kenties progevaikutteisella metallilla ei ehkä hätyyteltäisi myyntilistojen kärkisijoja, mutta tärkeimpänä mittarina kannattaakin pitää kokemuksen kokonaisvaltaisuutta kuin myyntilukuja.

BLOODRED HOURGLASS
www.brgh.net

Mikkelin thrashukot ovat vuosien mittaan kehittyneet tasaiseen tahtiin ammattitaitoiseksi bändiksi, joka antaa tinkimättömän asenteensa kuulua demoiltaan. BRHG piiskaa itsensä jo demon alkusekunneilla hengästyttävään vauhtiin ja riffit sivaltavat tehokkaasti. Bändi on kehittynyt myös sävellys- ja sovituspuolella. Yhtye viljelee biiseissään yksityiskohtia, joilla se tekee pesäeroa saman koulukunnan edustajiin. Silti yhtyeen paahdon poltellessa tulee miettineeksi, olisiko bändin sittenkin syytä tuoda ponnekkaammin esille omaperäisiä piirteitään. Tokihan orkesteri nykyiselläänkin kuulostaa erinomaiselta, mutta kun potentiaalia olisi kuulostaa vieläkin erinomaisemmalta.

TORNED
www.myspace.com/torned

Sitkeys ja kärsivällisyys palkitaan. Sen saa huomata myös kuuden vuoden ikäinen TorneD, joka on vasta nyt julkaissut ensimmäisen demonsa. Nykyinen laulaja otti uuden tehtävänsä vastaan vasta viime vuonna, ja silloin asiat loksahtivat kohdalleen. Kieltämättä TorneD lepää pitkälti laulajansa harteilla, mutta siinä ovatkin tukevat hartiat levättäväksi. Miehen ääni on uljas ja tanakka, kuin melodiseen heavyyn tehty. Kirkkonummelalaisbändin biiseissä on vaikutteita voimametallin puolelta, mutta kokonaisuutena kappaleet ovat kallellaan popimpaan suuntaan. Sinänsä sävellykset ovat laatutavaraa, melodisia ja suuria. Niihin on helppo tarttua nopeasti ja ne tuntuvat vielä kestävän kuunteluakin.

MIND FACTORY
Mind Factorylla on tavanomaista enemmän väkeä. Seitsemänhenkistä kokoonpanoa kasvattavat viulisti ja toinen laulaja. Bändi yhdistelee tunnelmametallia deathiin. Kaava periaatteessa voi vaikuttaa tyypilliseltä, mutta MF on ensinnäkin tehnyt piirun verran omaperäisempiä biisejä, joiden ytimet puristetaan esille onnistuneilla sovituksilla. Lisäksi viulu loihtii biiseihin hienostuneita kelttivivahteita. Vaikka bändi välillä runttaa, rauhallisten introjen ja väliosien seesteisessä lumovoimassa bändi on parhaimmillaan. Miespuolinen örinälaulu ja kuulas naislaulu istuvat hyvin yhteen, mutta välillä örinän tarpeellisuus tuntuu kyseenalaiselta. MF kuulostaa jo tällaisenaan vakuuttavalta, sillä biiseistä kuulee selvästi ryhmän kunnianhimon.

ODDLAND
www.myspace.com/oddland

Turkulainen Oddland on perustettu vuosituhannen alkupuolella ja kesti neljä vuotta, kunnes yhtye sai aikaiseksi ensimmäisen demonsa. Siitäkin on jo vierähtänyt kolme vuotta. Kakkosdemollaan Oddland esittäytyy taitavaksi vaihtoehtometallin käsittelijäksi, jolta syntyy kaikkivoipaisen väkevää jälkeä. Oddlandin metallinen rajuus on rakennettu sävellyksiin ja sovituksiin. Vaikka yhtyeeltä irtoaa rätväkkää ripeyttäkin, luikertelee yhtyeen väkevyys mieleen paljon salakavalammin kuin vain tajuntaan hakkaamalla. Oddland tarjoaa lisäksi sopivasti haastetta kuunteluun, sillä biiseistä ei otakaan selkoa ihan kertaheitolla. Tässä tapauksessa moisesta on selvää etua.

