Demoefekti 4/2018

Blackbird Chain

Tämän viikon Demoefektissä Blackbird Chain, Markiisi Ahonen, Sulferdust ja Kulahtanut Villi.

BLACKBIRD CHAIN

Tampereen Blackbird Chainin Alice in Chainsia ja Monoa yhdistelevä progressiivissävytteinen rock on erittäin tyylikästä. Only for Tonight rakentuu hitaasti, mutta määrätietoisesti. Melkein kuusiminuuttinen biisi varioi säkeistöjään ja kertosäkeitään niin taitavasti, ettei koskaan tunnu toistavan itseään, mutta kuulostaa silti täysin yhtenäiseltä ja luontevalta. Kun puolessa välissä biisiä saksofoni tulee mukaan, muuttaa se upeasti biisin tunnelmaa. Only for Tonight on sävellyksen taidonnäyte, mutta myös sovitus, soundit, soitto ja laulu pelaavat mallikkaasti. Videokin on hieno. Viikon paras.

facebook.com/blackbirdchain

MARKIISI AHONEN

Ensimmäisenä Tämä Rauha tuo mieleen CMX:n Pelasta Maailman. Mutta kyllä Markiisi Ahosen musiikki on reverb- ja tremolo-efekteineen ottanut vaikutteita myös uudemmasta amerikkalaisesta folk rockista. Soundit ova täysin ammattimaiset ja tunnelmanluonti on ensiluokkaista. Laulajana Ahonen ehkä kuitenkin kaipaisi vähän enemmän skaalaa. Kertosäkeessä kuulostaa melkein kuin hän haluaisi laulaa korkeampaa nuottia, mutta antaa sitten olla. Biisi on erittäin hyvin sävelletty, mutta pysyy melodisesti ja dynaamisesti vähän liikaa yhdellä tasolla.

facebook.com/markiisiahonen

SULFERDUST

Sulferdustin synkkä, raskas ja melodinen rock tuo mieleen Katatonian, mutta on A Perfect Circlea ja Radioheadiakin saatettu kuunnella. Kymmenenminuuttinen Birds vuorottelee metalliriffien ja kauniiden melodioiden välillä tyylikkäästi ja luontevan kuuloisesti. Vaikka biisi pysyykin varsin hyvin kasassa, on siinä ehkä kuitenkin liian vähän variaatiota perustelemaan kestoaan. Muutama väliosa tuntuu vain tarpeettomasti pysäyttävän biisin. Sulferdust on erittäin lahjakas yhtye, mutta kaipaa vielä vähän jalostamista.

facebook.com/sulferdust

KULAHTANUT VILLI

Tampereen Kulahtanut Villi valittaa saatekirjeessään maamme nykymusiikin huonoa tilaa, mutta kuulostaa sitten itse 90-luvun YUP:lta. 90-luvun YUP:han oli tietysti hienoa musiikkia, mutta voi olla että Kulahtanut Villi on liian retroa parantamaan nykymusiikin tilannetta. Melodisesti Punainen lipas kuulostaa säkeistöissään jonkun verran myös Tim Kasherin The Good Lifelta. Kuusiminuuttista biisiä voisi vähän suoraviivaistaa. Tukevammat ja raskaammat soundit voisivat myös auttaa biisin rytmisempiä osioita.

facebook.com/Kulahtanut-Villi


Soundin Demoefektissä nostetaan joka toinen viikko esiin muutama kiinnostavin demo. Demosetänä toimii Nuutti Heiskala.
Ohjeet demojen lähettämiseen löytyvät täältä.