ALI SHAHEED MUHAMMAD: Shaheedullah And Stereotypes

Arvio julkaistu Soundissa 06-07/2004.
Kirjoittanut: Asko Kauppinen.
S. Muhammad oli newyorkilaisen A Tribe Called Questin jäsen. Triben tarina alkoi vuonna 1988 ja päättyi kymmenen vuotta myöhemmin. Vuosikymmenen aikana levytettiin viisi albumia, joista kolme ensimmäistä lukeutuvat lajin klassikoihin.

Arvio

ALI SHAHEED MUHAMMAD
Shaheedullah And Stereotypes
Im

S. Muhammad oli newyorkilaisen A Tribe Called Questin jäsen. Triben tarina alkoi vuonna 1988 ja päättyi kymmenen vuotta myöhemmin. Vuosikymmenen aikana levytettiin viisi albumia, joista kolme ensimmäistä lukeutuvat lajin klassikoihin. Huimien Native Tongues -remixien ja b-puolien ohella Q-tip ja Muhammad työskentelivät omien projektiensa parissa: jälkimmäinen tuotti muiden muassa Bush Babeesiä, Fu-Schnickensiä ja D'Angeloa.

Vuoden 1996 tienoilla Q-Tip ja Muhammad perustivat nuoren Jay Deen kanssa The Ummah -tuottajayhteisön. Niin arvostettu tuottaja kuin Jay onkin, hänen työstään uuden Tribe-soundin parissa kiistellään yhä. Siinä missä kolme ensimmäistä levyä olivat juurtuneet tiukasti varhaisen 90-luvun sinisiin sointuihin, kahdella viimeisellä kaikui Jay Deen dominoiva rumpu ja filterit.

Muhammadin soololevy on hänen myöhemmän tuotantonsa (muiden muassa Lucy Pearl, jossa vaikuttivat R. Saadiq ja Dawn Robinson, sekä Angie Stone) tavoin neo soul -tulkintaa kevyin rummuin, ja se kuulostaa pioneerityön jäljiltä arkipäiväiseltä, juuri siltä kuin modernin Tribe-albumin voisi kuvitella kuullostavan ilman Jaytä. Vieraineen levy on paikallaan otoksena Muhammadin kehityksestä mutta kokonaisuutena vailla punaista lankaa. 

Lisää luettavaa