DAMNARA
www.myspace.com/damnara

Damnara kuulostaa ensialkuun deaththrashilta, mutta kun mukaan astuvat suomenkielinen laulu, kertosäkeet sekä väliosat, mieleen piirtyy kuva astetta rankemmasta suomimetalliryhmästä, jonka juuret ulottuvat myös syvälle kansainväliseen metalliin. Ristisiitos on parhaimmillaan kiehtova, mutta yhtyeellä on vielä jäsentämisen varaa. Damnaraa voisi syyttää sovittamisessa yliyrittämisestä pyrkiessään mahdollisimman taiteelliseen lopputulokseen, mutta samalla työ kantaa runsaasti myös kypsiäkin hedelmiä. Erityisesti bändin tavoittelu tavanomaisesta poikkeavaan ilmaisuun ja sen kautta kiehtoviin melodiakokeiluihin tuottaa jännittäviä ja omaperäisiä ratkaisuita. Damnaralla on käsissään avain erinomaisuuteen. Sitä vain pitäisi vielä kääntää lukossa.

AT WINTERS END
www.atwintersend.com

Talven loppumetreillä mieli on maassa ja helsinkiläisbändi kuvaa sävelillään mainiosti kaamoksen aiheuttamaa alakuloa ja synkkämielisyyttä. Mutta ei helsinkiläisbändi täysin murheen laaksoissa taivaltele, sillä melodiat paljastavat pieniä pilkahduksia toivon kipinästä. At Winters End on vanha yhtye, joka toimi aktiivisesti 90-luvun loppuvuosina aina vuoteen 2001 saakka. Silloin alkanut tauko venähti yllättäen liki kymmeneksi vuodeksi. AWE:n tuoreelta demolta voi aistia tiettyä vanhakantaisuutta, mikä ei ole välttämättä pahasta, kun linkki menneeseen on eittämättä suora. Hesalaiset tuntuvat oppineen biisienteon salat, mutta sovittamisessa olisi vielä kehitettävää. Kappaleet etenevät pitkälti toistensa kaltaisena tasapaksuna nauhana, kun polveilevammilla sovituksilla ja myös dynaamisemmalla laululla biisien luonnetta olisi mahdollisuus kasvattaa ja syventää. Esimerkiksi hieno sävellys Taste Of October menettää tällaisenaan paljon mahdollisuuksistaan.

CONSTANTINE
www.myspace.com/constantineband

Constantine on tuottelias yhtye. Neljän vuoden aikana on ilmestynyt viisi demoa ja totuuden nimessä on todettava, että eivät bändin kehitysaskeleet demojen välillä ole aina järin pitkiä olleet, jos niitä on välillä ollut ollenkaan. Mutta pitemmällä aikajänteellä tarkasteltuna yhtye on mennyt eteenpäin. Tuorein demo puhuu bändin biisintekotaitojen kehityksen puolesta. Progen ja perinteisemmän hevin yhdistäminen onnistuu jopa niin hyvin, että avausraidasta tulee erehdyttävästi mieleen Queensryche. Mielikuvaa on muiden biisien kohdalla hankala karistaa, vaikka yhtyeen persoonalliset piirteet pääsevätkin paremmin oikeuksiinsa. Laulupuoli vaikuttaa uudella demolla pätevältä, joskin välillä laulaja tuntuu työskentelevän ylärekisterinsä rajoilla. Silti jyväskyläläisbändin jälki vakuuttaa.

NERVE END
nerveend.com

Joensuulainen Nerve End on työstänyt demonsa kahden jäsenen voimin, mutta sittemmin bändi on kasvanut täysimittaiseksi yhtyeeksi, vaikka kaupungista on kuulemma vaikea löytää hyviä soittajia. Kieltämättä NE:n kappaleet tarjoavat soittajalle haastetta, sillä biisit ovat perin kerroksellisia ja runsaasti osia sisältäviä kokonaisuuksia, joissa on jännittäviä ja epätyypillisiä melodiarakenteita. Demo osoittaa selkeää näkemystä ja valittu tyylikin on kaikessa haasteellisuudessaan mielenkiintoinen. NE:n kappaleissa on monia ulottuvuuksia, jotka toimivat sekä yhdessä että erikseen. Oikeastaan ainoa kysymysmerkki on, miltä NE:n biisit kuulostavat täysimittaisen kokoonpanon käsittelyssä.

