ETIENNE DE CRÉCY: Tempovision

Arvio julkaistu Soundissa 11/2000.
Kirjoittanut: Tero Alanko.
Kaikkein parhaat klubihitit tulevat edelleen Ranskasta. Siitä saamme kiittää tuottaja Etienne de Crécya, jota ilman Madonnan uudella albumillakaan ei olisi kuultu Mirwaisin räätälöimää filtteröityä diskomusiikkia.

Arvio

ETIENNE DE CRÉCY
Tempovision
Solid

Kaikkein parhaat klubihitit tulevat edelleen Ranskasta. Siitä saamme kiittää tuottaja Etienne de Crécya, jota ilman Madonnan uudella albumillakaan ei olisi kuultu Mirwaisin räätälöimää filtteröityä diskomusiikkia. De Crécy on Pariisin sampleriskenen isähahmo, joka muun muassa tuotti ensimmäisen Air -singlen ja auttoi Daft Punkin uransa alkuun.
Tempovisionin livesoitolta kuulostavia sampleja ja kliinistä ohjelmointia yhdistelevää musiikkia Etienne de Crécy itse kutsuu digitaaliseksi souliksi. Useimmat albumin kappaleet ovat cooleja teemakuljetuksia, jotka muuttuvat minuuttien mittaan esimerkiksi rennosta jazz-tunnelmoinnista synteettiseksi funkiksi ja hienostuneeksi house-sykkeeksi. Metamorfoosi tapahtuu usein aivan vaivihkaa, yhtä huomaamattomasti kuin lumihiutaleet sulavat vesipisaroiksi.
Levyn selkein hittiehdokas on albumiversiona pikkuisen pidättelevä, mutta remiksattuna varmasti valttikortiksi kelpaava Am I Wrong? Samaan saattaa pystyä myös Tempovisionin toinen modernin disko-biitin ja kvasisielukkaan naisäänen yhdistelmä eli Scratched. 14-minuuttinen Hold The Line -finaali on käytössä Solidin toimiston puhelinvaihteen jonotusmusiikkina. Albumin isoin ongelma on, että sen soundi tuntuu liiankin viimeistellyltä ja kokonaisuus liian itseensä tyytyväiseltä, jotta se voisi herättää huomaamatonta mielihyvää suurempia tunteita. 

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa