KALLE KALIMA JA K-18: Buñuel De Jour

Arvio julkaistu Soundissa 6–7/2014.
Kirjoittanut: Asko Alanen.

Arvio

KALLE KALIMA JA K-18
Buñuel De Jour
TUM

Kaliman ja K-18-yhtyeen filmaattiset teema-albumit Some Kubricks Of Blood ja äsken Emma-palkittu Out To Lynch saivat haasteellista jatkoa. Nyt Luis Buñuelin surrealistisia ja ristiriitoja lietsovia elokuvia analysoidaan avantgardistisin jazz-sävelin. Kitaristi Kaliman kumppanit ovat fonistit Mikko Innanen ja Teppo Hauta-Aho sekä haitaristi Veli Kujala. Elokuvakohtaiset kappaleet muotoutuvat vapaasti ja haurain kytkennöin Buñuelin luomiin mielikuviin. Epäilyt ”keisarin uusista vaatteista” kaikkoavat jäntevässä soitossa, vaikka jazz-esikuvat lienee helpompi tunnistaa kuin kuvakerronnan teemat.

Matka alkaa The Phantom Of Libertyn vauhkommalla free-säpinällä, mutta The Milky Wayn yli 11-minuuttinen matka luo jo selvempiä etappeja ja soitinosuuksia. Belle de Jourin pikantilla pehmeydellä ja Diary Of A Chambermaidin pidättyväisellä hienostelulla on selvä logiikkansa, joka jatkuu The Discreet Charm Of The Bourgeoisien äkkiväärillä ryöpsähdyksillä. Ohjaajan huumori pilkahtaa farssisävyisessä That Obsecure Object Of Desiressä. Merkillistä kyllä, Kaliman sähkökitaraosuudet kuulostavat helpoimmin irrallisilta, vaikka fonit tai haitarikin pysyttelevät kaukana kliseisistä periodisävyistä tai teatraalisesta kerronnan korostuksesta.

Lisää luettavaa