FABULAM FIER
www.myspace.com/fabulamfier

Neljän vuoden ikäinen tamperelaisbändi ilmoittaa vetävänsä vanhan liiton deathia punk-asenteella. Bändin deathissa kumisee lähinnä amerikkalaisbändien vaikutteet, joskin FF on päivittänyt omia biisejään kokeellisemmilla melodioilla. Kokonaisuus toimii varsin hyvin, ja suuri kiitos kuuluu mausteena käytetylle viululle. Vaikka viulun rooli periaatteessa on pieni, käytännössä se tuo kappaleisiin muhkeata dramatiikkaa. FF:llä on hyvät eväät lähteä terävöittämään näkemyksiään. Moiselle junttadeathille kun on aina kysyntää.

THE ENCHAINED
www.theenchained.com

The Enchained on kehitellyt metalliriffien ja hardcoren yhdistämistä vuodesta 1997 lähtien ja katalogista löytyy seitsemän demoa. Aika on tehnyt tehtävänsä ja bändi on jo aika hyvä omalla tontillaan. The Enchained näyttää terävyytensä ennen kaikkea sävellyksissään. Biisien joukosta löytyy tunnelmallisesti vahvoja ajatuksia, mutta laulajan käyttämä yksi ainoa tyylikeino lähes tappaa muun yhtyeen loihtiman fiilistelyn. Myös selkeän hardcoren suuntaan kallistuminen johtaa harhapoluille, sillä kyllä The Enchained on parhaimmillaan nimenomaan hardcoren ja metallin yhdistelemisessä. Biisien pinnan alla kuplii oivallinen yhtye ja roima annos taitoa. Kun laulupuolelle löytyy vaihtelevuutta, bändi on jo pitkällä.

CASKET
www.myspace.com/casketband

Casket on jo edellisillä demoillaan osoittanut ymmärrystä vanhan liiton kalmametallille. Bändi ei ole kuitenkaan jämähtänyt menneeseen, vaan biiseihin ympätään tarpeen tullen vähän modernimpaakin ilmaisua. Lammilaislähtöisen yhtyeen kalmametalli kumartaa kohtuullisen syvään amerikkalaisille, mutta Casket tekee muiden tallomalle polulle omat jalanjälkensä. Casketin vahvuus löytyy sieltä, mistä pitääkin: biiseistä. Vaikka bändi nakuttaa brutaalilla meiningillä, se säälii kuulijoitaan selkeälinjaisilla sävellyksillä, joissa riittää runsaasti koukuttavia riffejä.

MYSORE
www.mikseri.net/mysore

Mysore on lähtenyt vikkelästi liikkeelle, sillä bändin syntysanat on lausuttu tämän vuoden puolella, ja jo nyt käsillä on debyyttidemo. Mysore lainaa paljon uuden sukupolven jenkkibändeiltä ja hakee vaikutteita myös metallin ulkopuolelta. Koskettimet ovat vahvasti esillä ja tuovat kappaleisiin industrial-tunnelmaa. Bändi ei ole luonnollisestikaan vielä täysin omilla linjoillaan, joskin yhtyeen aikaansaannos tarjoilee runsaasti kiinnostavia piirteitä, joista tarttuvat melodiat eivät ole suinkaan vähäisimpiä. Mysore vaikuttaa bändiltä, joka voi olla kova tekijä piankin. Yhtyeellä tuntuu olevan paljon sanottavaa ja biisien osat kaipaavatkin tästä syystä jäntevöittämistä. Karsintakaan ei välttämättä olisi pahasta.

