Arvio: Behmissä on ainesta koko Suomen suosikiksi – tunteikas esikoisalbumi kuulostaa sekä modernilta että ajattomalta

Behm
Draaman kaari viehättää
Warner

Rita Behm onnistui iskemään hittisuoneen harvinaisen tarkasti jo ensimmäisellä singlellään Hei rakas, jota on tätä kirjoitettaessa striimattu Spotifyssa yli 14 miljoonaa kertaa. Behmin musiikki on selvästi löytänyt tiensä monien mieleen ja sen syyt tuntuvat todella selviltä lahtelaisartistin esikoisalbumia kuunnellessa.

Behmin musiikissa kohtaavat moderni ja ajaton. Pääasiassa artistin itsensä sekä Sakke Aallon ja Kalle Mäkipellon tuottamalla albumilla on käytetty tasapainoisesti pianoa, jousia ja bändisovituksia (Minä vai maailma) sekä hienovaraisia elementtejä modernista poptuotannosta (Tivolit).

Behmin pyrkimys ajattomuuteen on havaittavissa myös hänen sanoissaan, joista ei löydä viitteitä 2020-luvulle. Behmin musiikissa haikaillaan jonnekin, jossa tivolit eivät vaihda paikkaa; iltaruskon sävyiseen muuttumattomaan onnellisuuteen, joka on läsnä sekä sanoitusten kaihossa että sävellysten jopa Nightwish-luokan sinfonisuudessa (Lupaan).

Behmin musiikissa haikaillaan jonnekin, jossa tivolit eivät vaihda paikkaa; iltaruskon sävyiseen muuttumattomaan onnellisuuteen, joka on läsnä sekä sanoitusten kaihossa että sävellysten sinfonisuudessa.

Behmin sanoituksia värittävät tummasävyisyys ja melankolia, jossa on jotain samaa kuin Lana Del Rayn noirissa. Mutta toisin kuin Del Rayn Hollywood-draama, Behmin mielenmaisema on enemmän itsetutkiskelua ja omien epävarmuuksien purkamista sanoiksi. Sisäänpäin keskittyvän katseen rikkovat vain pienet viittaukset Yokoon ja Johniin sekä feministi-ikoni Frida Kahloon.

Vaikka Behmin debyytin singlet hätkähdyttivät valmiudellaan, kaikki albumin raidoista eivät ole kirjoitettu yhtä taidokkaasti. Yhtä vaille kahden numeroleikittely tuntuu aiemmin kuullulta ja Lupaan-kappaleen lopun huokaus vaivaannuttaa hieman alleviivaavalla melodramaattisuudellaan.

Suomalaisen valtavirran popmusiikin kentällä ei ole hetkeen ollut toista artistia, jonka voisi kuvitella vetoavan niin YleX- kuin Radio Nova -yleisöön. Koko kansan tähdeksi nouseminen on vaikea tehtävä Spotify-aikakauden mosaiikkimaisella musiikkikentällä, mutta Behmin kaihoisuuden voi hyvin uskoa vetoavan niin soittolistasurffaajaan, albumikuuntelijaan kuin autoradion satunnaiskuluttajaan.