BEATCOFFIN BASTARD
www.beatcoffinbastard.com

BB:n kakkosdemo on osoitus, miten edetään vaikeuksien kautta voittoon. Demon valmistuminen vain viivästyi ja viivästyi, mutta hankaluudet eivät ole jättäneet jälkiään lopputulokseen. BB on kehittynyt roimasti sitten debyyttinsä. Yhtye kuulostaa napakalta ja nasevalta, ja rytmisesti vaihtelevien sävellysten ydin löytyy tehokkaista riffeistä. BB on havainnut, että yksinkertaisuus on usein voimaa. Bändi latoo pöytään riittävän kimurantteja ja sopivan simppeleitä kitarakuvioita ja on sovittanut biiseihinsä kokonaisuutta hyvin palvelevaa vaihtelevuutta. Bändi voisi kuitenkin haastaa itsensä biisinteossa kokeilevammille urille.

UNSPHERED
www.myspace.com/unsphered

Unsphered on perustettu Quell The Skiesin tilalle kaksi vuotta sitten. Kokoonpano on täydentynyt matkan varrella, mutta basisti ei vielä ehtinyt demolle mukaan. Turkulaisbändin kalma- ja mustametalli on saanut vaikutteensa pääasiassa Ruotsin puolelta, vaikka jenkkibändienkin asennetta on kuultavissa. Biisit vaikuttavat ensi kuulemalta kaikin puolin toimivilta ja ajan myötä omaperäisyydenkin siemeniä alkaa pilkahdella kappaleista. Yhtyeen laulaja ei ole kaikkein tyypillisin
deathvokalisti mitä tulee puhtaisiin lauluosuuksiin. Mies vetää kuitenkin rohkean kuuloisesti ja asenteella, mikä korvaa tekniset puutteet. Sitä paitsi epätyypillinen laulusoundi kuulostaa tässä tapauksessa ennen kaikkea omaperäiseltä ja antaa bändille luonnetta.

SHRAPNEL STORM
www.shrapnel-storm.com

Tamperelaisbändi vie kauas 90-luvulle deathin juurille, kun tyylisuunnassa noudatettiin vielä hieman hillitympää vauhtia. SS apinoi vanhoja bändejä jopa soitossa esiintyvää huojuntaa myöten, mikä oli varsin tyypillistä monille ryhmille silloin muinoin. Silti bändin jäsenet kyllä hallitsevat instrumenttinsa ja laulaja päästelee miehekästä örinää. SS kompastuu kuitenkin biiseihinsä, sillä rivakka meininki ei pysty peittelemään sävellysten puutteita. Vaikka SS haluaakin
kunnioittaa historiaa, sen ei olisi tarpeen toistaa sitä. Omaleimaisuuden löytyminen kohottaisi selvästi yhtyeen osakkeita.

ROPE TOO TIGHT
www.ropetootight.net

Pääkaupunkiseudulla toimiva RTT on tainnut juuri julkaista uudenkin demon, mutta demoefektillä oli kuunneltavana bändin edellinen tuotos. RTT vaikuttaa ensin jonkinlaiselta taidemetalliin pyrkivältä yhtyeeltä, mutta lopulta bändi paljastuu tavanomaiseksi melodiseksi raskaammalla kädellä soitetuksi rockiksi. Taidepläjäykset tarjoavat mielenkiintoisia ideoita, mutta muilta osin kappaleet tarvitsevat selvästi omaperäisempää lähestymistapaa. RTT:n tyyli asettaa laulajalle kovat vaatimukset, ja laulupuolta yhtyeen tulisikin kehittää edelleen.

MAUSOLEUM GATE
www.myspace.com/mausoleumgate

Mausolem Gate soittaa niin perityypillistä brittiläisen uuden aallon heviä kuin vain voi soittaa. Bändin vaikutteet juontavat juurensa aina 70-luvun puolelle aikaan ennen kuin Iron Maiden ja Judas Priest olivat vielä uransa alussa. MG:n jäsenet ovat hankkineet kokemusta laajalti muista bändeistä, joten perusasiat ovat olleet kunnossa jo yhtyettä perustettaessa. Ennen kaikkea MG kuulostaa hauskalta, sillä tuulahdus historiasta on niin vahva. Muutamat bändin riffit ovat tuttuakin tutumman kuuloisia jopa häiritsevyyteen saakka, mutta toisaalta nwobhm-tyylisen yhtyeen on vaikea järin omaperäisiäkään ratkaisuita löytää. Sen sijaan bändin olisi syytä terävöittää esitystään, sillä soitossa ilmenee kokemuksesta huolimatta hienoista laiskuutta ja löysyyttä. Ilmiö oli muutamien bändien kohdalla tuttu jo 70-luvulla, mutta eihän kaikkia virheitä sentään kannata toistaa.

EXREMAINS
www.myspace.com/exremains

Exremains saa melkein saman tuomion kuin pari vuotta sitten. Vanhan liiton death kaipaa edelleen omaperäisempää lähestymistapaa, joskin yhtye on sisäistänyt hyvin, minkälaisista rakenteista tehokas metalli koostuu. Mutta nyt ainoa ongelma ei olekaan biiseissä ilmenevät puutteet. Bändin soitto vaikuttaa kovin haparoivalta ja siitä puuttuu napakkuutta. Yhtyeen työskentelystä voi aistia, että lahjakkuuden puutteesta ei nyt ole kysymys. Exremainsin työskentelyssä on tiettyä tehokkuutta, jonka soisi saavan kaverikseen iskevämpiä biisejä ja huolellisempaa soittoa.

RASTER DENSITY
www.myspace.com/rasterdensity

Raster Density pistelee raivokkaasti deathmetallia vanhempia lajityypin edustajia kunnioittaen. Ensialkuun parin vuoden ikäinen yhtye kuulostaa kovin persoonattomalta, mutta sitten biiseihin iskee pieni progepiru, joka muuttaa kappaleiden suuntaa oleellisesti. Mättövaihdetta, napakoita riffikokoelmia ja massiivista rumputulitusta on kuultu ennenkin, mutta harva bändipä lähtee kikkailemaan kokeellisemmilla vivahteilla näin leikkisästi ja vielä onnistuu siinä. RD voisi silti ravistella kintereiltään tyypillisen deathin kahleet ja keskittyä entistä voimakkaammin omaan tekemiseen. Niitä ideoita kun tuntuu löytyvän.

TARVAS
www.myspace.com/tarvas

Jyväskylän pojat ovat vasta 16-vuotiaita, mutta yhtyeellä vaikuttaa olevan näkemystä tunnelmallisen folk-henkisen metallin tekemiseen. Bändillä riittää toimivia ideoita, vaikka yhtye voisi käsitellä riffejään ja melodioitaan rohkeamminkin. Sävellyksiin upotetut nyanssit antavat biiseihin sopivasti tilan tuntua. Sovituksia on kuitenkin syytä hieman vielä pohtia lisää, sillä paikoittain ryhmän yhteispeli tuntuu hieman haparoivalta. Laulupuolellakin on vielä miettimistä, sillä kappaleet kaipaavat joko kunnollista örinää tai sitten aivan puhdasta laulua.

PANZERIUM
www.panzerium.com

Turkulaisbändi kaataa niskaan tylyä deathtykitystä vanhojen kalmabändien malliin. Esikuvia on vähän siellä sun täällä, mikä on toisaalta hyväksi Panzeriumille. Toisaalta taas bändi jää vaikutteiden yhdistelemisessä itse hieman sivustakatsojan rooliin, kun yhtye on uppoutunut noudattamaan lähestulkoon orjallisesti tyylisuunnan tyypillisimpiä piirteitä. Parhaimmillaan yhtyeen lanaamisessa on tervehenkistä voimaa ja uhoa. Panzerin on syytä ensiksi asettaa soittotarkkuus tarkkaan kohdalleen. Sitten biiseihin kannattaa tuoda jotakin  omaperäistä. Sovittamisen bändi hallitsee, joten tehtävän ei pitäisi olla ylivoimainen.